EmmaMag
Jag var i Spanien förra veckan och fick smaka på en frukt jag inte vet vad den heter. Den såg ut lite som nån mix av gult plommon och nektarin, men smakade snarare lite krusbär eller äppelkart. Jag tog förstås med mig några kärnor hem. Kärnorna är ca 1,5 cm stora, det fanns ca 3 stycken i varje frukt. Dom är bruna med ett ganska hårt skal, ser nästan ut lite som små kastanjer.
Nu hade jag tänkt så dom, men när jag googlade på att så fruktkärnor såg jag att man ska stratifiera vissa sorter. Tror ni att jag behöver göra detta och hur gör man i så fall det när det inte är så kallt ute längre? Kylskåp? Hur länge måste man i så fall göra detta?
Är det någon som har en gissning på vad det kan ha varit för frukt jag fick smaka?

Förresten, jag har en bild på mig när jag äter frukten med trädet i bakgrunden. Det kanske gör det lite lättare att komma på vilken frukt det är!
Åsa, mälardalen zon 2
Japansk mispel (Eriobotrya japonica) antar jag.

Och nej de behöver ingen stratifiering och färska frön är bäst, de förlorar sin grobarhet vid lagring ganska snabbt.

Växten är ett träd som inte är härdigt i sverige.
ingrids
Om den behöver stratifieras eller inte beror på om den behöver känna att vintern är över eller inte. Citrus t.ex. behöver inte stratifieras eftersom de inte står ute i den sortens vinter. Kan du inte plantera alla flera och ställa minste en av sådderna i kylen ett par veckor och de andra i rumstemperatur?
EmmaMag
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 29-05-2009, 10:23) *
Japansk mispel (Eriobotrya japonica) antar jag.
Och nej de behöver ingen stratifiering och färska frön är bäst, de förlorar sin grobarhet vid lagring ganska snabbt.

Växten är ett träd som inte är härdigt i sverige.

Ja, den är det!!! Tack så mycket.
Det är värt att prova och se om jag kan få den att överleva ett tag inomhus iaf!
robertgoulet
Det är som sagt med all sannolikhet japansk mispel som du har fått tag på. De får plommonstora frukter som i sydeuropa mognar vid påsk ungefär och som har en söt och fin smak (klart syrliga om de är omogna).

Mispeln är ett träd som som sagt inte är vinderhärdigt på våra breddgrader. Det går dock utmärkt att driva upp den som krukväxt, och jag har gjort det flera gånger och aldrig behövt tänka på statifiering. Min erfarenhet är dessutom att de är väldigt lätta att få att gro, så du behöver inte så flera i samma kruka. Grobarheten är säkert över 70 procent i alla fall. När du väl fått upp dem kan du sköta dem ungefär som en citrus eller ett olivträd, d v s vattna ganska så sparsamt och låta den torka upp lite mellan gångerna. Jag brukar använda citrusjord till mina misplar, men det går bra med vanlig jord också - den är inte så kinkig. Under vintern kan dock förstärkningsbelysning vara att rekommendera, även om jag inte tror att det är något måste.

Det kan ta en liten stund för kärnorna att gro, så håll bara fuktigt och ha tålamod! Lycka till, och berätta gärna hur det går. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon