Odlarinna
30-05-2009, 17:28
Jag har sått ettåriga blommor på balkongen. De har växt till och nu vill jag ta ut dem. Är det för tidigt för solrosor,rosenskära och krasse ?
Åsa, mälardalen zon 2
30-05-2009, 20:10
Om du har odlat dem på balkongen och de ska planteras ut utomhus så är de ju avhärdade och borde kunna planteras ut nu (med fiberdukstäcke, gärna dubbelt lager ifall det varnas för nattfrost).
Låter inte för tidigt, men beror lite på var du bor (vilken zon) i landet. Jag satte ut mina plantor redan i början av maj, men bor då i sydväst i zon 3. Det var nog i tidigaste laget i synnerhet då det varit en del riktigt svala perioder sen dess. Ingen frost än dock. I våra trakter (Västsverige) finns det de som aldrig sätter ut något före Mors dag (sista söndagen i maj). I år sägs det ev finnas risk för frost kring den 7 juni, då det är fullmåne. Kanske bäst vara lite extra försiktig då: Lägga skydd över känsliga plantor.
Bettan & Doris
31-05-2009, 17:46
Vi har planterat det som kommit från Odla.nu , en del har vi satt i krukor och en del direkt ner i jord
- men så är det ganska bra värme och dessutom i skyddat läge.
Så jag tror nog att man kan sätta ut sina sommarplantor i skyddat läge och ev.skydda med fiberdukar.
Mvh.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.