Christa
30-05-2009, 19:57
Vi har köpt en björnbärsplanta. I naturen växer de ju ofta i ganska grusig terräng. Vi funderar på att blanda den befintliga jorden med grovt stenmjöl. Det är inte som mjöl men det kallades stenmjöl när min sambo köpte det.
Där jag läser står det: "Björnbär ska ha ett varmt läge, helst mot en södervägg eller liknande, för att bären ska hinna mogna. Sätt plantan i djup, lätt och väldränerad jord. Barrotsplantor skärs ner till 30 cm. De långa och böjliga skotten måste bindas upp på en spaljé."
Jag har inget egentligt svar på din fråga om stenmjöl men kanske är det här till någon hjälp ändå
Christa
30-05-2009, 20:35
Tack Nauti, det var väl ungefär som vi trodde. Blir dock lite konfunderad när jag läser i Odlas info där det står att de skall ha mullrik och välgödslad jord.
ängsvädd
30-05-2009, 22:04
Jag har planterat in vilda - tyvärr jättetaggiga - björnbär på min tomt. Det är lerjord och jag har planterat en planta intill komposten så det blir ju mullrik jord också. Den verkar trivas ypperligt, ger många bär och klättrar mot ett körsbärsträd och börjar sprida sig med nya skott.
Chamomille
31-05-2009, 05:41
Vår vinbärsbuske står mitt på gräsmattan i tung, hård lergjord. Den ger ofantligt med bär varje år och får rankor på ett par meter som vi klipper av varje vår. Men man ska kanske inte plantera en ny buske i ren lerjord, men vår gamla buske trivs utmärkt i betongen
Aqvakul
31-05-2009, 07:08
Björnbär är näringsmässigt inte särskilt krävande. Lätt jord är i princip att föredra. När den väl är etablerad så kräver den inte mycket vatten heller. Däremot så krävs sol för att bären ska mogna fram. Ett soligt läge, gärna i ett stenkummel eller mot en stenmur är idealiskt. Stenen magasinerar värmen och strålar ut den när solen försvunnit.
Christa
02-06-2009, 16:03
Tack för svaren. Vi har planterat den och väntar nu med spänning på resultatet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.