scorpan
Vi har flyttat till hus med stor tomt och jag undrar om det är någon som har tips och ideer vad gäller jordgubbar och rabarber.
Kan man ha dfet i samma land? Tillsammans med tex, dill?
Sen undrar jag om det är nån som kanske vill sälja till mig så jag kan plantera?
Tack på förhand.
KRAM.
Åsa, mälardalen zon 2
Rabarberplantor blir ofta väldigt stora och ingenting kan växa där de stora bladen ligger så visst kan du ha jordgubbar men inte alltför nära. Rabarber vill ha mycket näring och vatten. Det finns flera sorter numera i handeln men de där stora maffiga plantorna i folks trädgårdar brukar vara sorten Victoria som under lång tid varit nästan den enda odlade sorten. Numera kan man hitta mer oxalsyrefattiga sorter ex. Elmblitz men de växer inte lika kraftigt. Man bör låta en planta etablera sig några år innan man skördar.

Dill kan du odla något år men sedan måste du byta plats (viktigt med växtföljd då det gäller dill).

När det gäller jordgubbar KÖP PLANTOR, de är virusrensade och friska. Ska man starta upp en podling går det bäst med friska plantor även om de kommer bli sjuka såsmåningom, virus och liknande sprids ju med stickande och sugande insekter och liknande.
katah
täck också jorden mellan jordgubbarna med markväv, är mitt tips.
På väven har jag täckbark, men det är smaksak.
Man kan luckra jorden , sätta väven på marken, göra ett planteringskryss i väven och plantera gubbar.
Smidigt och enkelt och nästintill underhållsfritt , man behöver bara klippa bort revor på sensommaren !
KURT
Man kan i alla fall tillreda dem tillsammans:

http://www.sr.se/sida/artikel.aspx?program...;artikel=891942
Aqvakul
CITAT (katah @ 29-05-2009, 21:36) *
täck också jorden mellan jordgubbarna med markväv, är mitt tips.
På väven har jag täckbark, men det är smaksak.
Man kan luckra jorden , sätta väven på marken, göra ett planteringskryss i väven och plantera gubbar.
Smidigt och enkelt och nästintill underhållsfritt , man behöver bara klippa bort revor på sensommaren !

bravo.gif Smart tips, tar det till mig.
scorpan
Tack allihopa för tipsen.
Återkommer senare om hur det blev.
Kramisar
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon