Australia
Satte frön till lampborste respektive kängurutass i våras. De kom upp som de skulle men sedan har de "gått i stå" tycker jag. Kängrutassarna är väl tre centimeter höga ungefär och lampbostarna så ynkliga att jag knappt törs peta på dem. En centimeter höga kanske. Vad gör jag nu???

Av kängrutassarna har jag två stå i torvkrukor med såjord och tre står i torvbriketter. Av lampborstarna är det två som står i såjord i torvkrukor. När är det dags att byta till annan jord och vad ska det vara för jord - vanlig plantjord eller blomjord?

När man köper kängurutass i handeln så är det ju rejäla plantor med massa "rufs". Är det så att säga ett enda frö som gett upphov till en hel sådan planta, eller sätter man flera fröplantor tillsammans för att få det så?

När det gäller lampborstarna så kan ju de bli stora träd, men hur lång tid tar det? Om det går med den takt som mina håller så lär det ta 60-70 år tror jag! crying.gif Har något gått snett eller är de såhär tröga i början? Vad ska jag göra för att få fart på dem?
Rosmarin
Låter som att de behöver skolas om tycker jag.
Alba
Jag brukar vänta till de fått karaktärsbladen....alltså de riktiga bladen och det verkar ju som dina har fått det-----dags för omplantering i näringsrik jord.

De 2 första bladen är inte "riktiga" blad ...de kallas hjärtblad.
En del säger att man ska vänta och plantera om när växten fått 5 karaktärsblad.
Om man är försiktig kan man plantera om tidigare när de första karaktärbladen komemr. Växten ska ju vara hanterbar när du planterar om.
Helen i Piteå Zon 5
Kängurutass har jag frösått för några år sedan och jag skolade om med några 'strån' i varje kruka.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon