Det vanliga med fruktträden äpple och päron som säljs i handeln är att de har krongrenarna mycket långt ned, dvs på ca 70-100 cm höjd. Denna höjd invid stammen kvarstår som sagt hela trädets liv, och man får tänka sig att dessa grenar kommer att sträcka sig ca 3 meter ut åt varje håll efter ca 20 år, och ca 4-5 meter åt varje håll när trädet blivit fullvuxet. I yttre kronan kanske höjden blir 40-70 cm eller lägre när trädet bär frukt.
Detta är i mitt tycke alldeles för lågt. Man kommer inte under med gräsklippare, kan inte sitta under trädet och än mindre gå förbi under det när det blir äldre. Hängmatta kan man glömma. Undervegetationen blir heller inte bra eftersom den blir alltför skuggad.
Ofta ser man att dessa problem löses när trädet är 20-40 år genom att de då grova, lägsta krongrenarna kapas av. Följden blir stamröta...
10 grenar från stammen på ett nyköpt träd är ca 6 för många, om man vill att trädet ska bli ett traditionellt kronträd som ska bära mycket frukt - ett sådant som man kan hänga hängmatta i. När det nyplanterade trädet stått på växtplatsen en säsong reducerar man antalet till max 4 stamgrenar(krongrenar) + en topp. Om man vill att det ska bli ett starkt, traditionellt kronträd alltså.
http://www.juniper.se/tradvard/plantering2.htmVill man göra något mer spaljéartat av trädet kan man behålla fler grenar och spänna ned dem en bit. Grenar som man spänner till aningen mer fallande än det har avstannar i växten och sätter fruktanlag. Spänner man ned dem i båge nedåt, till horisontellt läge eller med toppen i riktning rätt ned stannar grenen av i längdtillväxt, sätter några fruktanlag och skjuter nya skott där bågen är som högst.
Att både stimulera trädet till att bli starkt och större med förmåga att bära många fruktgrenar, och att snabbt sätta frukt - är en omöjlig ekvation. Trädet måste satsa mycket energi för att bilda och försörja en frukt, och det håller grentillväxt tillbaka.
Jag spänner ofta ut kronor på yngre träd för att få mer rymd i kronan utan att behöva skära bort så många grenar. Min erfarenhet är att tyngder är ett elände - de dinglar i blåsten och skapar böjda, inte sträckta, grenar. Jag använder ett brett band, t ex spännband eller brett tyg närmast grenen och nedbindning med tvättlina (som håller för regn och som syns för förbipasserande) som knyts ned i marknivå mot pinnar som slås ned i marken.
Sträckning eller nedbindning av grenar kan man börja med när de blir savspända och mjuka, brukar vara bra i maj. I slutet av sommaren eller i början av hösten tar man bort alla snören för att låta kronan röra sig fritt i vinden, och i maj spänner man på nytt om det behövs.
Det i juli-augusti som äpple och päron bestämmer var det ska satsa på frukt och var det ska komma gren (t ex sidogren). Om man spänner ned i maj eller juni nästa år påverkar det tillväxt och fruktsättning nästa år alltså.