Full version: Svinmålla?
MattiasW
Tänkte testa äta svinmålla men vill vara säker på att jag har rätt växt wink.gif

Ursäkta den usla bildkvaliten, lite pinsamt för en naturfotograf att lägga ut men jag hade bara mobilen med mig...

Jag fröbryllas lite av att den har gula blommor... bladen ser dock rätt ut (medans jag skriver säger min vän här att den bara har de gula blommorna en kort tid och att det är bladen som är viktiga).

[attachment=35596:svinmalla.jpg]

noora
Nej, detta är inte svinmålla. Detta är någon kålväxt (vilka i och för sig oftast också är ätliga).

Svinmållans blad är bredare och inte så långsmala. Blommorna är vita.

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/chenopodia...no/chenalb.html
gunvor
bev nyfiken på mållorna och kollade på rödmålla - men inl virtuella floran så ser den inte alls ut som den jag har i trädgården, den är ju verkligen röd och har utvecklats till ett verkligt ogräs! Men om inte detta är rödmålla- vad är det då?[attachment=35607:juni_200...10_malla.jpg]
Tulipanaros
Tycker nog det ser ut som målla (den senaste bilden alltså!), men inte var den så röd. Röd trädgårdsmålla är ofta djupt scharlakansröd och otroligt vacker, inte att förväxla med den vilda rödmållan. Men någon annan vet säkert bättre besked!
GunnellF
Nej, svinmålla ser inte ut sådär. Nån kålväxt är det, svårt att säja exakt utan att se hela plantan.
Eva 33c
Den röda trädgårdsmållan är en annan art, Atriplex hortensis, än den som kallas rödmålla, Chenopodium rubrum. Svinmållan heter Chenopodium album. Svinmållan ser speciellt som ung lite "silvrig" ut i bladen då den är liksom vitmjölig på undersidorna.
Jag tror att det gunnel har på bild är trädgårdsmållan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon