Jordgubbe
30-05-2009, 19:57
Jag hade bestämt mig för att köpa en ny mobil modell enklare och åkte därför ut till ett varuhus som hade den i lager. Tog en kartong och skulle betala i kassan.
Killen i kassan larmade av och tog ut kartongen ur plastfodralet och skulle dra den i streckkodsmaskinen vilket tydligen inte gick så bra (tydlig streckkod på ena sidan). Då höll han upp den i luften och skakade kartongen hårt (som en shaker) så att man tydligt kunde höra att innehållet låg lite löst inuti och drog den sedan i maskinen.
Jag tänkte inte så mycket på det under själva betalningen, men när jag kom hem kändes det inte så bra. Jag som kund har ingen rätt att lämna tillbaka varan om jag öppnar den/råkar skada den vid transport/öppning men säljare i butik kan tydligen få totala hjärnsläpp och "komma undan med det".
Tror inte att telefonen är så känslig och tillverkaren har ju faktiskt också ett ansvar att paketera grejerna rätt när de skickar dem från fabrik.
Hade ingen tanke att lämna tillbaka telefonen men gick ändå tillbaka till varuhuset senare (de hade inget telefonummer) för att jag tyckte att förklaring kanske gjort det lite enklare att förstå och de kanske kunde upplysa hur den var packad (för att lätta min oro lite grand).
Tyvärr var det som jag befarat när jag kom in i varuhuset, inte bara låga priser utan även väldigt ung "oengagerad" och outbildad personal. De verkade ointresserad av att ta emot ett klagomål eller göra nått åt saken, ingen service.
De hänvisade till det vanliga byta, eller ta en chans och öppna förpackningen med "vi-fixar-det attityden".
Det fanns fler förpackningar i butik så klart det går att lösa så, men när man som kund faktiskt är öppen att acceptera en kompromiss "se mellan fingrarna" och slippa krångel men ändå möts av ointresse, då blir man faktiskt lite less. Kom att tänka på forumet här där det pratas om det mesta mellan himmel och jord.
Hur hade ni gjort ?.
Telefonen är en Nokia 1200, så inget advancerat. Någon här kanske har exakt samma telefon och vet hur den kom förpackad vid köp.
Jordgubbe
31-05-2009, 07:13
Inga reflektioner över ovanstående någon ?
Efter att ha "sovit på saken" över natten kan jag säga att det inte känns bättre idag. Är en lugn person i vanliga fall men en av de värsta sakerna jag tycker man kan uppleva är att känna sig ignorerad som person, inte bli "sedd"/tagen på allvar oavsett i vilket sammanhang det nu gäller.
Det var mycket inte-bry-sig "lalla-runt"-på-arbetet känsla redan när vid första anblicken där (ingen lagbas/personalchef ?)
Efter att ha sökt runt lite på nätet igår kväll fick jag iaf reda på att det var fler som är/varit missnöjda vid köp av varor på NetOnNet både e-handel och lagershoppar. Öppnade ompaketerade varor och dåligt bemötande och hantering vid reklamationer. Så inte ensam i varje fall.
Har tänkt att åka dit idag i hopp om att få prata med någon "vettig" människa. Jag kanske kan acceptera det som hände och "ta telefonen som den är" men de måste ju också visa lite intresse och ta sakerna på allvar. Så känns det.
Gärna skriva in en kommentar på kvittot om omvarsam hantering av kassör så slipper båda parter allt "trassel" i samband med att göra ett byte av produkten. För som sagt jag tror inte att att det är nått fel på grejerna, men visar återförsäljare lite mer intresse känns det ju mer seriöst från deras sida och att du som kund kan känna dig lugn.
Uppdaterat: På Youtube finns videos där personer packar upp telefonen så nu vet jag hur det ser ut inuti iaf och att det inte borde vara någon fara med den. Själva telefonen har ett eget fack med plast runt om, kan inte röra sig så mycket utan det som hörs är själva tillbehören. Det finns tom test där folk provar att tappa telefonen i backen utan att något händer. Inga kärleksfulla behandlingar men den verkar tålig.
Hur som helst, vi får se hur jag gör senare idag för behöver telefonen i veckan som kommer. Lite feedback vore ändå trevligt :-)
Irene_L
31-05-2009, 08:13
Om jag var du och undrade som du gör så skulle jag nog åka tillbaks och byta telefonen. Nu vet man ju inte hur nästa telefon behandlats men du såg ju hur expediten gjorde med just din telefon! Det skulle ju vara tråkigt om det sen visade att något inte funkar med telefonen....så mitt råd är..byt
ängsvädd
31-05-2009, 08:15
Byt telefon och kräv att de ska vara varsamma med den - så slipper du bekymra dig
Aqvakul
31-05-2009, 08:44
Instämmer med övriga: Kräv att få byta den!
andersen
31-05-2009, 09:05
Häv köpet be att få pengarna tillbaka, köp en telefon i en annan butik.
Tråkigt med nonchig personal, är det inte något jag måste ha betalar jag hellre mer någon annan stans. Tyvärr kan man inte alltid unna sig den lyxen, men fasen vad irriterande att bli nonchalant bemött

. Hoppas det löser sig för dig, jag hade velat byta om det varit jag.
Jag skulle ha lämnat tillbaka kart. och tagit tillbaka pengarna.
Därefter skrivit ett brev / mailat till ansvariga för butiken och påpekat hur det går till och att de nu förlorat en kund.
Om du byter till en ny vet du ju inte om någon före dig bytte den och den är lika omskakad.
Det kan ju visa sig långt senare att något slutar fungera i telefonen......då är det för sent att reklamera.
Jordgubbe
31-05-2009, 17:24
Stort tack till alla som svarat på odla.nu. Nästa gång kanske jag kan hjälpa er med något. Fick iaf energi att ta tag i problemet. Normalt sett kanske man löser ett sånt här problem bara av att småprata lite på en fikarast men har kännts lite ensamt i helgen och känner man det så blir ju även de mest trivala småproblem stora (iaf för mig).
Var och bytte telefonen vid klockan 3 idag. Det var dåligt om telefoner att byta med i den färg som jag ville ha, men såg till att den jag fick var garanterat oöppnad.
Jag undrar om det varit en god fe på besök eftersom stämningen var helt annorlunda idag. Kunde bara lämna igen telefonen och välja om jag ville ha en ny eller pengarna tillbaka.
Självklart ska man inte krusa för företag som man känner sig illa behandlad av men idag var det som sagt annat ljud i skällan. Fick tom prata med killen i kassan som hade skakat kartongen och han sa att det hade med avlarmningen att göra (som jag trodde) men som ingen på kundservice kunde ju verifiera när jag var där igår och frågade.
Den telefon jag köpt dagen innan kom ut ganska fort i butiken igen (utan spännband fast med klistermärke). Så har de nya klisterlappar i butik går det ju aldrig att lita på att de är fabriksnya eller ej öppnade i butik. Tog den kartongen där både spännband och klistermärke satt kvar, det kändes bra.
Jag la märke till att kartongen såg lite stötskadad/intryckt undertill men tror att det har att göra med när de förpackas och sätter spännband runt (för det var så på flera kartonger).
Man köper ju knappast telefonen för kartongens skull, men den kan ju ge en ledtråd om den varit öppnad eller ute på vift.
Jag kände mig så glad efteråt att jag faktiskt köpte hem lite gott till kvällen och åkte ut till landet och jobbade några timmar i hettan.
Aqvakul
31-05-2009, 17:37
Så trevligt att det slutade bra och att du blev nöjd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.