Full version: en bild o en fråga
yla
wub.gif
här e hon som aldrig vet vad sakerna heter
men växer gör dom
den här är gammal,,,vetesjutton hur gammal men 10 15 kanske
den vill ha fukt runtikring sej därför står den på stenar i vatten men inte vatten i krukan,o det gillar den
men vad heter den måntro wub.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Själv tycker jag att den liknar en lite ledsen groddbräken (Asplenium bulbiferum). Groddbräken brukar ha förmåga att bilda små plantor på ovansidan av bladen (se bild), har din planta sådana små plantor så kan det nog vara groddbräken.

yla
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,07-12-2002, 17:30)
Själv tycker jag att den liknar en lite ledsen groddbräken (Asplenium bulbiferum). Groddbräken brukar ha förmåga att bilda små plantor på ovansidan av bladen (se bild), har din planta sådana små plantor så kan det nog vara groddbräken.

bladen stämmer precis ,va du kan ,,,tycker du den ser lessen ut
jag tycker att den e fin rolleyes.gif
grodbräken aha då ska jag upp på nätet o läsa om den
den gör barn på ovansidan av sina blad o dom rotar sej lätt o blir bara fler o fler jag sprider dom till vänner o bekanta men dom växer sakta rolleyes.gif
yla
men du åsa det stod inget om varifrån den kommer måste leta mera
wub.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Enligt kulturväxtlexikonet kommer den från Australien, Nya Zeeland och Norra Indien. Fullvuxna plantor har ett hängande växtsätt medans unga plantor inte brukar hänga. Lite för låg luftfuktighet kan också få plantorna att hänga en del. I bostadshus kan det vara svårt att ge växten lika hög luftfuktighet som de har i det vilda, vi brukar ju inte ha vattenfall och liknande inomhus.

http://www.home.aone.net.au/byzantium/fern...um/aspbulb.html
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon