Pius
Jag sliter snart mitt hår, jag som gillar att skriva i vanliga fall, men om mig själv är det helt omöjligt. Jag har varit arbetslös i ca 6 månader så det skulle vara bra om jag kunde hitta ett trevligt jobb. Vid andra jobbsökningar har jag inte varit så petig utan har skrivit lite småtrist. Kanske därför jag bara fått napp hos ett småtrist ställe också. happy.gif

Jag tänkte därför att jag skulle uppdatera min spontanansökan hos Folkuniversitetet och skriva ett kul och intressant brev, men jag vet inte vad jag ska skriva. Usch så svårt att skriva om sig själv.

Anledningen till att jag vill jobba just där är att jag fick ett sånt trevlig mail när jag tidigare sökte en tjänst. Inte de där vanliga harangerna utan mailet lät personligt och trevligt. Så jag hoppas och tror att de är lika trevliga som det lät i mailet.

Men hur i himmelens namn ska jag få till något vettigt?

Har ni några tips, åtminstone vad som bör stå med? Ett CV har jag redan som jag tycker är OK men ett personligt brev behövs också. Och ett foto??? Jag som blir så hemskt gräslig på kort. crying.gif

Pius

Min blogg
ingrids
Det jag tittade efter på den tiden det begav sig var varför personen sökte sig till oss och varför de tyckte att de passade in och passade för jobbet. Gärna något som är unikt och baserat på vad man varit med om och gjort tidigare. Om du inte gillar porträttfoton kanske du har en bild där du gör något relevant eller typiskt, iallafall jag gör mig bättre på foton om jag är sysselsatt.
4:an
Jag har för mig att arbetsförmedlingen har några bra tips om hur man skriver...kanske om du googlar på cv så kanske du hittar något om personliga brev också! Lycka Till!!
JRo
Jag brukade tänka på frågan man ofta får på intervjun;
Varför ska just du få det här jobbet?
Brukar bli en bra mix av styrkor/intressen/hobbies/personlig info och givetvis det viktigaste av allt, varför just du vill ha jobbet, vad du förväntar dig. Läs gärna på lite om företaget och håll det personligt.
Lycka till!
Pius
Fast i mitt fall så är det en spontansökan, det finns inget specifikt jobb.

Jag har just skrivit i min blogg om de tre frågorna de hade med i sin mall och hur svårt det var att svara på frågan "Vem jag är".

Tyvärr tillhör jag generationen "Du ska inte tro du är förmer än någon annan" så att svara på varför just jag skulle passa för ett visst jobb skulle jag ha väldigt svårt att svara på. Skrytsam är inte ordet. flirting.gif Snarare tvärtom.

Suck, nä jag tror jag pausar just nu, ingen idé att försöka pressa fram något.

Fotoförslaget var bra, det ska jag tänka på.

Pius
Alba
CITAT (Pius @ 29-05-2009, 14:31) *
Fast i mitt fall så är det en spontansökan, det finns inget specifikt jobb.

Jag har just skrivit i min blogg om de tre frågorna de hade med i sin mall och hur svårt det var att svara på frågan "Vem jag är".

Tyvärr tillhör jag generationen "Du ska inte tro du är förmer än någon annan" så att svara på varför just jag skulle passa för ett visst jobb skulle jag ha väldigt svårt att svara på. Skrytsam är inte ordet. flirting.gif Snarare tvärtom.

Suck, nä jag tror jag pausar just nu, ingen idé att försöka pressa fram något.

Fotoförslaget var bra, det ska jag tänka på.

Pius

Nu är ju inte jag arbetsökande men precis som du tänker känner jag. Det är svårt att framhålla sig själv.
Jag har en bekant som är arbetslös och som gått på AF på kurs och lärt sig skriva ansökningar.
De fick lära sig att det är viktigt hur första meningen ser ut...det är den som ska locka till fortsatt läsande och intresse.

Tex.......I dag är turen kommen till dig.
Det är jag XXXXXXXXX som tittar in hos dig och vill berätta om mig själv.

eller
Jag har alltid önskat att bli florist men pga av allergi blev det inte så men jag är övertygad att jag skulle passa hos er.
Här har ni er chans till en duktig och ambitiös tjej/kille.

I den stilen ska man tydligen skriva numera....pang på bara. Du ska känna att du är bäst i världen och att arbetsgivaren gör ett misstag som inte anställer dig.

Skriv gärna på ett färgat papper så det sticker ut i mängden.

En tjej som sökte arbete på klädaffär klistrade in galgar i ansökan.
GunnellF
Jag har sökt många jobb under flera år nu och kommit fram till det här:

Det personliga brevet ska vara kort och rappt! Inte en massa trams om vem jag är, mina intressen osv utan kort och koncist! Presentera dig på ett äkta sätt, men gör det kort. Försök få fram dina starka sidor i relation till det jobb du söker och varför du söker jobbet. OM du har svårt för att se dina starka sidor: be en nära vän eller släkting att skriva ner fem saker som du är bra på - dessa kan du använda när du söker jobb.

Däremot ska man i sitt CV ha fullständig info om utbildningar och tidigare jobb, ev andra kunskaper man har, körkort och språk. Man kan utesluta sånt som inte är relevant för ansökan till ett specifikt jobb naturligtvis. Jag brukar markera på ett eller annat vis (fet stil, markeringspenna e dyl beroende på om jag söker via post eller mail) de uppgifter som är relevanta för sökt jobb.

Arbetsförmedlingens tips är inte alltid de bästa - fråga heller en företagare som brukar anställa folk!! Mina erfarenheter av AF's tips om personligt brev är att de ofta inte funkar, de är allt för omständiga och man blir heller inte uppmuntrad till att vara ärlig, snarare att överdriva.

Många företagare gillar att man går dit personligen - andra blir störda av det och vill att man ringer först och bokar tid. Andra tar endast emot ansökan via mail... eller per post... osv osv. Intresseförfrågningar kan man alltid göra och min erfarenhet är att såna ska vara korta utan CV, dvs enbart ett mail/brev där man talar om att man är intresserad av jobb hos arbetsgivare X och undrar om de har behov av att anställa folk. Skriver man för mycket finns risk för att ingen orkar läsa, om man inte söker arbetskraft.

Gör det inte så himla märkvärdigt, är mitt tips!! De jobb jag har fått har jag fått endera via kontakter eller via mina meriter (utbildningar och anställningar).
skogstroll
vad är det för typ av jobb? smile.gif Jag tror på att förklara vad man gör just nu och en del om vad man gör på fritiden. Det är väl de flesta intresserade av. Sen kan man göra en meritförteckning som är lite "uppradad" med vad man gjort och när och en CV som är lite mer förklarande och mer som en "story"
Pius
Det förra jag sökte hos dem var som studieadministratör, vilket jag jobbat med i 28 års tid så man kan ju tycka att jag har det som krävs.

Så jag tänkte att de kanske behöver flera eller nån vikarie eller så.

Det är just att skriva kort och intressant och ändå få med det viktiga som visar vem jag är som är svårt. Annars tycker jag nog att jag kan skriva, host host, skryt skryt. flirting.gif

Det jobbet jag blev uttagen till bland 1200 sökande, ville jag egentligen inte ens ha, så det var ju typiskt att just de var intresserade av mig. Men så är det väl, det man absolut inte vill, det händer. suck.

Däremot fick jag ett väldigt trevligt svar från ett annat ställe som jag spontanansökt hos, tror inte jag skrev så speciellt där heller, kanske jag skulle planka det mailet.

Pius
omena
Jag håller med Gunnel F. Det personliga brevet ska hållas kort. För mycket utsvävningar blir tungt att läsa och brevet läggs åt sidan.
CVn ska vara tydlig och lättläst och innehålla all relevant information om utbildningar, arbetslivserfarenhet och annat som kan vara av intresse, tex förtroendeuppdrag, kurser och liknande

Inledning av typen .." I dag är turen kommen till dig. Det är jag XXXXXXXXX som tittar in hos dig och vill berätta om mig själv" kan kanske funka beroende på vad man söker men jag tror att det finns en viss risk att du uppfattas som oseriös så det kräver känsla för vilken ton som fungerar för just den arbetsgivaren.

Skriv om varför du vill jobba hos just den arbetsgivaren. Berätta kort vem du är - erfarenhet och kompetens, vilka dina styrkor är. Här kan du ta med något kort om dig själv, typ några ord om intressen, för att ge lite känsla för dig som person. Foto behövs inte alls, men har du det med så ska det ge ett trevligt och framförallt seriöst intryck. Jag tycker att man i så fall ska välja porträttfoto. Stort foto från stranden eller festen rekommenderas alltså inte.

Ha inte ambitionen att brevet ska bli perfekt direkt, utan skriv bara ner allt du kommer på till att börja med. Rensa sedan. Och rensa igen. Låt sedan någon du känner läsa genom brevet och ge feedback.
Boxer
bort!
Alba
Jag håller med GunnellF att AF uppmanar ju att beskriva en person som jag kanske inte är.
Det ger ju en falsk bild.
Jag har själv varit med och anställt och intervjuat personal. De som beskriver sig som det bästa som skapats blir man ju väldigt skeptisk till.

Brevet ska vara kort....väldigt kort men ska ändå göra att den som läser blir intresserad och vill ta vidare kontakt. Då har man ju chans att berätta mer.
mamamaggan
De erfarenheter jag har säger också att det ska var kort men ändå tala om en del. Har precis hjälpt en arbetslös granne att skriva ansökan.

Skrev bara vad han heter , födelseår , att han är utbildad som XXXXXXX . Lite om var han jobbat , tryckte på det jobbet som var mest avancerat och att han gillar sitt yrkesval. Också att han hela tiden följt med i utvecklingen och vidareutbildat sig och så till sist ett par rader om vem han är privat.

Alltihop blev en halv A4 -sida.

Att sticka ut kan vara svårt men man får hitta på olika trick , blev uttagen till intervju för ett jobb bara för att jag skrivit ansökan för hand .

AF:s idéer om hur det SKA vara har jag struntat i och ändå skaffat mig 5 - 6 jobb under årens lopp.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon