Wondergirl
I vår nya trädgård så finns en stor blomrabatt där 1/4 består av Bergenia. Varje gång jag går förbi den så vill jag bara ta spaden och gräva bort skiten. Vi vill ha ett Sparris land där istället.

Så min fråga är;
1. Plocka bort den nu eller vänta till hösten?

2. Om jag plockar bort den nu, kan vi då plantera sparris eller måste vi vänta till nästa år?

3. Vad kan vi ha tillfälligt i rabatten om vi plockar bort bergenian, om ni inte kan så sparris nu?

4. Är det okej att 1/4dels rabatt ligger blomfri och med öppen jord?
KURT
Jag har visserligen ingen erfarenhet av att så sparris (det är ju enklare och snabbare med färdiga plantor), men jag kan inte se att det skulle vara något problem att så sparris nu. Normalt självsår sig ju sparris lite senare på säsongen, och det fungerar ju bra.
Pauline/Sthlm
Vet inget om sparrisodling... Men ALLA skäl att riva upp bergenia är bra (ledsen alla som tycker att man inte får tycka att växter är fula)! Har tyckt illa om den sedan jag var liten och den tycks av outgrundlig anledning finnas i (mina områden i Sthlm) var mans (kvinnas?) stenparti o andra halvplanteringar. Så i MIN trädgård åkte de ut första våren. OK vintergrönt men rådjuren åt ändå upp (de fula) blommorna och resten ser ut som kål.
Söderläge så jag har bl a satt lavendel o iris i kanten, funderar på att disponera om de slänter där de fanns så inte satt något annat permanent. Pioner pioner pioner är annars målet här. Akleja och prästkrage får också härja vilt men kanske mindre bra för ditt kommande land. Ringblommeåker så länge?
GunnellF
Tror också att det borde funka med sparris nu. Har ni tänkt så egna frön eller köpa plantor?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon