Marie-72
Detta är tredje sommaren i vårt nya hus med vår nya trädgård.
Och denna växten har tidigare bara varit några gröna blad som jag har funderat på att gräva bort.
Men av nån anledning så har dom fått va.

Och i år så har det kommit långa ständer (ca 1 meter höga) och stooora fina knoppar, och i dag har den allra första slagit ut.
Hur vacker som helst och så annorlunda.
Jag har ingen aning om vad det är för växt.
Kan någon hjälpa mig?
På förhand tack!

Platinum
Om inte jag har helt fel så är det en iris.
Marie-72
CITAT (Platinum @ 30-05-2009, 14:21) *
Om inte jag har helt fel så är det en iris.

Åh?
Hur sköter man en sånn en bäst?
Ska den bara blomma vart tredje år (eller ännu mer sällan)?
Marie-72
CITAT (Marie-72 @ 30-05-2009, 14:29) *
Åh?
Hur sköter man en sånn en bäst?
Ska den bara blomma vart tredje år (eller ännu mer sällan)?

Hittade den när jag googlade.
Men hittar inget om att den ska blomma så sällan.
Loobaman
Visst är det en trädgårdsiris, vilken specifik sort det är kan säkert nån irisnörd svara på biggrin.gif Och nej den ska inte bara blomma var tredje år. Men antagligen så va den nyplanterad när ni kom till huset och har tagit två år på sig att bli ordentligt etablerad, nu kan ni nog förvänta er underbara irisblommor varje år
diva&hero
Skrev nyss att jag hade likadana hemma men vid närmare titt så är det inte samma iris fast blomman är typ likadan, har för mig att min hette strandiris. Har mer gräsliknande blad.
Den som du har har jag planterat i år,fick gräva upp i svärmors rabatt. Får se om den blommar nästa år..?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon