Full version: Åkersniglar
Christa
Idag har jag planterat ut kanonfina squashplantor som jag drivit upp själv. Är nu väldigt rädd om dem. Jag har täckt i landet med en halva med gräsklipp och ogräsrens och andra halvan är täckt med fjolårsgräs. Har bar jord i en sträng i mitten.

Nu är frågan. Kan åkersniglar som gömt sig under täckmaterialet ge sig på squashplantorna?
Åsa, mälardalen zon 2
Åkersniglar, vinbergssnäckor, trädgårdssnäckor, skogssniglar etc. alla kan de ge sig på unga späda plantor av squash, är det små plantor klarar de ju inte ens ett litet bett ifall bettet är på stammen.

Själv lägger jag ingen grästäckning innan de rotat sig på platsen + jag lägger lite snigelpellets runt plantorna. Ändå brukar ju ofta någon planta stryka med nu såhär då de fortfarande är små späda plantor men då petar jag ner några nya fröer direkt i marken, här i mälardalen funkar det ju att direktså.
Christa
Tack för svar Åsa! Jag kollade igår kväll och minsann satt där en fet snigel och hade gjort hål i ett hjärtblad. Jag rev bort allt täckmaterial fast klockan var läggdags. Hittade bara 5 sniglar men en kan ju göra ganska mycket åverkan och jag ville inte chansa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon