Christa
30-05-2009, 20:42
Vi fick in mördarsniglar för två år sedan. Än så länge har de dock inte förstört något. De där pyttesmå åkersniglarna däremot är ett gissel.
Nu har de gjort stor åverkan på mina rädisor. Igår var den en som började mumsa på en squashplanta. Häromåret satte de i sig nästan alla mina kålrabbiplantor.
Sätter man isbergssallat så kryper de in mellan sallatsbladen och det bli en enda sörja. Vitkålen likaså.
De är otroliga på att gömma sig och hur torrt och ogräsfritt det än är så nog finns dom där och smaskar på mina grönsaker.
Satte ut ölfällor ett år men då drunknade flera av mina stora vackra pantersniglar så det slutade jag med.
Hur är det hos er?
Maria M
31-05-2009, 13:49
Hejsan,
jag hatar de små liven...
MEN, av en slump kom jag på en bra fälla just för dom, jag glömde en lerkruka upp och ned i rabatten ett par dagar, och när jag lyfte den satt det en hel koloni med småsniglar på insidan av den, de hade tagit skydd i den svala lerkrukan i väntan på skugga/kväll.
Så nu sätter jag ut fuktiga upp och nedvända smålerkrukor i rabatterna och grönsakslandet och vittjar dom dagligen, det funkar bra faktiskt.
kanske värt att testa?
De måste ha jordkontakt, så att de håller fukten har jag märkt.
Snöflinga
31-05-2009, 21:45
Hur ser åkersnigel ut ??? Är det en snäcka ?
Christa
02-06-2009, 16:07
Det är små sniglar som kan vara grå, svarta eller brunaktiga. Jag vet inte säkert om alla är åkersniglar men jag har fått svaret här i odla att de där små rackarna heter åkersniglar. De med skal kallas nog snäckor helt enkelt tror jag.
De där små kan vara allt från att nästan inte synas upp till kanske 4 cm. När det är hål i bladen eller blad helt enkelt försvunnit, speciellt på småplantor så är det oftast dessa gynnare som varit framme. Om kollar tidigt på morgonen och sent på kvällen kan man få se dem aktiva.
Jag skall prova Marias krukmetod. Har ibland lagt ut andra saker med varierande resultat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.