tengan
Hej,

Är relativt ny här på forumet, tack för många bra tips hittills smile.gif

För cirka en månad sedan köpte jag ett Gårdebo körsbärsträd, och planterade detta efter konstens alla regler.
Totalt har trädet 7 grenar, och höjden är cirka 190cm.
6 av grenarna har tagit sig riktigt bra (när jag köpte trädet var merparten av bladen rätt små), och har nu stora fina blad, och det känns även som om grenarna har börjat växa något.
MEN, en gren är torr, och har nu inga "levande" blad överhuvudtaget.

Jag vet att man helst inte ska beskära körsbärsträd, men jag är rädd för att denna (döda?) gren kommer påverka det i övrigt friska trädet i negativ bemärkelse.
Ska/bör man skära bort denna torra gren?

Tacksam för tips och erfarenheter!

//Patrik
Jan af Lisö
Svårt att ge något entydligt svar. Är grenen död då det var "för svagt" att klara sig, så kan det inte skada resten av trädet. Dog grenenen pga sjukdom så är risken stor att sjudkdomen redan hunnit spridas till resten av trädet. Syns det något på grenen som skulle kunna förklara dess dystra öde ??

Är grenen helt död så kan den klippas av nu, annars vänta till JAS. Dock, om grenen visar sjukomsangrepp (hur man nu kan se det) så skulle jag ta det bort på direkten för att minska skadeverkningar.

Sjukdomen jag tänker på är blom- och grentorka:

BLOM OCH GRENTORKA, GRÅ MONILIA, Monilia laxa, är en svamp
som börjar växa på blommonas pistiller som då vissnar.
Vissnandet sprider sig via blomklasarna ner i grenarna som
torkar och dör. Vanligast på körbär men även äpplen kan
angripas.
tengan
CITAT (Jan af Lisö @ 29-05-2009, 11:08) *
Svårt att ge något entydligt svar. Är grenen död då det var "för svagt" att klara sig, så kan det inte skada resten av trädet. Dog grenenen pga sjukdom så är risken stor att sjudkdomen redan hunnit spridas till resten av trädet. Syns det något på grenen som skulle kunna förklara dess dystra öde ??

Är grenen helt död så kan den klippas av nu, annars vänta till JAS. Dock, om grenen visar sjukomsangrepp (hur man nu kan se det) så skulle jag ta det bort på direkten för att minska skadeverkningar.

Sjukdomen jag tänker på är blom- och grentorka:

BLOM OCH GRENTORKA, GRÅ MONILIA, Monilia laxa, är en svamp
som börjar växa på blommonas pistiller som då vissnar.
Vissnandet sprider sig via blomklasarna ner i grenarna som
torkar och dör. Vanligast på körbär men även äpplen kan
angripas.

Tack för ett bra svar Jan.
Jag tycker mig inte se något "konstigt" på den torra grenen, den är liksom bara torr, och löven har vissnat.
De blad som finns på den torra grenen är i den storleken de var när trädet köptes (kanske en fjärdedel av bladens storlek på övriga grenar).
Om jag bestämmer mig för att plocka bort den torra grenen nu, vad ska jag tänka på?

//Patrik
Jan af Lisö
1. Ett snyggt snitt utanför grenkragen med en vass sekatör av bra kvalité

2. Desinfesira (med reservation för stavning) sekatören innan och framför allt efteråt (så att ev. sjukdom inte sprids till något annat träd)

3. Gör det en solig och torr dag, då sprids ev svamsporerna mindre (vet ej om det gäller även för blom- och grentorka, så gör man med fruktträdskräfta som är en annan svampsjukdom)

4. Bahandla inte såret med någon salva, ett snyggt, rent snitt läcker bäst av sig själv.

Har själv ett körsbärsträd (Burlat på Gisela5 grundstam) planterad 2002 där 2 grenar håller på att torka i år, för 2 eller 3 år sedan fick jag skära av 3 andra torra grenar. Brukar ta bort dem i månadsskifte augusti/september.
tengan
CITAT (Jan af Lisö @ 29-05-2009, 12:16) *

2. Desinfesira (med reservation för stavning) sekatören innan och framför allt efteråt (så att ev. sjukdom inte sprids till något annat träd)

3. Gör det en solig och torr dag, då sprids ev svamsporerna mindre (vet ej om det gäller även för blom- och grentorka, så gör man med fruktträdskräfta som är en annan svampsjukdom)

4. Bahandla inte såret med någon salva, ett snyggt, rent snitt läcker bäst av sig själv.

Har själv ett körsbärsträd (Burlat på Gisela5 grundstam) planterad 2002 där 2 grenar håller på att torka i år, för 2 eller 3 år sedan fick jag skära av 3 andra torra grenar. Brukar ta bort dem i månadsskifte augusti/september.

Tackar för kanontips!
Grenen ryker ikväll, sedan får jag hålla tummarna att det inte är någon sjukdom som eventuellt sprider sig vidare i trädgården...

//Patrik
tengan
CITAT (Jan af Lisö @ 29-05-2009, 12:16) *

Hej,

Ville bara tacka för tipset, och meddela att trädet inte ser ut att vara sjukt i övrigt.
Det är nu drygt en månad sedan jag planterade trädet, och nu har det redan kommit ut nästan 10 nya grenar från de befintliga.
Detta ser ut att ta sig riktigt bra smile.gif

//Patrik
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon