På min österbalkong (sol/havskugga/något blåsig) har jag en stor blomlåda med uppbundna lila brytbönor. De är 20 cm höga just nu och klättrar bra längs snörena jag spänt upp. Däremot är jag sugen på att komplettera lådorna med några lägre plantor, kanske blommor, som jag kan sätta längs kanten för en mer "välfylld" låda. Men, jag vill ju inte att de ska stjäla för mycket näring från bönorna...
Vad tror ni hade funkat?
Åsa, mälardalen zon 2
31-05-2009, 13:28
En balkonglåda är ju en ganska liten låda att odla bönor i (speciellt ifall det är störbönor vilket jag antar att det är eftersom du nämner ord som snören och klättra) så jag tror de kommer att behöva all jord, vatten och näring som finns i lådan, och vill nog inte ha ytterligare växter i lådan som vill roffa åt sig av maten och drickan.
Frågan är väl vad en "stor blomlåda" är för något? Har den tillräckligt djup så går det nog att plantera lite lobelia eller något annat längs kanten. Problemet att odla växter med stor bladmassa i en alltför lite blomlåda är ju annar att de måste vattnas flera ggr per dag.
Lådan är stor men inte enorm. jag låter nog bönorna växa där ensamma i så fall. Tack för era svar i alla fall!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.