Full version: Snabbt insynsskydd
Molngrabb
Jag och min sambo köpte hus i november och vis det här läget så kan man se vad som finns i trädgården. Det är mycket gamla buskar som inte är speciellt dekorativa. Jag planerar att gräva upp längs med tomtgränserna och plantera nytt. Jag är ute efter något som:

- ska vara enkelt att plantera
- kan växa upp snabbt och bli tätt
- kan bli mellan 1,50 och 2 m högt
- kan funka som insynsskydd
- inte kostar skjortan
- inte är en häck
- gärna får blommor och sprider allmän trevnad happy.gif

Finns det något sådant? Jag funderar lite på syrén men vill ha många tips. smile.gif
Platinum
Oj, det var inte få krav heller.

Vad som borde stämma in på alla punkter är väl syren. Gullregn, kornell, forsythia, spireor växer också snabbt men vet inte vad prislappen på såna ligger på.
Aqvakul
och syren är knappast någon snabbväxare... dessutom inte möjlig att hålla så låg om man vill ha den rikt blommande...
Platinum
CITAT (Aqvakul @ 30-05-2009, 16:22) *
och syren är knappast någon snabbväxare... dessutom inte möjlig att hålla så låg om man vill ha den rikt blommande...

Vanliga bondsyréner växer faktiskt ganska snabbt om de trivs, dubblering av höjd på ett år anser iallafall jag som snabbt.

Men du har rätt vad gäller blomningen, jag fösöker hålla mina buskar på runt 2 meter och de blommar men grannens som inte klipps alls och släppts högre blommar mer.
Molngrabb
Ja, jag sa aldrig att uppgiften skulle vara lätt! whistling.gif
Jag är inte jättekunnig på vad som kan växa var, när och hur så jag tänkte att det var lika bra att lägga ribban högt direkt.
Men spirea har jag en stor en jäkel på tomten och den ska antagligen bort. Vad gäller höjden på syrén så gör det ingenting om den blir högre än mina angivna mått. Jag kan egentligen inte tänka mig något bättre än Det lutar väl mest åt syrénen just nu. Är det bondsyrénen som är den vanligast förekommande?
noora
Vad menar du med "inte är en häck"? Vår syrenhäck är ganska mycket en "häck" tycker jag, om än över två meter hög smile.gif

Det kluriga med växter som växer upp fort är att de inte slutar växa fort efter att de har blivit "fullvuxna". Vissa växer vidare genom att skjuta rotskott, andra blir högre än man vill ha dem. Jag skulle hellre satsa på något som tar lite lagom tid på sig att växa upp och t.ex. sätta upp en spaljé med en snabbväxande klängväxt som insynsskydd under tiden.
ängsvädd
Hur är det med smultronschersmin - hur hög kan den bli?

Syren växer enligt min erfarenhet långsamt - på lerjord iaf.
Molngrabb
CITAT (MimmiH @ 30-05-2009, 19:17) *
Hur är det med smultronschersmin - hur hög kan den bli?

Syren växer enligt min erfarenhet långsamt - på lerjord iaf.

Vi har en doftschersmin som just nu växer till sig i en urna. Den hade jag tänk att sätta i hörnet av tomten och låta den växa stor. Kanske kunde man blandat syrén och schersmin, eller jasmin... Det växer i alla fall mycket syrén i trädgårdarna i kvarteret. Jorden är där vi bor mycket sandig men jag vet inte i vilket jord som syrénen trivs bäst.
ängsvädd
Du skulle ju kunna fråga de grannar som har syren i vilken jord den växer - om de har jordförbättrat sandjorden. Jag skulle tro att syrener är väldigt anpassningsbara vad gäller jord - men jag är inte säker.
Aqvakul
CITAT (Platinum @ 30-05-2009, 16:43) *
Vanliga bondsyréner växer faktiskt ganska snabbt om de trivs, dubblering av höjd på ett år anser iallafall jag som snabbt.

Min erfarenhet är att de är väldigt långsamma i starten. Det händer väldigt lite de första 3 - 4 åren. Att de som etablerade och framförallt efter nedskärning växer väldigt snabbt, är en helt annan sak.

CITAT (noora @ 30-05-2009, 19:12) *
Det kluriga med växter som växer upp fort är att de inte slutar växa fort efter att de har blivit "fullvuxna". Vissa växer vidare genom att skjuta rotskott, andra blir högre än man vill ha dem. Jag skulle hellre satsa på något som tar lite lagom tid på sig att växa upp och t.ex. sätta upp en spaljé med en snabbväxande klängväxt som insynsskydd under tiden.

Mycket tänkvärt!
sillamor
För att ta insyn kan du på strategiska ställen plantera små träd med krona ympad på färdig stamhöjd. Fruktträd, hängande silverpäron, uppstammat vintergrönt tex. Det kostar såklart, men på väl valda platser kan det kanske vara värt det. De kan stå en bit in på tomten och låta tomtgränsplanteringen få ta sin tid.

Om du tänker plantera bondsyren i tomtgräns mot granne föreslår jag att ni pratar med dem först (eller åtminstone kollar så att de inte har trädgårdsland på andra sidan staketet).

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon