CITAT (Aqvakul @ 30-05-2009, 09:01)

Det som kan vara förädiskt i Skåne är att tidig vårsol i februari/mars driver på känsliga växter, som sedan drabbas av köldskador vid nästa kallväder. Receptet är att undvika rena söderlägen och att skugga känsliga växter.
Kasams förslag att bekanta sig med trädgårdarna och trädgårdsägarna i grannskapet är väl värt att följa.
men sedan är ju också skyddande rena söderläge mycket varmare och hålls oftast frostfritt under kalla frostiga vårnätter. men sedan som sagts i tråden får man nog kolla sitt lokala klimat. en del känsliga växter måste ha rena söderlägen för att kunna få någon tillväxt överhuvud taget under en svensk sommar. i andra trädgårdar funkar inte söderlägen alls av det du skrev. och då är kanske syd/öst eller syd/väst bättre.
i trädgården (skåne zon 1-2) har jag sällan kallare än -10c -15c i söderläget och där har aldrig blivit frostskador på växter under våren-vårvintern. nackdelen är dock är där blir väldigt torrt. odlar Rosmarin, Fikon, Rosor m.m. i direkt söderläge utan problem och har gjort sedan trädgården kom i mina händer.
annars är ju östläge ett varmt och bra läge för många känsliga växter. och ger ändå hyfsat med sol. jag tycker personligen syd/öst är det bästa läget i trädgården men det gäller ju inte i allas trädgårdar.
det som jag tycker är problemet med skånes vinter är inte att växter vaknar tidigt, utan att i nov-dec kan vara 5-15c ena veckan och sedan snöa och frysa till nästa. och sedan nästa vecka igen regnar det och är plusgrader. och en annan sak att det just snöar lite men än då fryser samtidigt.
ska man kolla på bra lägen så ska man nog kolla mycket på jorden och vart vinden kommer då även solälskande växter växer bra i halvskugga och ibland bättre i ett vindskyddat läge i halvskugga än ett blåsigt söderläge vilket ibland kan vara lika kallt som ett skyddat norrläge.
en annan intressant sak med snö och sommarvärme, - är att fikon kan ibland klara sig bättre i zon 3-4lägen där sommaren är mycket varm (varmare än skånes sommar ibland) och där vintern är kall men också mer snörik.
i zon 3-4, så fryser fikonet ner till snönivå. och har då ändå stora delar kvar som lever till våren. när väl sommaren kommer kan den få en hög tillväxt av värmen.
i skåne zon 1-2, är det barmark och fikonet fryser ner till marknivå. och har då mindre att börja med. våren är kall och oftast sommaren sval och den får mindre tillväxt. - detta var ett exempel men nåt år kan det faktiskt vara så och då blir zon 3-4 bättre för just fikon.