Killensomvillhagrönafingrar
Mina nyplanterade fruktträd har ca 10 grenar per st och är i höjd ca 2,2 meter. Dock är de mycket klena ännu.

Då jag tycker att fruktträd skall vara lätta att plocka frukt från vill jag tvinga ner de nedre grenarna och på så sätt få ett bredare men lägre träd.(i sinom tid)

Min fråga är då om detta är lämpligt redan nu eller om man skall vänta ett par år tills trädet är mer stabilt?

Följdfråga: Hur binder man ner dem? (jag har använt ståltråd då jag har gjort mina bonsaiträd, men det kanske är bättre med tyngder?)


En annan fördel med att få träden lägre är att de då döljer vår grannes horribla utsikt över vår veranda och därtill hörande blekfeta invånare biggrin.gif
Ingrid på Västkusten
Det är ju så här att stammens höjd till första grenern är ett fixt avstånd och kommer alltid vara samma oavsett.
Du kan med hjälp av snöre på grenarna vågräta men drar Du ner dem mer i riktning mot marken så kommer genarna att skjuta en mängd vattenskott.
Om jag förstått saken rätt s¨hade träd med grenarna mycket längre ner varit att föredra - det kan man faktiskt beställa ur välsorterade plantskolor - men Du har ju redan köpt Dina. Finns itne plats till fler?

Absolut enklaste till våren är att använda bast ( raffia) - inga tyngder - det är svårt att få tyngderna helt rätt .

Hälsar Ingrid
Killensomvillhagrönafingrar
Ok, jag kände inte till att detta var ett fixt avstånd, ypperligt för min del.

Jag känner till att det kommer skjuta vattenskott, men just nu ser träden ut som en sån där gammal kvast ungefär som ett Y.
Så som jag ser det skulle jag vilja ha vinkeln mellan ett T och ett Y. (inte lätt att beskriva wink.gif )

Det finns plats för fler träd men vi vill kunna klippa gräset under dem (har ej sått ännu så att de skall få tillräckligt med vatten) samt att frukten skall kunna landa mjukt och fallfrukten skall vara lätt att plocka.

Bast åter som ett bra alternativ, skall man då binda ner grenarna mot stammen eller skall man hänga tyngder i basten?
Killensomvillhagrönafingrar
Ingrid på Västkusten: Ser förresten att vi bor näst socknes tongue.gif
Har du tips om bra handelsträdgårdar så tas dessa gärna emot med

Ps bor i Vallda (Kungsbacka)
Åsa, mälardalen zon 2
Det är bra att böja ner grenarna något, trädet bör dock inte se ut som ett paraply i formen när man är klar, böjer man ner grenarna så hårt brukar adventivknoppar aktiveras och man får en massa vattenskott som pekar rakt upp vilket får träden att likna igelkottar på vintern. Frukten som bildas växer sedan ganska skuggigt och får en sämre smak. Tyvärr är paraplyklippning (har för mig den även kallas Brommaklippning) vanligt i trädgårdar, vem som kom på denna form verkar ingen veta men kunnig i hur träd reagerar på nedböjning och beskärning verkar denna person ej ha varit.


Vad man böjer ner med eller vad man hänger tyngder med är en smaksak men man bör se till så att det inte skaver och inte växer fast i trädet.
Ingrid på Västkusten
CITAT (Killensomvillhagrönafingrar @ 13-10-2003, 13:40)
Ingrid på Västkusten: Ser förresten att vi bor näst socknes tongue.gif
Har du tips om bra handelsträdgårdar så tas dessa gärna emot med

Ps bor i Vallda (Kungsbacka)

För fruktträd - Absolut handelsträdgården i Onsala - vart annars kan man köpa fruktträd på tre(fyra) olika grundstammar? Men den känner Du säkert till :-) troligen bor Du nästgårds, den har annars ett hyfsat bra sortiment men vilka priiiser!
Trädgårdsforum i Landvetter är helt OK - gilalr Du rariteter så rekommenderas visit till Peter Korn i Eskilsby :-)
vidare så är min favvoplantskola Lindhult i Morup Långås utanför Falkenberg men på betydligt närmare håll bör Träslöv nämnas i Varberg. Botaniska har en fin butik de med :-)
Gillar Du dammar med tillbehör - Åkraberg har ett finfint sortiment!
Mitt lokala gardencenter i Mölnlycke är ganska OK - så även Östen Isaksson i Rävekärr.

Här i Gbg så är det numera bara stooora kedjor så jag hålller mig till de små privata och speciella istället. Det finns fler - dessa är dme jag frekventerar. Åsså är man med i Trädgårdsamatörerna med - mkt tillfälle till skumt och skojigt där med.

Hälsar Ingrid

PS Jag satsar på T själv - inget tillfälle till klyvning av snö elelr frukt skall ges!"!!
Cilla
Det vanliga med fruktträden äpple och päron som säljs i handeln är att de har krongrenarna mycket långt ned, dvs på ca 70-100 cm höjd. Denna höjd invid stammen kvarstår som sagt hela trädets liv, och man får tänka sig att dessa grenar kommer att sträcka sig ca 3 meter ut åt varje håll efter ca 20 år, och ca 4-5 meter åt varje håll när trädet blivit fullvuxet. I yttre kronan kanske höjden blir 40-70 cm eller lägre när trädet bär frukt.

Detta är i mitt tycke alldeles för lågt. Man kommer inte under med gräsklippare, kan inte sitta under trädet och än mindre gå förbi under det när det blir äldre. Hängmatta kan man glömma. Undervegetationen blir heller inte bra eftersom den blir alltför skuggad.

Ofta ser man att dessa problem löses när trädet är 20-40 år genom att de då grova, lägsta krongrenarna kapas av. Följden blir stamröta...

10 grenar från stammen på ett nyköpt träd är ca 6 för många, om man vill att trädet ska bli ett traditionellt kronträd som ska bära mycket frukt - ett sådant som man kan hänga hängmatta i. När det nyplanterade trädet stått på växtplatsen en säsong reducerar man antalet till max 4 stamgrenar(krongrenar) + en topp. Om man vill att det ska bli ett starkt, traditionellt kronträd alltså. http://www.juniper.se/tradvard/plantering2.htm

Vill man göra något mer spaljéartat av trädet kan man behålla fler grenar och spänna ned dem en bit. Grenar som man spänner till aningen mer fallande än det har avstannar i växten och sätter fruktanlag. Spänner man ned dem i båge nedåt, till horisontellt läge eller med toppen i riktning rätt ned stannar grenen av i längdtillväxt, sätter några fruktanlag och skjuter nya skott där bågen är som högst.

Att både stimulera trädet till att bli starkt och större med förmåga att bära många fruktgrenar, och att snabbt sätta frukt - är en omöjlig ekvation. Trädet måste satsa mycket energi för att bilda och försörja en frukt, och det håller grentillväxt tillbaka.

Jag spänner ofta ut kronor på yngre träd för att få mer rymd i kronan utan att behöva skära bort så många grenar. Min erfarenhet är att tyngder är ett elände - de dinglar i blåsten och skapar böjda, inte sträckta, grenar. Jag använder ett brett band, t ex spännband eller brett tyg närmast grenen och nedbindning med tvättlina (som håller för regn och som syns för förbipasserande) som knyts ned i marknivå mot pinnar som slås ned i marken.

Sträckning eller nedbindning av grenar kan man börja med när de blir savspända och mjuka, brukar vara bra i maj. I slutet av sommaren eller i början av hösten tar man bort alla snören för att låta kronan röra sig fritt i vinden, och i maj spänner man på nytt om det behövs.

Det i juli-augusti som äpple och päron bestämmer var det ska satsa på frukt och var det ska komma gren (t ex sidogren). Om man spänner ned i maj eller juni nästa år påverkar det tillväxt och fruktsättning nästa år alltså.
Killensomvillhagrönafingrar
Ingrid på Västkusten: Tackar för dessa tips på butiker, nu får det bli en tur till helgen. Jag har lovat ett par kompisar som också har nybyggda hus att kolla var det finns fina växter samt kolla prutmånen.
Efter att ha kollat på några av de större kedjornas produkter kom jag fram till att det inte var någon ide att ens börja pruta på sekunda kvalité sad.gif

Cilla: Nu har du gjort mig lätt imponerad, ett sånt svar komplitterad med ett mycket bra länk biggrin.gif
Såg just att du själv har skrivit materialet du hänvisar till biggrin.gif

Synd bara att träd tar så lång tid att växa, annars skulle jag plantera mycket flera. *otålig*

Jag skall förresten fälla ett mycket vackert träd som står fel till, (huset ligger i riskzonen vid nästa storm) Det är en bok som är såpass tjock i stammen att tre fullvuxna inte räcker runt.
Klurig uppgift och dessutom känns det inte roligt att ta bort en sån åldrad skönhet:(
Killensomvillhagrönafingrar
Cilla: Tänkte bara nämna en liten kuriosa, vår granne har urträdet till Valldaäpplet biggrin.gif
När vi kom till vår tomt hade de planterat ett par skott så att vi skulle ha något att börja med biggrin.gif

Dock är dessa träd inte mer än 4 år så de är mycket små än så länge.
Ewa L
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,13-10-2003, 14:57)
Det är bra att böja ner grenarna något, trädet bör dock inte se ut som ett paraply i formen när man är klar, böjer man ner grenarna så hårt brukar adventivknoppar aktiveras och man får en massa vattenskott som pekar rakt upp vilket får träden att likna igelkottar på vintern. Frukten som bildas växer sedan ganska skuggigt och får en sämre smak. Tyvärr är paraplyklippning (har för mig den även kallas Brommaklippning) vanligt i trädgårdar, vem som kom på denna form verkar ingen veta men kunnig i hur träd reagerar på nedböjning och beskärning verkar denna person ej ha varit.


Vad man böjer ner med eller vad man hänger tyngder med är en smaksak men man bör se till så att det inte skaver och inte växer fast i trädet.

På en parallellgata har nästan alla träd denna form. Jag har förvånats och faktiskt tyckt det vara ganska vackert. sleep.gif
Antagligen samma person som beskär samtliga träd.

Mina är traditionella och nu behöver jag tydligen inte vara ledsen för det längre. rolleyes.gif
Cilla
Roligt med moderträdet till Valldaäpplet! Jag läste detta på Nordiska genbankens hemsidor:

Vallda
Härstammar från Vallda utanför Kungsbacka. Moderträdet finns fortfarande kvar. På 1830-talet fick sorten sitt nuvarande namn. Tidigare kallades den för "Per Buschäpple". Ännu finns det ett femtiotal träd kvara i Kungsbackatrakten. Av sorten finns olika färgtyper. Uppgifterna lämnade av hortonom Ernst Lomenius, Göteborg. Beskrivning efter frukter vid utställningar i Göteborg 1982-83.


Om det bara finns ett femtiotal Valldaträd gäller det att man planterar ett lite då och då...

Vill du ha frukt snabbare kan du sätta en spaljé. De kan men behöver inte sättas mot vägg, kan också stå öppet med stöd. Sådana man köper i handeln är satta på svagväxande grundstam (rot) så de blir inte stora och är ju dessutom tvådimensionella. De har också grenarna på låg nivå.

Man kan också göra häck av fruktträd. De får också frukt snabbt. Lepage är en bågform som blir mycket vacker. Rak spaljé är vanlig i södra Sverige. Här en päronspaljé som fungerar som berså och häck. Finns i Ystad.




Om bokträdet - träd blir inte farliga för att de är stora, men jag antar att du sett allvarliga skador och sjukdomstecken på det. Det finns arborister som kan granska trädet och som har tillgång till instrument för att kika in i det om det behövs.
Killensomvillhagrönafingrar
Visst är det kul att moderträdet finns kvar smile.gif det som nästan är ännu roligare är att varje år kommer det en busslast med folk och studerar trädet. Det står på en gård som är 204 år gammal och är i toppskick, riktigt fin. Efter ett par år var dock markägaren tvungen att upplysa dem om att det är fel träd de kollar på, det moderträdet står 50 meter bort biggrin.gif
Detta träd står i en mer vildbevuxen trädgård och är inte så lätt att upptäcka.

Anledningen till att han känner till dette beror på att han har forskat angående bygden och där funnit belägg, vilket han sedan fått vedimerat av de äldre i socknen.

Underbara bilder på spaljeträden, man blir riktigt sugen på att ändra berså planerna från syrén till fruktträd. Vore inte lite fint med en körsbärs berså, blommorna först och sedan en massa härliga frukter. Som gjort för att ligga i vilstolen med en god bok och mumsa
wub.gif
Becky
Vilken mysig berså på den översta bilden!!
Det gav mig nya vyer nu! Jag ska plantera några nya fruktträd på min tomt, o det här var en alldeles ypperlig idé!!

Hur har man lyckats beskära/tynga?? grenarna så att det ser ut såhär, som ett staket??? Eller ÄR det ett staket som fruktträdet har fått klänga på?? rolleyes.gif

Skriv svar snart!! tongue.gif
Rebecka
Ingrid på Västkusten
Det är ett spaljeträd - det är en komboination av beskärning uppbindning och i viss mån kanske nedtyngning med. Man kan köpa 'startade' träd i handeln då första grenparet sitte rlägre ner än på ett vanligt stamträd.

För mera information hänvisas till 'Den Nya Beskärningsboken' t ex via www.adlibris.se
där det finns MER ideer bl a om äppelträdshäckar i alla former och utföranden.

Hälsar Ingrid
Cilla
Vill man ha en berså i körsbär är det bättre att låta den vara friväxande och att satsa på en av de körsbär som växer buskartat. Körsbär låter sig inte klippas som äpple och päron.

Päron- och äpplespaljéer som har denna, strikta form binder man upp. Vanligt är att man sätter ned pålar i marken (i metall blir de klenare) och spänner en lite grov gummiklädd ståltråd emellan. De horisontella grenarna binder man upp mot denna. Det är lite pill de första åren för uppbindningsmaterialet får inte skava in i barken.

I övrigt är det lätt att beskära en så här strikt spaljéform. En av de få gånger som tumregler av typen "tag alla grenar som växer si och så" kan fungera.

Använder man frögrundstammar eller A2-grundstammar blir de så här grova som på bilden. Köper man de träd som är spaljerade i butiken sitter de på en svagväxande grundstam och blir aldrig så här grova.

Roligast är att göra dem själv förstås. Tar ca 3 år och man börjar med kärna i marken.
Killensomvillhagrönafingrar
Cilla, Det låter roligt att göra allt själv från början med päronträd. Vilken sort päron skulle fungera bäst tycker du?

Skulle det i princip fungera så att man kan be någon vänlig person skicka ett päron eller två till mig, jag käkar upp päronet och sätter kärnorna i krukor och behandlar dem bra under vintern, jordsätter krukorna under sommaren. När det gått ex två år borde de vara stora nog för att sätta på rätt ställe så att de får stå till sig inför formningen av bersån.
Cilla
I första hand - välj päron som växer i din klimatzon. Utländska päron kan gå, men ofta dör de en sträng vinter eller torr vår.

I andra hand - välj kärnor från päron som växer i din klimatzon, eller så nära dig som möjligt.

Vilken sort det är går inte att säga, eftersom varje kärna är barn till två föräldrar. Den ena är känd och samma som trädet, den andra känner bara bina till. Om ens de...

Varje kärna bildar en unik individ. Om man låter ett vildpäron växa upp och bära frukt kan det bli bra eller dålig frukt. Vill man försäkra sig om en ätlig, god frukt är det bäst att ympa på kvistar (ympris) från friska päronträd i närheten, eller beställa ympkvistar, t ex från Ebe Plant.

I praktiken innebär det att man antingen
- klipper av trädet när det är 2-3 år ca 5 cm från marken och ympar på en liten ympkvist där
- låter trädet utveckla sidogrenar och ympar i ändarna på dessa efter några år
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon