|
lottapotta
29-05-2009, 10:36
Jag har fått några små (ca 10 cm höga) körsbärsträdsplantor av en kollega, och jag undrar hur jag ska göra med dessa? Ska jag odla dem lite större i någon kruka eller ska jag sätta ut dem tillfälligt i en perennrabatt tills de blir större (jag vill ju inte att de ska bli bortklippta av misstag i gräset...)? Kan jag flytta dem när de blivit större, eller gillar de inte det? Kom på nu att jag kanske skulle ha lagt detta inlägg i kultiveringsforumet i stället, men nu blev det här...
GunnellF
29-05-2009, 10:42
Jag skulle ha planterat dem i krukor så länge och ställt krukorna utomhus på lämpligt ställe, där det inte blir alltför soligt och torrt. Kom ihåg att vattna sen!
Vad är det för körsbärsplantor? Frösådder, rotskott? Vad kommer de från för körsbärsträd?
lottapotta
29-05-2009, 11:57
Tack för svar! CITAT (GunnellF @ 29-05-2009, 11:42)  Jag skulle ha planterat dem i krukor så länge och ställt krukorna utomhus på lämpligt ställe, där det inte blir alltför soligt och torrt. Kom ihåg att vattna sen!  Det låter bra! Är glömsk, men jag ska komma ihåg att vattna... CITAT Vad är det för körsbärsplantor? Frösådder, rotskott? Vad kommer de från för körsbärsträd? Tror det är rotskott, men är inte säker. Sort har jag ingen aning om. Jag kollar med kollegan och återkommer...
Det är ju bra om du vet om de kommer från ett rotäkta träd, eller om det är ett ympat träd (då ger inte rotskott samma bär som moderträdet). Olika typer av surkörsbär är oftare rotäkta, medan bigarråer oftast är ympade.
lottapotta
01-06-2009, 07:11
Nu har jag fått lite svar av min kollega! Hon visste inte exakt vilken sort det är, men det är bigarråer. Bären är ganska stora, ljusröda och tydligen jättegoda. Plantorna är frösådda.
De kan vara sortäkta, det är ju t ex fågelbär. Men det kommer i alla fall att bli ett stort träd, sötkörsbär har generellt betydligt större träd än surkörsbär. De nya sorterna är därför ympade på svagväxande grundstam, för att hålla ner storleken.
lottapotta
01-06-2009, 09:04
CITAT (KURT @ 01-06-2009, 08:55)  De kan vara sortäkta, det är ju t ex fågelbär. Men det kommer i alla fall att bli ett stort träd, sötkörsbär har generellt betydligt större träd än surkörsbär. De nya sorterna är därför ympade på svagväxande grundstam, för att hålla ner storleken. Vad bra! Då vet jag att trädet behöver stor plats så småningom. För tillfället gör jag som GunnellF skrev, i krukor i halvskugga och vattnar mycket. Tusen tack båda två för tips och fakta!
GunnellF
01-06-2009, 09:06
CITAT (lottapotta @ 01-06-2009, 10:04)  Vad bra! Då vet jag att trädet behöver stor plats så småningom. För tillfället gör jag som GunnellF skrev, i krukor i halvskugga och vattnar mycket. Tusen tack båda två för tips och fakta!  Alltså, du ska inte vattna mer än vad som behövs  Vill förtydliga det, men jag antar att du förstår det själv... Du kan även gräva ner krukorna i en rabatt, om du har nån lämplig, så torkar de inte så lätt.
lottapotta
01-06-2009, 09:09
CITAT (GunnellF @ 01-06-2009, 10:06)  Alltså, du ska inte vattna mer än vad som behövs  Vill förtydliga det, men jag antar att du förstår det själv... Du kan även gräva ner krukorna i en rabatt, om du har nån lämplig, så torkar de inte så lätt.  Det förstod jag, men tack för att du är tydlig. Det är alltid bra. Tack också för himla bra tips att gräva ner krukorna!  Jag har skapat en alldeles ny perennrabatt, och där finns ju en del utrymme mellan plantorna nu när de ännu inte hunnit bli så stora. Det blir perfekt!
GunnellF
01-06-2009, 09:12
CITAT (lottapotta @ 01-06-2009, 10:09)   Det förstod jag, men tack för att du är tydlig. Det är alltid bra. Tack också för himla bra tips att gräva ner krukorna!  Jag har skapat en alldeles ny perennrabatt, och där finns ju en del utrymme mellan plantorna nu när de ännu inte hunnit bli så stora. Det blir perfekt! Det låter som en bra idé! Då blir det lätt att vattna också eftersom du nyligen planterat perrenner som måste hållas koll på. Lycka till
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|