Ariena
Jag och min sambo ska inom en kortare period flytta till ett radhus med trädgård.
Har hyffsat gröna fingrar men kommer ifrån Norrköping som har annorlunda klimat.
Har ni några tips på vackra eller trevliga perenner som passar i skånskt klimat?

Tackar för tips smile.gif
hade tänkt göra en liten damm så sådana växt tips passar utmärkt det med.
Monica B
Välkommen till Skåne! bravo.gif

Perenner som trivs i det skånska klimatet? Hmmm, det mesta skulle jag vilja säga. Du kommer till ett något mildare klimat beroende på var i Skåne du skall bo. Jag flyttade hela min trädgård från Mälardalen till Skåne för ett år sedan och alla mina växter trivs alldeles utmärkt. Det är egentligen bara din egen fantasi och tycke och smak som är gränserna.

[attachment=35546:Signatur.jpg]
mojan
Välkommen!

Jag skulle tro att du kan ha (nästan) allt som säljs i en svensk trädgårdsbutik. Om du avstår från rena fjällväxter, typ. Dessutom kan du förmodligen ha en hel del växter som trivs längre ner i Europa om de står skyddat.
HelenJ
CITAT (Ariena @ 29-05-2009, 09:35) *
Jag och min sambo ska inom en kortare period flytta till ett radhus med trädgård.
Har hyffsat gröna fingrar men kommer ifrån Norrköping som har annorlunda klimat.
Har ni några tips på vackra eller trevliga perenner som passar i skånskt klimat?

Tackar för tips smile.gif
hade tänkt göra en liten damm så sådana växt tips passar utmärkt det med.

Skåne är inte synonymt med Simrishamn som många norröver tycks tro, det finns faktiskt 3 olika klimatzoner här. Själv bor jag i det inre av norra Skåne och har zon 3 i många delar av trädgården. Så växtvalet beror på var i Skåne du ska bo.
Ariena
Tack för alla svar.
Jag kommer bo i eslöv så mitten av skåne.
orsaken till att jag frågar är för jag har fått höra att det är lite annorlunda med vissa blommor, ex. vet att vissa japanska träd klarar skånska klimat bättre än upp i östergötland.
hur vet man vilken zon man bor i då?? g.gif
Aqvakul
Eslöv är nog zon 2.

http://www.husohem.se/Ute/Tradgard/Skotsel...tzon-bor-du-i/#
kasam
Välkommen till Skåne!!!

Ja, zon är ju viktigt, men också andra förutsättningar såsom (o)skyddat läge.. En del växter vill ju ha det väldränerat, andra fuktigt osv. Jag tror att jag har lyckats (o misslyckats) med en del övervintringar av växter just pga huruvida det varit väldränerat eller ej.
Kolla runt i trädgården vad som finns där och vad som finns i grannskapet, ger ju en del ledtrådar.

/Kasam (i Malmö)
Aqvakul
Det som kan vara förädiskt i Skåne är att tidig vårsol i februari/mars driver på känsliga växter, som sedan drabbas av köldskador vid nästa kallväder. Receptet är att undvika rena söderlägen och att skugga känsliga växter.

Kasams förslag att bekanta sig med trädgårdarna och trädgårdsägarna i grannskapet är väl värt att följa.
HelenJ
Vi har också problemet med hård barfrost - det kommer sällan skyddande snötäcke här. Däremot är det många växter som regnar bort under vintern.

Allt är inte bättre här i Skåne.... wink.gif
Monica B
CITAT
Skåne är inte synonymt med Simrishamn som många norröver tycks tro, det finns faktiskt 3 olika klimatzoner här. Själv bor jag i det inre av norra Skåne och har zon 3 i många delar av trädgården.

Hmmm, Helen, jag fick inte uppfattningen att någon här har påstått att Skåne bara består av Simrishamn eller att vi tror att det är zon 1 i hela Skåne. Om jag läser inläggen riktigt, så tillägger vi allihopa att allt beror på var i Skåne dom kommer att sätta bo. Jag är själv idag lyckligt lottad, för när jag flyttade tillbaka till Skåne hittade jag ett kanonhus i Slimminge nere vid sydkusten och kan idag odla i zon 1 vilket jag tycker är jättekul.

[attachment=35592:Signatur.jpg]
HelenJ
CITAT (Monica B @ 30-05-2009, 15:58) *
Hmmm, Helen, jag fick inte uppfattningen att någon här har påstått att Skåne bara består av Simrishamn eller att vi tror att det är zon 1 i hela Skåne. Om jag läser inläggen riktigt, så tillägger vi allihopa att allt beror på var i Skåne dom kommer att sätta bo. Jag är själv idag lyckligt lottad, för när jag flyttade tillbaka till Skåne hittade jag ett kanonhus i Slimminge nere vid sydkusten och kan idag odla i zon 1 vilket jag tycker är jättekul.

[attachment=35592:Signatur.jpg]

Jag svarade bara på den ursprungliga frågan, liksom flera andra gjort. Det är ganska vanligt att folk tror att det finns ett "skånskt klimat", eller drar hela Norrland över en kam.

Det var inte min mening att låta kränkande eller otrevlig, om någon har tagit illa upp av mitt inlägg kan jag bara be om ursäkt.
Monica B
Helen, kompiskram.gif
Ibland låter det lite vassare än vad man vill att det skall göra, svårt med tonfall osv när det gäller skriven text såhär. Strunt samma wink.gif
Men jag tror att den ursprungliga frågeställaren har fått lite hum om hur vi har det här nere i Skåne.

[attachment=35601:Signatur.jpg]
Alexander-VG-zon3
CITAT (Aqvakul @ 30-05-2009, 09:01) *
Det som kan vara förädiskt i Skåne är att tidig vårsol i februari/mars driver på känsliga växter, som sedan drabbas av köldskador vid nästa kallväder. Receptet är att undvika rena söderlägen och att skugga känsliga växter.

Kasams förslag att bekanta sig med trädgårdarna och trädgårdsägarna i grannskapet är väl värt att följa.

men sedan är ju också skyddande rena söderläge mycket varmare och hålls oftast frostfritt under kalla frostiga vårnätter. men sedan som sagts i tråden får man nog kolla sitt lokala klimat. en del känsliga växter måste ha rena söderlägen för att kunna få någon tillväxt överhuvud taget under en svensk sommar. i andra trädgårdar funkar inte söderlägen alls av det du skrev. och då är kanske syd/öst eller syd/väst bättre.

i trädgården (skåne zon 1-2) har jag sällan kallare än -10c -15c i söderläget och där har aldrig blivit frostskador på växter under våren-vårvintern. nackdelen är dock är där blir väldigt torrt. odlar Rosmarin, Fikon, Rosor m.m. i direkt söderläge utan problem och har gjort sedan trädgården kom i mina händer.

annars är ju östläge ett varmt och bra läge för många känsliga växter. och ger ändå hyfsat med sol. jag tycker personligen syd/öst är det bästa läget i trädgården men det gäller ju inte i allas trädgårdar.

det som jag tycker är problemet med skånes vinter är inte att växter vaknar tidigt, utan att i nov-dec kan vara 5-15c ena veckan och sedan snöa och frysa till nästa. och sedan nästa vecka igen regnar det och är plusgrader. och en annan sak att det just snöar lite men än då fryser samtidigt.

ska man kolla på bra lägen så ska man nog kolla mycket på jorden och vart vinden kommer då även solälskande växter växer bra i halvskugga och ibland bättre i ett vindskyddat läge i halvskugga än ett blåsigt söderläge vilket ibland kan vara lika kallt som ett skyddat norrläge.

en annan intressant sak med snö och sommarvärme, - är att fikon kan ibland klara sig bättre i zon 3-4lägen där sommaren är mycket varm (varmare än skånes sommar ibland) och där vintern är kall men också mer snörik.

i zon 3-4, så fryser fikonet ner till snönivå. och har då ändå stora delar kvar som lever till våren. när väl sommaren kommer kan den få en hög tillväxt av värmen.

i skåne zon 1-2, är det barmark och fikonet fryser ner till marknivå. och har då mindre att börja med. våren är kall och oftast sommaren sval och den får mindre tillväxt. - detta var ett exempel men nåt år kan det faktiskt vara så och då blir zon 3-4 bättre för just fikon.
Ariena
Tack så mycket för alla tips och svar smile.gif
kommer vara till stor hjälp.

För att Helen inte ska oroa sig så såg jag det inte som något illa menat utan bara en påvisning att det är olika zoner, tyckte det var bra tips smile.gif

Hoppas ni alla har en bra sommar med bra väder och att alla era trädgårdar blomstrar vackert.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon