SWE_Monstro
Hejsan alla..

Hittade denna för mig okända växt i trädgården, har ingen aning om vad det är... Kanske någon här vet...

Om jag ska försöka beskriva hur den ser ut, så är det mest som en tistel, fast med mjuka, lite klibbiga blad... Det klibbiga fastnar även på fingrarna när man tar på den.. den är kanske 40 cm hög.

Tack på förhand...

//Calle
flower
Det ser ut att vara en bolmört
Bolmört
Aqvakul
Det skulle kunna vara Bolmört, som är extremt giftig.
SWE_Monstro
Hejsan...

Det måste vara en sådan... då är det bäst att riva bort den innan den sätter frö... sådan otäckingar vill man ju inte ha för nära huset...

Tack för hjälpen...

Calle
Aqvakul
Det finns ett visst kommersiellt intresse för fröna.
SWE_Monstro
Jasså? jag förstod att de började bli sällsynta... om någon är intresserad så har jag nån planta som står "utom barn räckhåll"... Om jag får några frön skickar jag gärna dem...
Åsa, mälardalen zon 2
Jag tycker att man kan låta planan vara kvar INGET barn modern tid har förgiftats av växter (ifall man utesluter de tonåringar som med flit försökt droga sig med ex. änglatrumpet) att jämföra med de ca 200barn/år som förgiftas av tändvätska.
Aqvakul
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 29-05-2009, 20:58) *
Jag tycker att man kan låta planan vara kvar INGET barn modern tid har förgiftats av växter (ifall man utesluter de tonåringar som med flit försökt droga sig med ex. änglatrumpet) att jämföra med de ca 200barn/år som förgiftas av tändvätska.

Så sant, men just Bolmört skulle jag vara lite extra försiktig med.
CillaM
Siciliansk bolmört odlade jag hej vilt förra och förrförra året, både för mig själv och för försäljning, vilket var mycket populärt. Sätt något runt växten för att skärma av den så inga barn kommer åt att plocka eller röra. Skörda sedan fröerna när kapslarna har poppat hattarna och sälj. Garanterat finns det intresse för dom fröerna!
SWE_Monstro
Är inte heller orolig för att han ska knappra i sig nått i tillräcklig mängd för att vara skadlig... våra giftiga växter smakar inte så gott som tur är...

Då postar jag här igen när jag har frön då... om någon är intresserad...
officinalis
Har den börjat gå i frö än?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon