|
octachoron
29-05-2009, 21:49
Jag slog tilll och skaffade en Golden Eye (Easy Elegance) idag. Men det stog inte någonting om den var rotäkta. Är alla Easy Elegance rotäkta, t o m i Sverige? Någon som vet...
Om den är rotäkta ska jag väl INTE plantera den så djupt som de ockulerade rosorna?
Nej, det är tämligen meningslöst att plantera rotäkta rosor djupt. /S
 Golden Eye Jo, Easy Elegance rosorna är alla rotäkta, fördelen med rotäkta är att om allt ovan mark fryser bort kommer kanske ändå den äkta rosen upp, samma ros i ett stycke. Jag har fler sorter i album/Easy Elegance rosor ! Tror dock inte alls att dom är särskilt tuffa vad jag sett här.
Ezereht
30-05-2009, 20:06
Dom planterade en hel del Golden Eye (och andra i samma serie) här i Umeå i trädgård norr. De flesta hade fryst ihjäl eller bara nån pinne överlevt. Antar dom är zon 3-4 ungefär. Dom hade inte täckt dem eller så.
Anders zon 1
30-05-2009, 23:34
Jag planterade en Golden Eye i zon 4 i Bergslagen förra året och den frös ner nästan helt under vintern. Kommer dock igen friskt nu med nya skott. På tal om Easy Elegance-rosor så har jag en Macy´s Pride här i Skåne (zon 1) och den har hittills skött sig förträffligt. Blommar bra, verkar frisk och inga problem med övervintringen. Har däremot inte testat den i zon 4.
En Macy´s Pride har frusit bort här förra vintern i ett kallt läge. Jag misstänker att jag förlorat Little Mischief i vinter, den frös i botten förra vintern så det var väntat, minsta lilla för kallt, blåsiga läge tål dom inte. Här blir man lite lurad för dom är rotäkta.
Anders zon 1
31-05-2009, 21:38
Verkar som om Easy Elegance-rosorna inte riktigt håller vad dom lovar (enligt reklamen så är det ju ingen hejd på hur bra dom är....). Kanske är dom inte riktigt anpassade till våra kyliga, korta somarar? I USA där dom är framtagna är ju somrarna på de flesta platser betydligt varmare och längre. På tal om Little Mischief så har jag en här i zon 1 i en rabatt tillsammans med bland annat Swany, Lavender Cover och The Fairy. Little Mischeif verkar betydligt kinkigare än dom övriga. Den växte dåligt förra sommaren, fick en hel del svartfläcksjuka och frös sedan ner lite under vintern (fast det kan ha berott på att den inte mådde så bra). Nu verkar den dock växa rätt bra (fast den är fortfarande betydligt mindre än den var när jag planterade den för ett par år sedan). Får se hur det går framöver.
Little Mischief är mycket lik Pink the Fairy. Grävde upp mina två idag, helt döda !
Köpte Easy Elegance rosen Kiss me av Hortogreen i våras, planterad mycket skyddat, för nu vet jag att dom inte klarar mera utsatta lägen här. Jag har zon 4 på kalla ställen här.
Intill Little Mischief har jag Poulsen rosorna Lake och Butterflies två små låga rosor som klarade vintern galant, hade dom rosorna dött hade jag inte blivit förvånad men det blev tvärtom.
Jag har också dålig erfarenhet av Easy Elegance. Har planterat tre olika i olika underlag. Två har helt frusit bort den tredje syns det små blad på. Det blir inga fler såna för mig inte.
Ursäkta en novis. Är det samma ros som jag nyligen beställt? Golden Eye Cover. Cover ros kanske är nåt helt annat?
Nej, det är en stor serie från Poulsen rosor med ganska små rosor i alla de färger  Golden Eye Cover
Ezereht
01-06-2009, 23:46
åh dessa gula färger...jag bara smälter. Men är fortfarande lite lessen för Amber Cover så det blir nog ingen ny cover i år.
Nej, glöm den snabbt 10 ex dog i vinter ! Min kalla framsida var en miss att plantera dessa små på.
octachoron
02-06-2009, 10:58
Var det 10 ex av Golden Eye Cover eller Amber Cover som dog?
Jag är själv lite sugen på Amber Cover.
Det var Golden Eye Cover som dog, men jag har många Cover rosor i trädgården och dom brukar klara sig. Jag valde fel plats en besvärlig vinter, deras första och sista.
Vi hade en Amber cover. Den dog i vinter. Den var schysst när vi fick den, sedan krympte den ett hack efter 1:a vintern, och nu efter 2:a är den stendöd. Vad jag tycker om den och liknande rosor passar sig inte i tryck här.  Kan bara avråda å det bestämdaste. /S
Ezereht
03-06-2009, 22:14
Stiffe har du testat crown princess margaretha? Funderar om den är bättre än Amber cover.
octachoron
04-06-2009, 02:06
Min enda personliga erfarenhet av Poulsens coverrosor är Candy Cover. Den har varit frisk, blomvillig, klarat vintern utan nerfrysning (zon 4) samt är nog den av mina rosor vars blommor klarar regn bäst.
Nej, jag har inte testat CPM. Det är ju en Austinros. De funkar inte här. Dessutom, du får ursäkta Ezereht, men den är ju också... gul. Den färgen står inte högt i kurs här. /S
Christina i Taxinge~
09-06-2009, 21:23
CITAT (Stiffe @ 09-06-2009, 22:12)  Nej, jag har inte testat CPM. Det är ju en Austinros. De funkar inte här. Dessutom, du får ursäkta Ezereht, men den är ju också... gul. Den färgen står inte högt i kurs här. /S Hmmmmm......vad menar du - Det är ju en Austinros. De funkar inte här. ? CPM funkar lätt som en plätt till zon 5 vet du väl?! Och inte är den så gul....den är ju orange! De flesta herrar brukar ju falla i trance inför oranga rosblommor.....
Inte den här herrn, och inte hans fru heller för den delen.
Nej, Austinrosor är klökiga. De går inte i mellanskåne, zon 3 & lerjord. Inte enbart min erfarenhet. Varför det är så vet jag inte. Oavsett det så är jag inte nämnvärt attraherad av någon Austinros, utom möjligtvis Noble Anthony som doftade riktigt gott hos Flora Linnea för några år sedan.
/S
octachoron
12-06-2009, 20:35
CITAT (Stiffe @ 09-06-2009, 22:39)  I
Nej, Austinrosor är klökiga. De går inte i mellanskåne, zon 3 & lerjord. Inte enbart min erfarenhet. Varför det är så vet jag inte. I år har jag satt två Austinrosor, i lerjord och zon 4, så jag hoppas att de klarar sig bättre här!
Kan de säkert göra. De påstås ju funka för många andra runt om i landet. Det här tycks vara något väldigt lokalt fenomen. Kanske något i stil med att Svennis inte får till Smörblomsrosen (tror jag det var). /S
octachoron
19-12-2011, 19:47
CITAT (octachoron @ 12-06-2009, 20:35)  I år har jag satt två Austinrosor, i lerjord och zon 4, så jag hoppas att de klarar sig bättre här! Nej, Austinrosorna klarade sig INTE! Båda var nerslagna (dålig tillväxt, liten blomning) efter den första vintern och dog under den andra vintern. Nu är det bara en Crown Princess Margareta i skyddat söderläge som är kvar av Austins så kallade "Engelska rosor" i trädgården.
Trist, men har du provat Austinrosen Mary Rose då ? Frös ner en del två sista vintrarna här men annars en tuff buske som ska klara zon 5, normala år fryser den inte en cm hos mig.
det var en gammal tråd du hittat
octachoron
20-12-2011, 21:34
CITAT (Kajsa @ 20-12-2011, 20:54)  Trist, men har du provat Austinrosen Mary Rose då ? Frös ner en del två sista vintrarna här men annars en tuff buske som ska klara zon 5, normala år fryser den inte en cm hos mig.
det var en gammal tråd du hittat En av Austinrosorna som dog var just Mary Rose  Jag tycker att det är intressant att följa upp gamla trådar med resultaten som ofta dröjer några år när det gäller rosor.
Så den dog ja då kanske du inte vill köpa en ny. Jag ser i tråden att en Macy´s Pride har dött för mig och då drar jag mig till minnes att ex planterades i en lite kallare rabatt, när dom rosorna kom lät det som dom skulle klara Norrland bara för dom var rotäkta men så var det icke. Mina andra två har dock klarat köldtestet här samt Golden Eye. När jag gjorde dammen här för tre år sedan köpte jag till en Golden Eye till för den är så fin.
octachoron
20-12-2011, 23:36
Mary Rose var dock väldigt vacker och hade doft. Är lite frestad att skaffa en ny men misstänker att den kräver ett mera vindskyddat läge. Och dessa lägen är ju alltid upptagna hos trädgårdsentusiaster...
Den närmaste rosen utseendemässigt som har överlevt här är Louise Odier. Trodde inte den skulle vara så pass härdig när planterades.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|