Österläge
29-05-2009, 17:35
Hej!
Har äntligen lyckats övertyga maken om det förträffliga i att använda gräsklipp som gödsel, sk täckodling.

Har förstått att man inte ska använda det till bärbuskar, men funderar på följande växter:
ros
olivträd
citronträd
buxbom
järnek
Är det några av dem som inte bör ha gräsklipp? Vad är det i gräset som inte är bra för vissa växter? (Så slipper jag fråga igen för varje ny växt jag köper...

)

på förhand!
Färskt gräs innehåller kväve, som är bra gödning, samtidigt som det täcker jorden och håller kvar fuktigheten.
Kväve främjar bladtillväxt, men inte blomning.
Aqvakul
29-05-2009, 18:47
Växter som trivs och förmår konkurrera i en mycket mager miljö (t.ex. sedum) sa inte gödslas.
Förekomsten av spansk skogssnigel talar också mot att "täckodla", då det skapar väldigt gynsamma miljöer för snigeln.
Åsa, mälardalen zon 2
29-05-2009, 20:02
+Gräsklipp ska INTE läggas på efter midsommar till växter som är fleråriga i svenskt klimat. Kväve kan ju göra så att de inte avmognar som de ska till hösten ifall de får en hel del sånt under senare delen av sommaren.
Jag har ju naturligtvis en fråga på detta också - får man samma effekt om man myllar ner gräsklippet, eller måste det ligga ovanpå?
Aqvakul
29-05-2009, 20:18
Gödningsmässigt så är det egalt. Möjligen kan det vara en fördel att mylla ner. Fördelen med att låta det ligga på ytan är att fuktan bevaras bättre. Fast om man har elaka sniglar så bör man definitivt mylla ner det.
Österläge
30-05-2009, 17:28
Tack för svaren!
OK, så man ska inte ha det på växter man har främst för blommor och frukt - dvs inte rosen, oliven o citronen, men de andra går bra?
Alexander-VG-zon3
30-05-2009, 17:33
kväve behövs för att bildas blomskott. överdrivet mycket kväve ger mycket skott och veka skott.
jag har inte använt gräsklipp till oliv, citrus. dom kommer inte dö av det så det är bara att testa.
mina rosor har tyckt om gräsklipp, dock som åsa skrev ska det inte ges sent.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.