LenaFriman
29-05-2009, 07:22
Är det någon som kan dela med sig av någon smart ställning till en postlåda som inte är förankrad i marken, den ska vara flyttbar??
Mvh Lena
ingrids
29-05-2009, 08:04
Jag har sett postlådor på bommar, som en vägbom fast med en postlåda på. Vanligt där postlådan står där plogbilen går fram. Vet inte hur svängbar denna lösning normalt är men utgår från att den går att spärra i olika lägen.
Om ni har tillgång till en kraftig säckkärra, så kunde ni ju använda en betongsugga eller liknande som fundament, det behöver vara något tungt.
Källtorpet L&T
01-06-2009, 11:19
hur ofta ska du flytta på den??
hur vill du att den ska se ut på ett ungefär??
är det en eller flera postlådor som ska sitta på ställningen??
har ett busenkelt förslag att börja med:
1. skaffa en parasollfot.
2. skaffa en träregel 75x75 mm, gärna tryckimpregnerad.
3. skaffa 2 bitar 22x95 trallvirke oxå tryckimpregnerat.
4. anpassa ena änden på regeln så att den går ner i hålet på parasollfoten.
5. spika/skruva fast 22x95-bitarna på lodrätt regeln bredvid varann så du får en "tavla" som är 190 mm bred.
kolla med posten hur högt postlådan ska sitta, är det bilburen post så har dom rekommendationer på höjd.
6. skruva fast postlådan på "tavlan".
7. bär ut foten och ställ på plats, bär sedan ut stolpen med lådan monterad och stick ner stolpen i foten.
8. vänta på brevbäraren....
LenaFriman
02-06-2009, 20:37
Tack för svaren!
Har ingen aning hur jag vill att den ska se ut. kollar som attan på olika ställningar.
Den ska bara flyttas under vintern när vi skottar och se till att plogbilen inte tar den med sig.
Skit smart med parasollfoten!!
Jag återkommer med ett foto när vi har fått ändan ur vagnen och bestämt oss!
Mvh Lena.
Källtorpet L&T
02-06-2009, 21:56
är det så att du vill ha en större och tyngre klump än en parasollfot så köper du en säck färdigcement och gjuter en egen klump och stoppar i ett rör eller en smal konservburk som är ungefär lika grov som stolpen...
då är det ryggen och fantasin som säger ifrån när du ska sluta fylla i cement..
Jaså, är det bara för plogbilens skull den skall flyttas. Men då får ni göra som Egon Lundin i Lars Molins film Midvinterduell, och bara bygga något stadigt i stället, så flyttar den på plogbilen i stället!
Men varför måste man flytta postlådan för plogbilen...?? Har jag aldrig hört förut.
Chamomille
03-06-2009, 07:25
CITAT (Berith @ 03-06-2009, 07:08)

Men varför måste man flytta postlådan för plogbilen...?? Har jag aldrig hört förut.

Nä. Inte jag heller. Man får väl se till att stolpen till brevlådan inte sitter på vägen helt enkelt. Vi har stolpen halvvägs ner i diket, sen en fastsvetsad balk från röret 90 grader så att brevlådan hänger ut en bit.
CITAT (Chamomille @ 03-06-2009, 08:25)

Nä. Inte jag heller. Man får väl se till att stolpen till brevlådan inte sitter på vägen helt enkelt. Vi har stolpen halvvägs ner i diket, sen en fastsvetsad balk från röret 90 grader så att brevlådan hänger ut en bit.
Precis. Och vi har våran låda (tre, med grannarnas) nån halvmeter/meter in på kanten och snöplogen kör rakt fram så den lilla biten får vi skotta själva.
Chamomille
03-06-2009, 08:35
Här är en lösning som jag tycker är ganska snygg. Har sett flera olika varianter med kätting.
[attachment=35799:Grannens_brevl_da.jpg]
LenaFriman
04-06-2009, 09:18
Vi måste inte flytta brevlådan för plogbilen. Plogen kör in en liten sväng vid varje uppfart och då har han tagit brevlådan med sig 2 ggr. Lådan står vid sidan om uppfarten en bit in på tomten men det hjälps inte. Den far ju inte varje gång dom plogar.
Tycker det verkar lättare att kunna flytta lådan på vintern när man skottar och har sig, kan ha fel, har endast bott i hus 2 vintrar. Vi har ganska mycket skottande här, bor i Norrland.
Här har många sina lådor på smidesstativ, men gillar dem ej.
Mvh Lena
Men usch vilken okamratlig snöplogare.
Källtorpet L&T
04-06-2009, 10:09
CITAT (LenaFriman @ 04-06-2009, 10:18)

Vi måste inte flytta brevlådan för plogbilen. Plogen kör in en liten sväng vid varje uppfart och då har han tagit brevlådan med sig 2 ggr. Lådan står vid sidan om uppfarten en bit in på tomten men det hjälps inte. Den far ju inte varje gång dom plogar.
har snackat med den som plogar om du kan ställa postlådan på något annat ställe så att han inte kör sönder den??
har han tagit den 2 ggr så borde det ju bero på att det är trångt..
LenaFriman
05-06-2009, 11:08
Kan hända att de är för trångt. Behöver nog inte prata med plogarkillen (eller tjejen), de ordnar nog sig om jag kan flytta lådan så den står en liten bit in på våran uppfart och att de är ok för brevbäraren.
Nu har vi köpt en ny brevlåda som kostade 500 spänn, vill ej att den blir förstörd!
Mvh Lena.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.