|
alice_lekrot
29-05-2009, 15:27
Idag när jag tittade till mina tomatplator såg jag att två av tre hade fullt med 1-2 mm runda, mörkbruna prickar/fläckar på nästan alla blad. Dessa syns endast underifrån (går inte ens att ana ovanifrån) och har uppkommit på mindre än 2 dygn.
Den planta som inte är sjuk (tror jag) har istället knappt synbara gula prickar på alla blad. Denna är en annan sort än de ovan nämnda.
Vad är detta för något och hur kan det uppstå så fort? Bör jag slänga plantorna?
Alla plantor är odlade i planteringsjord och har härdats långsamt. Står nu i krukor på balkongen.
Tacksam för svar!
Åsa, mälardalen zon 2
29-05-2009, 15:29
En bild behövs nog, beskrivningen räcker inte för att identifiera ifall det är sjukdom, näringsbrist eller klimatbetingat (för fuktigt, för varmt, för kallt, för blött etc.)
alice_lekrot
29-05-2009, 16:43
(Längst upp) Här är en bild på en av de sjuka.
(Längst ned) Här är den planta som "inte är sjuk". Men man ser ändå att det är nåt med bladen...
Åsa, mälardalen zon 2
29-05-2009, 17:20
Liknar septoriaangrepp (svamp), uppkommer på växter som är stressade av ex. ojämnt klimat, svampen trivs extra bra ifall bladen är blöta och det är fuktigt ute. Om det är möjligt låt bli att blöta ned bladen vid vattning ställ dem där de inte blir blöta då det regnar, låt dem torka upp mellan vattningarna + ta bort det mesta av de sjuka bladen. Septoriasvamp kan spridas med vind, regn, redskap, odlingskärl där man haft potatisväxter i utan att rengöra dem etc. Vi har ont om fungicider man kan använda i sverige Såna där mörka fläckar kan även vara bakterier men jag gissar nog svamp eftersom de ofta kan trivas bra i lite lägre temperaturer. [ Septoria angrepp
alice_lekrot
30-05-2009, 10:05
Kanske är lika bra att slänga de två som är värst drabbade. Om jag ska klippa bort de drabbade bladen blir de näst intill bladlösa  Känns så tråkigt för i början av min odlarkarriär blev tomatplantorna aldrig sjuka. Nu är det nån sjukdom eller svårt angrepp varje år. Borde ju vara tvärtom när man blivit mer van. Har det blivit vanligare med sjukdomar?
Åsa, mälardalen zon 2
30-05-2009, 10:11
Många sjukdomar kan övervintra så det kan ju vara en orsak till arför man i början inte har problem men sedan får varje år, har man problem med återkommande sjukdomar kan det vara bra att sanera ex. tvätta krukor, ej återanvända jord etc. + Köpa tomatfrö från en fröfirma, alt. köpa plantor som ser friska ut.
Tack för fråga
Man kan inte bli fri från problem om man flyttar hela tiden , så det är bättre om bekämper för att lära sig hur man behandla växter på rätt sätt .
H: Bassam
alice_lekrot
01-06-2009, 14:01
Ja, det skulle vara kul att kunna alla trix. Jag har försökt med allt jag hört. Varje år köper jag nya krukor och jord (plus allt annat tillbehör). Jag är noga med vart jag köper fröna och har numer flera olika frösorter från olika företag. Men men. Mina gröna fingrar tog väl slut  Nu har alla andra växter på balkongen också fått problem... Jag ger upp!!! Det är bara olivträdet som verkar ha klarat sig.
GunnellF
01-06-2009, 14:41
CITAT (alice_lekrot @ 01-06-2009, 15:01)  Ja, det skulle vara kul att kunna alla trix. Jag har försökt med allt jag hört. Varje år köper jag nya krukor och jord (plus allt annat tillbehör). Jag är noga med vart jag köper fröna och har numer flera olika frösorter från olika företag. Men men. Mina gröna fingrar tog väl slut  Nu har alla andra växter på balkongen också fått problem... Jag ger upp!!! Det är bara olivträdet som verkar ha klarat sig. Det finns ju även faktorer vi inte styr över och som inte har direkt med skötseln att göra, eller jorden, eller krukorna... Kommer ihåg när vi läste växtskydd under utbildningen så kändes det som att det är ett UNDER att växter är friska alls, så himla många olika typer av angrepp som de kan råka ut för!!
alice_lekrot
01-06-2009, 15:44
CITAT (GunnellF @ 01-06-2009, 15:41)  Det finns ju även faktorer vi inte styr över och som inte har direkt med skötseln att göra, eller jorden, eller krukorna... Kommer ihåg när vi läste växtskydd under utbildningen så kändes det som att det är ett UNDER att växter är friska alls, så himla många olika typer av angrepp som de kan råka ut för!!  Jo precis!  Jag kan dock önska ibland att det fanns en allmän kunskap om naturlig bekämpning och sådant. Tex. vilka växter som hjälper varandra osv. Kan man inget är det jättesvårt att hitta fakta!
GunnellF
01-06-2009, 16:00
CITAT (alice_lekrot @ 01-06-2009, 16:44)  Jo precis!  Jag kan dock önska ibland att det fanns en allmän kunskap om naturlig bekämpning och sådant. Tex. vilka växter som hjälper varandra osv. Kan man inget är det jättesvårt att hitta fakta!  Ja, det är ju sant det. Men för att veta vad man ska göra måste man veta vilket angrepp det är - man kan liksom inte chansa. Rent allmänt kan man ju säja att välmående och välskötta, välgödslade växter klarar sig bättre mot angrepp, så man kan klara sig långt bara med det. Vissa angrepp måste man ta till bekämpningsmedel men ofta sköter naturen om det där själv, t ex med löss som både nyckelpigelarver och parasitsteklar tar hand om ifall man kan låta bli att spruta lusmedel på plantorna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|