Full version: Gräsmatta
petras08
Hej

Jag vill anlägga en gräsmatta på ett område som nu är fullt med massor av olika blommor både marktäckande och låga.

Hur gör jag lämpligast? Skall jag gräva "rent" nu i höst eller behövs det inte alls? Och hur gör jag när jag skall anlägga en gräsmatta?

Petras
Åsa K, zon 1
Det låter som om du har en vacker äng smile.gif

Men om du nu måste ha "bara" gräs, så antingen täcka ängen med svart plast under ett år sad.gif

Eller köpa färdig gräsmatta och rulla ut efter att du fräst upp hela ängen, vilket bör vara det snabbaste men också dyraste sättet.
Hannele
Tja, det kan funka bra, om du bara ser till att klippa kort hela tiden. Själv har jag aldrig köpt ett gräsfrö eller anlagt nån gräsmatta – men grönt är det ändå. Men vill du ha golfgreen, kan du låna en bra bok - inget man lätt förklarar på ett par rader; det beror på jord, skugga och så mycket annat.
Jag har också en bit blåklocke-äng, som jag är väldigt rädd om.

Läs: Den perfekta gräsmattan.
petras08
Tack Åsa och Hannele för svar.

Området är som en "äng" men vissa blommor har tagit över för mycket så det ser mest rörigt ut. Och då det inte är jag som anlagt den så har jag inte kunskap om alla växter... med andra ord så det nog en del ogräs.

Sedan har jag väldigt lite gräsmatta på övriga tomten och det är det som har fått mej in på dessa tankar.

Men är min tanke rätt att jag kan gräva i höst och inte i vår? Och räcker det? (Att lägga plast i ett år känns inte så intressant). Då jag har dåligt med pengar så kommer jag inte kunna hyra någon fräs eller köpa färdig gräsmatta.

Jag skall även läsa igenom artikeln om "Den perfekta gräsmattan"
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon