Full version: En Hemsk historia ...
Ywonne
Måste berätta vad som hände förra helgen, min upprördhet har lagt sig lite nu...

Förra året ropade jag in en liten Rosenpion på Tradera, den hade 2 blad när den kom, men har klarat vintern bra. Nu i vår växte den till sig ordentligt, och till min förtjusning fanns det en knopp på den.

Jag som trodde jag skulle få vänta flera år... Jag har tagit kort på knoppen, gått och tittat på den varje dag...nu till den stora katastrofen....
Min man klippte kanter med trimmern...och skulle "bara" lyfta den över pionen...och vad händer...jo snöret hade inte stanna så han klipper av knoppen...inte något mer på plantan utan bara knoppen...
snacka om att jag blev ranting.gif, jag blev ursinnig...men jag sa ingenting...jag bara lade ner mina verktyg (fixade sten runt en liten grusplätt) och gick, hade jag stannat kvar hade jag nog skickat spaden i huvudet på honom....
Så nu måste jag vänta och hoppas på att det kommer knopp...nästa år.

Men, så besviken jag ble, jag hade sett fram emot när den slog ut så himla mycket.

Här är min före detta rosenpionsknopp :
[attachment=35547:Rosenpion2009.jpg]
ingrids
Nej! Usch vad synd - och särskilt när man väntar ...
tepa
Vad hemskt, Yvonne. Men du och maken har väl försonats nu ? Men stackars maken, han som bara ville hjälpa till att fixa snyggt i er trädgård...

Hälsn Tepa
Biggan_
CITAT (Ywonne @ 29-05-2009, 11:48) *
Måste berätta vad som hände förra helgen, min upprördhet har lagt sig lite nu...

Förra året ropade jag in en liten Rosenpion på Tradera, den hade 2 blad när den kom, men har klarat vintern bra. Nu i vår växte den till sig ordentligt, och till min förtjusning fanns det en knopp på den.

Jag som trodde jag skulle få vänta flera år... Jag har tagit kort på knoppen, gått och tittat på den varje dag...nu till den stora katastrofen....
Min man klippte kanter med trimmern...och skulle "bara" lyfta den över pionen...och vad händer...jo snöret hade inte stanna så han klipper av knoppen...inte något mer på plantan utan bara knoppen...
snacka om att jag blev ranting.gif , jag blev ursinnig...men jag sa ingenting...jag bara lade ner mina verktyg (fixade sten runt en liten grusplätt) och gick, hade jag stannat kvar hade jag nog skickat spaden i huvudet på honom....
Så nu måste jag vänta och hoppas på att det kommer knopp...nästa år.

Men, så besviken jag ble, jag hade sett fram emot när den slog ut så himla mycket.

Här är min före detta rosenpionsknopp :
[attachment=35547:Rosenpion2009.jpg]

trostar.gif
Ywonne

Ingrids :
Ja, det var det som var grejen, jag hade sett fram emot blomningen...

Tepa:
Jadå jag har kommit över det....nästan. Jag är inte långsint och kan inte vara arg länge. Så han klarar sig yes.gif Han var faktiskt jätteledsen...

Biggan :

Tack för kramen, den värmde
Monica B
Men gud så förargligt. Jag skulle också ha blivit arg. Synd om din man också, jag gissar att han är både ledsen och generad över vad han lyckades åstadkomma.
trostar.gif

[attachment=35553:Signatur.jpg]
wibemo
Vet inte om det är överförbart i det här fallet men på vissa växter plockar man ju bort knoppar en växtsäsong för att plantan ska växa till sig. Min trädgårdsmästare sa vid ett nyköp att "om du orkar" så ta bort knopparna och låt plantan få all näring till tillväxt smile.gif
Betty
En tröst kan ju vara att de växer sig stora fort.
Första året efter sådd fick min rosenpion en enda blomma.

Så här såg den ut året där efter, i juni 2007 (5 blommor):
[attachment=35557:Fr_s_dd_Rosenpion.jpg]

och så här förra året 2008 (25 blommor):
[attachment=35556:Rosenpion.jpg]
skogstroll
hm var nog ungefär som när pappa beskar päronträdet RIKTIGT ORDENTLIGT (som mamma satt massa ympar i)... det var nog det närmaste ett gräl jag sett giggle.gif såg ut som en papegojpinne efteråt smile.gif Fast det var ju inte illa ment
Ywonne
Monica : ja, det är/var han, nu är det nog glömt...fast kanske inte...det kan vara så att han har dåligt samvete, han har nämligen blivit väldigt intresserad och hjälpsam i mitt växthusprojekt. Han sa härom dagen att han tyckte att vi nog skulle ha en murad grund...och det tackar man ju inte nej till. giggle.gif

Wibemo : Vet inte om det är så...men jag tror att jag bestämmer mig för att det är så det är blomma.gif

Betty : Ohhh, tack för de bilderna och orden...det inger hopp tongue.gif

Skogstroll : Ja, det var ett misstag som heter duga, stackars pappa. -cry-.gif

mojan
Har en funkia som min man varje år har "beskurit hårt" med gräsklipparen. rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif

I år tänkte jag att nu minsann ska jag flytta den innan "beskärningen".

Nu kan jag inte hitta den! sad.gif Den har väl gett upp när den aldrig fått en ärlig chans. Och det inte gräsklipparen klarade av tog mördarsniglarna hand om. mad.gif
Den stod olämpligt så jag får väl skylla mig själv. blush.gif
Ywonne
CITAT (mojan @ 29-05-2009, 18:54) *
Har en funkia som min man varje år har "beskurit hårt" med gräsklipparen. rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif

I år tänkte jag att nu minsann ska jag flytta den innan "beskärningen".

Nu kan jag inte hitta den! sad.gif Den har väl gett upp när den aldrig fått en ärlig chans. Och det inte gräsklipparen klarade av tog mördarsniglarna hand om. mad.gif
Den stod olämpligt så jag får väl skylla mig själv. blush.gif

Ja, du...det oinvigda är snara på att beskära vid gräsklippning wacko.gif
MariaS
Min hjälpsamma sambo krossade min nyplanterade rödbladiga fläder igår, med en maskin på 3,5ton! Det konstiga är att han lyckats meja ner nr3 nu... och alla har stått på platser som borde vara "maskinsäkra"... Undrar om han vill säga ngt med detta? -cry-.gif
Irene_L
Ja ibland händer det olyckor trostar.gif
Förra året tog min man bort ogräs vid kanten av en rabatt och råkade komma för nära en lilja som hade kommit upp för första gången. Den såg han inte utan trimmern slog av den helt. Nu kommer den upp igen och äntligen hoppas jag att jag får se den blomma! tummenupp.gif
tepa
Hej

Min man mejade ner ett Löjtnantshjärta med grästrimmern i fjol våras. Men den växte till sig och blommade senare. Ingen skada skedd. Vi är fortfarande gifta ! rotfl.gif

Hälsn Tepa
Ellem
Hej

Här kommer ytterligare en historia.

Min man tyckte att vi hade "för mycket" mossa i gräsmattan så han köpte något mycket bra medel.
Jodå, mossan försvann. Men han lyckades även döda 2 st fullvuxna pilar så i år är det lite tomt på den sidan av trädgården.

/Ellem
lenaandersson
Här har en doft pion fallit offer för trimmern, när han ska vara hjälpsam, ja vad ska man säga. skulle dom kunna leka med något annat kanske mera ofarligt. flirting.gif
MariaS
CITAT (lenaandersson @ 06-06-2009, 10:55) *
Här har en doft pion fallit offer för trimmern, när han ska vara hjälpsam, ja vad ska man säga. skulle dom kunna leka med något annat kanske mera ofarligt. flirting.gif

Som om man skulle kunna hålla en "karl" från brummande leksaker?! blink.gif Nä så länge det finns såna leksaker och vi envisas med att ha dem alla tillsammans med våra trädgårdar, får vi nog bita i det sura äpplet och låta en och annan växt följa med på köpet
Boxer
Min sambo trampade ner en pyramidklocka för några år sedan, som jag hade väntat på skulle blomma. Han bytte brädor och målade om huset och jag hade förmanat honom skarpt att akta just den plantan.

Jag har fortfarande kvar sms:et där han skriver: Jag har trampat sönder din blomma. (ledsen) vill du skilja dig nu?

Den platta gegga som fanns kvar flyttade jag till en annan plats, och pyramidklockan som egentligen ska vara bienn har bara blivit större för varje år. Nu ska den blomma för tredje året med minst tre kraftiga stänglar!!!
MariaS
CITAT (Boxer @ 06-06-2009, 12:00) *
Min sambo trampade ner en pyramidklocka för några år sedan, som jag hade väntat på skulle blomma. Han bytte brädor och målade om huset och jag hade förmanat honom skarpt att akta just den plantan.

Jag har fortfarande kvar sms:et där han skriver: Jag har trampat sönder din blomma. (ledsen) vill du skilja dig nu?

Den platta gegga som fanns kvar flyttade jag till en annan plats, och pyramidklockan som egentligen ska vara bienn har bara blivit större för varje år. Nu ska den blomma för tredje året med minst tre kraftiga stänglar!!!

Inget ont som inte har något got med sig då... biggrin.gif
lilla mamma
J****la karlar. Min gubbe var så lycklig över trimmern att han helt slaktade min plymspirea som jag flyttat på så den skulle vara skyddad. Vad är det med karlar och trimmrar? Blindhet?
MariaS
CITAT (lilla mamma @ 06-06-2009, 15:55) *
J****la karlar. Min gubbe var så lycklig över trimmern att han helt slaktade min plymspirea som jag flyttat på så den skulle vara skyddad. Vad är det med karlar och trimmrar? Blindhet?

Så ja så ja kompiskram.gif
lenaandersson
Tack nu fick jag mej ett gått skratt thanks.gif , mina hjälp redor här hemma är ganska trötta på -AKTA BUSKEN DEN ÄR EN RARITET. eller växer långsamt. Dom påstår att jag alltid säger sådana saker när vi ska göra något. whist.gif
netaave
Fick höra av min yngsta dotter häromdan att jag är mer rädd om blommorna än om henna wink.gif riktigt så illa är det inte ....
Här har det också gått åt en o annan växt med trimmern.
ystadhelen
Min sambo körde över en nyplanterad Kaprifol häromåret.
"Såg ju ut som nå't ogräs?"
Jag insåg dock i efterhand att den inte skulle utvecklats särskilt bra ändå
då det var för skuggigt på planteringsstället.
Limeblossom
Men hallå tjejer! Vadå, HAN trimmade? Trimma själva runt landen. Diken och större områden kan karlarna massakera med sina större maskiner, det är för drygt för oss wink.gif Men runt land och på känsliga ställen rekomenderar jag en liten lätt trimmer som tjejer orkar med. Biltemas duger gott till det.
Alltså, jag VET att vissa inte kan gå med trimmer, inte ens en lätt och att andra kör med det tunga artilleriet smile.gif Men det är himla skönt att få göra det själv, just för att man vet var man har sina skyddslingar.
Jag är helnöjd med min lilla trimmer och sambon tar hand om diken och slyröjning smile.gif

MariaS
...men när sambon ändå är igång och det finns bränsle kvar, så tänker han att "jag kan ju ändå hjälpa till"..... osså är skadan skedd....

så funkar det i alla fall här!
Chamomille
CITAT (Ellem @ 05-06-2009, 20:27) *
Hej

Här kommer ytterligare en historia.

Min man tyckte att vi hade "för mycket" mossa i gräsmattan så han köpte något mycket bra medel.
Jodå, mossan försvann. Men han lyckades även döda 2 st fullvuxna pilar så i år är det lite tomt på den sidan av trädgården.

/Ellem

a0a.gif
lilla mamma
Han har trimmerförbud min man...
Boxer
Nyss ringbarkade min sambo kornellen med trimmern. Tur att den var hans, som han genast poängterade!!! naughty.gif
corey
Ska se i sommar om mannen kommer att trampa ner kiwin för tredje gången jämnt.
Ywonne
Jag brukar sköta det mesta i trädgården...den här dagen vid "olyckstillfället" med pionen fixade jag kantsten runt en grusgång och Peter, skulle hjälpa, genom att klippa gräset...
Kruxet me vår trimmer är att den är så jäkla hög...den är för hög för mig...så jag måste gå och lyfta armarna hela tiden, och gör att jag får kramp, eller också får jag köpa mig ett par platåskor att använda wacko.gif ... men, fom det tillfället trimmar jag där man måste vara försiktig... resten kan han ta, han tycker förresten det är lite kul att gå med trimmern...

Vi brukar skoja om det där med trimmern,
de två första åren i huset skötte jag alltid kantklippning...men då gjordes det för hand...en dag sa jag att näää nu får du ta lite kanter...jag har så j:a ont i händerna...han klippte två tuvor, sedan sa han, Nä det här går inte att hålla på med...åsså åkte han och köpte en trimmer giggle.gif

Bee
Vi har inte använt trimmern sen vi köpte Gardenas kantklippare med uppladdningsbart batteri. Den är suverän! Den tar allt från gräs och små buskar (toppen till lavendeln) till fingrar (min ena fingertopp) smile.gif
Ywonne
Det ska jag komma ihåg när vår trimmer börjar sacka smile.gif
Limeblossom
Jag har en kantklippare också smile.gif Helt suveränt!
ingrid fuxwall
CITAT (Limeblossom @ 08-06-2009, 20:09) *
Jag har en kantklippare också smile.gif Helt suveränt!

Någon bild eller namn så att andra kan köpa samma
Bee
På Gardenas hemsida kallar man den vi har för freeeClip Buxbomsax set . Vi betalade 695:- eller om det var 795:- för ett år sen. Vi tittade på Boschs variant också och det är nog en smaksak vad man väljer. Kostnaden var ungefär samma. Vi köpte vår på Hornbach i Göteborg men dom säljs nog lite varstans.

Edit: stavfel
zissi
För några år sedan skulle min man gräva trädgårdlandet på våren innan sådd. Jag hade sagt en tid innan att han måste vara rädd om mina fina gamla flox som växte i utkanten av landen, så det blev en liten häck till grannens trädgårdsland. De hade ju bara kommit upp lite grann.... så bäst att varna....men just den dagen han grävde tänkte jag inte alls på det hela...och ni förstår nog vad som hände... -cry-.gif

Jag köpte kransveronika och satte där i stället och det blev väldigt bra till slut. Slutet gott - allting gott! smile.gif
annkie1
Här är värsta grejjen.Min man beskar vår tujahäck,20 cm kortare än vanligt. den var 20 år gammal och 1 m bred.
Häcken blev helt skallig, ovanifrån var den helt brun. Nu har vi nya växter i rabatter runt hela trädgården.
Häcken är på tippen.
Mycket slit och hemskt mycket pengar.

Men jag är ändå glad för snyggt blev det.

fluffis
Turligt nog har min gubbe redan haft en mardröm till trädgård;
Så när vår införskaffades var väl hans önskan en naturtomt, med på sin höjd lite rensning med röjsågen emellanåt om det blev för högt.
Min önskan var en del gräsmatta, mot löfte om att sköta den fruktade gräsklippningen! Som kompromiss inhandlades värsta gräsklipparen, med mekanisk självstart och självgående.

Njuter nu enormt varje gång jag har nöjet att meja ner kirskål, kvickrot, örnbräken och annat o-önskat. Men kör försiktigt runt tuvor av känt och okänt som man vill spara en stund för att se vad för blomster som komma skall. Konstigt nog har den där mindre gräsmattan utökats en hel del sen start, med slingriga fåror mellan tuvor och buskage... Riktigt läckert faktiskt, och gubben håller med om att det är riktigt tjusigt... Bara han slipper klippa!
Så ingen risk att här att något blir halshugget av misstag iallafall! Men själv kör jag över en hel del... Oftast med mening förstås!

Bra tips det där med kantklipparen, har ju funderat på en ny batteri-trimmer med avstånds-hållare. Kanske en kantklippare är ett alternativ?
Men en sån kräver väl en del hukande och lite rygg-stress? Kanske som komplement då, har ju en hel del kanter att ta hand om, på alla dessa vackra tuvor och pölar av vegetation och gräs.
Gasolgrill
Mycket gnäll för ingenting.

Jag tillhör själv det hatade manssläktet. Jag älskar också min trädgård och mina växter men inte sjutton skulle jag gnälla på eller bli arg på någon som av misstag råkat massakrera någon växt. Tråkigt när det händer men...

Det fina med växter är ju att de växer upp igen/kan ersättas.
Ywonne

Gasolgrill :Jag hoppas du och alla andra läser tråden med glimten i ögat whist.gif ... det gör jag... och kan skratta tillsammans med oss andra åt alla "olyckor" som sker i trädgården ... det är ju roligt att läsa om tokigheter och misstag... tycker i alla fall jag.
Eftersom jag startade tråden känner jag mig lite skyldig...
och ber om ursäkt om du tar illa vid dig, för att vi skojar om klantiga händelser... som våra äkta hälfter har "ställt" till med... det är ju bara en slump att det råkade vara män... de kunde ju faktiskt lika gärna varit kvinnor smile.gif

Mvh
Ywonne

Gasolgrill
Närå, jag tar inte illa vid mig. Och jag såg allt glimten i ögat också.

Jag tycker bara själv att de här stereotyperna som frodas i samhället är lite tröttsamma.
För mig är alla individer olika och kan inte klumpas samman män/kvinnor om man utgår från egenskaper.

Och visst är det kul att läsa om andras misstag. Jag har själv gjort massor av dem på resan genom livet så här långt. Det är väl det som gjort att jag inte blir upprörd av andras misstag - jag vet hur lätt det går. Min fru skulle sannolikt kunna berika forumet med ett helt gäng av mina misstag.
Ywonne
Skönt att höra tongue.gif

Se där ja... lämna plats till din fru så får vi höra giggle.gif

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon