Elisabeth P
30-05-2009, 22:14
För två år sedan köpte jag blommande ormbunke, men förra året kommden aldrig upp. I år hade jag turen att få en ny och döm om min förvåning när jag plötsligt ser dessa blad överallt i rabatterna. Både där de först stod och på helt andra ställen. Kan de verkligen ligga i vila ett år för att sedan komma igen och då på helt nya platser????
Det kan inte varit någon ormbunke då dessa inte blommar. De tillhör sporväxterna.
Åsa, mälardalen zon 2
31-05-2009, 07:27
Nej ormbunkar har aldrig några blommor. Rosenincarvillean brukar vara den som på mässor och dyl. säljs under fantasinamnet blommande ormbunke.
DykUnderYtan
31-05-2009, 07:28
En vän till mig köpte "blommande ormbunke" på trädgårdsmässan för ett par år sedan. Jag fick några fröer och testade i år att så dem trots att fröerna var gamla, så en ren chansning. Fyra små fina plantor har tittat upp!
Elisabeth P
02-06-2009, 19:15
Om det nu inte är en riktig ormbunke, vilket ni säger utan kanske en Rosenincarvillean. Kan den då föröka sig snabbt trots att den tagit ett års vilopaus?
Jag köpte den för två år sedan på Lisebergs trädgårdsmässa och de kallade den just blommande ormbunke (kanske för att bladen och växtsättet påminner om just ormbunke).
Eva 33c
02-06-2009, 19:24
CITAT (Elisabeth P @ 30-05-2009, 23:14)

För två år sedan köpte jag blommande ormbunke, men förra året kommden aldrig upp. I år hade jag turen att få en ny och döm om min förvåning när jag plötsligt ser dessa blad överallt i rabatterna. Både där de först stod och på helt andra ställen. Kan de verkligen ligga i vila ett år för att sedan komma igen och då på helt nya platser????
Det låter väldigt osannolikt. Dessutom är rosenincarvillean nätt och jämt härdig i zon 4-5. Hos mig har den överlevt en vinter ibland. Kanske är det någon växt med liknande blad som du ser, eller så har du fått fel växt...
Har du någon bild?
bilder från google-sökning
Elisabeth P
02-06-2009, 19:32
Ja det ska bli spännande att se vad det är när den väl blommar om den nu gör det. Det var i alla fall en sådan (som jag ser på bildlänken) jag köpte för två år sedan och som jag nu köpte igen på året trädgårdsmässa. De blad som dyker upp lite här och var är otroligt lika så om det inte är en sådan vet jag ej vad det kan vara...........som sagt mycket spännande.
Eva 33c
03-06-2009, 09:10
Lova att du talar om vad det blev sen
Elisabeth P
03-06-2009, 09:33
Jag lovar att återkomma när de förhoppningsvis blommar.
Anders zon 1
03-06-2009, 11:22
Det är osannolikt att det skulle vara rosenicarvillean som spridit sig. Kanske är det ogräset lomme som gror i rabatten? Den bildar rosetter med flikiga blad som kanske kan ha vissa likheter med bladen hos rosenicarvillea. Lommens blad är dock mycket mindre och när blomställningen kommer är den helt annorlunda.
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/brassica/capse/capsbur.html
Elisabeth P
03-06-2009, 11:49
Nu har jag varit ute och fotat mina "ormbunkar" eller om det nu är rosenicarvillean.
Den jag köpte ny i år ser ut så här
nyinköpt ormbunke Sedan har jag följande i rabatterna
ormbunke 1
ormbunke 2
ormbunke 3 Visst ser de lika ut eller vad tror ni att jag har?
Jag vill ju inte gärna att det ska vara ogräs som Anders tror. Men det är ju bättre att veta så jag vet om jag ska rycka bort det. En av de största flyttade jag på och den hade en rejäl knöl till rot.
Eva 33c
03-06-2009, 12:03
Alltså det ser ju onekligen ut som om du har rätt! Inte är det lomme i alla fall.
Du har dessa blad alltså på tre ställen, eller är det ännu fler? En kommer där du haft den gamla. Sen skriver du något om att du flyttat en vid något tillfälle. Var det nu i år eller tidigare? Man skulle kunna tänka sig att det blev en rotbit kvar som nu börjat växa. Hur långt är det mellan de olika plantorna?
Spännande det här
Elisabeth P
03-06-2009, 12:36
Där jag från början planterade denna växt kommer det idag minst 6 små blad ( se sista bilden) utspridda över ett område på kanske 1 meter i omkrets.
De två större kom upp i en helt annan rabatt ( ca 5 meter ifrån den ursprungliga rabatten) Där växer de med endast 2 dm mellanrum, därav blev det flytt för den ena i år alltså. Kul om det verkligen är en "riktig" växt
Anders zon 1
05-06-2009, 20:50
Håller med om att det ser ut som om den spridit sig (definitivt inte lomme på bilderna). Kul!

Jag har en vitblommande incarvillea som stått på samma plats i rabatten i flera år och som visserligen blir större och större men som aldrig visat några tecken på att sprida sig, varken med rötter eller med frön.
Elisabeth P
06-06-2009, 18:55
Jag hoppas verkligen det är en incarvillea. Jag lovar att återkomma när de blommar, vilket jag hoppas att de kommer göra. Vore ju extra roligt om det blev olika färger.
Elisabeth P
13-06-2009, 11:57
Nu blommar de tre störst och visst är det incarvillea

. När det slutar att regna så ska jag allt ut och fota dem. De minsta är så små så frågan är om de ens hinner blomma i år.
Grattis! Vad kul, ser fram emot foton!
Elisabeth P
20-06-2009, 13:22
Ja så kommer då bilder på mina "blommande ormbunkar" eller incarvillea som jag tror att det riktiga namnet är.

Denna är nyinköp i år

Dessa två har alltså efter ett till två års vila plötsligt dykt upp i en helt ny rabatt ca tre meter från det ursprungliga platsen.
De små som kommer på den ursprungliga platsen kommer troligtvis inte hinna blomma i år.
Eva 33c
20-06-2009, 20:00
Man skulle kunna tänka sig att din ursprungliga planta faktiskt har frösått sig eftersom de nya plantorna kommer så långt bort, kanske har något kryp burit iväg med fröerna tex. Det skulle kunna förklarar att du inte sett några blommar på den platsen förra året.
Elisabeth P
20-06-2009, 20:48
Ja, kul är det i alla fall
Grattis...
Jag köpte frön i fjol...men just nu kommer jag inte ihåg om jag sådde dem...
alla sådder dog i vintras...eftersom jag glömde täcka de små taniga växterna...
Nu måste jag hem och kolla i min frösamling....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.