Full version: Kupning av potatis
Christa
Jag har ibland fått många gröna potatisar när jag odlat i pallkrage och ibland har nästan inga blivit gröna. Jag har en känsla av att det har att göra med när jag har kupat men är inte säker.

Om man kupar ända upp för tidigt så kanske potatisen kommer högre upp? Samtidigt vill man ju inte kupa för sent så man får mindre skörd.

Frågan är nu om jag skall vänta med att kupa ända upp tills plantorna är stora? Jag har lagt på extra jord en gång hittills och den når kanske upp till halva höjden av pallkragen.
Bassam
Tack för frågan

Man ska kupa potatis när de blir 15- 20cm hög, ibland behöver man kupa en gång till på sommar om man har sandig lätt jord.

H: Bassam
villa-sandberg
Jag har mina potatisar rätt trångt oxå, men jag brukar försöka kupa/fylla på jord flera gånger, lite vart efter och det tycker jag har funkat bra. Har fått gröna potatisar oxå men det är när jag inte hunnit med att mylla/varit för snål med jord så i år ska jag försöka vara lite snabbare!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon