Full version: hembyggd varmkompost
villa-sandberg
Nu är den äntligen här! Min nya fina kompost. Skall piffas till med lite färg (tjärad inuti) och så skall det byggas planteringsbänk / förvaring bredvid.

[attachment=35604:kompost.jpg]

Min far byggde den efter en beskrivning över telefon, kanske lite vag beskrivning då den blev lite större än jag tänkt. Men det gör inte så mycket då finns det plats och man kan kanske öka komposteringsintervallerna och kanske köra årsvis per fack ( 2 fack) så slipper man gräva ur och efterkompostera. Någon som har erfarenhet?

Då den var lite större än tänkt och lite annorledes med dörrlösningarna så blev det inte som vi tänkt med placeringen. Har grävt ur en sluttning vid tomtgränsen men när komposten anlände utbrast sambon ' ser den ut så där - jamen då får den stå bakom garaget ' (...där jag själv tyckte att den skulle stå från början...) whist.gif

Men då fick jag ju helt plötsligt en ny rabatt på köpet! inte så dumt eftersom jag beställt lite växtlighet härifrån odla, bl a blåbärsbuskar som då får härbärgera där tillsammans med trädgårdskomposten. Perfekt! bravo.gif

[attachment=35605:ny_rabatt.jpg]

Så nu väntar jag bara på svar från kommunen, sen är det bara att börja ladda komposten!

En liten fundering på strö... torvmull vs sågspån - eller rent av kanske blanda de två?
Tar tacksamt mot tips för att komma igång!

KURT
Sågspån är inte speciellt bra på att suga upp vätska, torvmull är nog bättre, men det måste vara riktigt torrt.
DykUnderYtan
Vi har kört sågspån sista 3 mån nu, tidigare hade vi torvmull men det ser ut att fungera minst lika bra här nu också. Kanske bara ren tur då... smile.gif
lavendelgården
Ser ut att vara en rejäl kompost. Var glad för det - mina fack rymmer ca en kubik vardera och jag har kompostmask i. Jag komposterar allt och varken rör om eller vattnar. Tack vare masken o hushållskomposten får jag inte bara mull utan också en riktigt näringsrik kompost, som inte luktar annat än just jord. Så jag slår ännu än gång ett slag för kompostmasken - bor du i Skåne kan du komma hit och hämta.
Lycka till!
Åsa
www.lavendelgarden.nu

Hej igen!
Glömde att skriva att jag inte har varken strö eller torv - däremot har jag papperspåse i komposthinken i köket och den gör att det regelbundet tillsätts lite kol. Det är kanoon med en fungerande kompost, men många tycker det är svårt
Åsa.
villa-sandberg
Tack för tips om kompostmask, har funderat på det. Men skåne är lite långt... jag såg i en annan tråd att du skrev att det fanns i hästbajs. Har hämtat lite förut hos en kompis och där var det gott om mask i dynghögen. Kan det vara sådan mask då?

Ja, det blev en rejäl låda som pappsen snickrade och nu har jag startat igång den. Kom hem sent nu i kväll efter två veckor i fjällen så jag kunde inte riktigt se vad som hänt i den, får kolla mer i morrn... tycker det spännande! Tänk så lättroad man kan vara! giggle.gif

Just nu kör jag en blandning med torv och sågspån eftersom jag hade båda hemma.
Papperspåse till komposten, är det någon som vet om olika sorter är olika bra?
lavendelgården
Det kan vara kompostmask, dom är smalare o lite randiga. Angående papperspåsar; jag tycker det är bekvämt att samla komposten i en papperspåse - tror inte det har någon betydelse vilken sort... men man får lite mer balans på komposten. Blanda så mycket som möjligt i komposten - men att köpa torv o annat !!???
Vet inte , men det verkar onödigt. Har man därmot sågspån o annat går det utmärkt att blanda i. Då behövs det dock en himla massa ogräs.... Som sagt jag har komposterat i trettio år och inser att det inte är helt lätt.
Har du kompostmask , så får du kalaskompost att ge dina växter.
Åsa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon