Hej
I hastigheten köpte jag en Bägarranka till mitt rosa sovrum. Var på jakt efter rosa blommor. Sen kollade jag hur den blommade, på nätet. Den blommar ju flera månader i sträck! Hoppas bara jag klarar av den. Den är så fin, liknar lite Hibiskus, fast dessa blommor har sett exakt likadana ut en par veckor ! Snacka om nöjd kund!
Hälsn Tepa
stella08
30-05-2009, 09:35
Jag älskar också mina bägarrankor! Har en vit och en vinröd. Mycket tacksam växt, jag har aldrig haft några problem med dem, varken spinn eller ngt annat. Jag har mina i söderfönster där de trivs utmärkt.
Men om du har barn eller husdjur i hushållet - tänk på att bagarranka är lite giftig. Bladsaft kan ibland framkalla hudirritation eller allergi.
Jo, barn har jag. Den yngsta sju år. De hänger i amplar, men ska påpeka att "inte röra, giftig". Tack, Stella, det visste jag inte.
Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
30-05-2009, 17:27
den är i samma familj som Nerium och Vintergröna. därav den är giftig.
Hej
Mina Bägarrankor har klarat sig i vinter. Jag beskar dom och fyllde på lite jord. Avklippet har jag däremot inte lyckats rota.
Men, men... De har ju nytt på gång, så jag ska väl få mera blommor i sommar.
Hälsn Tepa
Men det tar väl lång tid innan de blir lika frodiga som dom var när jag köpte dom...suck...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.