Full version: Tomater i hink.
Chamomille
Ja, just det. Vilken jord använder Ni? Idag tänker jag plantera tomater (gurka också för den delen) i sina rullar. Men vilken jord tycker ni jag ska använda? U-jord? Planteringsjord? Ko på påse? Vad är bäst tycker ni? Just nu står de i mindre krukor med blomjord och frodas. Hur mycket gödslar ni sen under sommaren (beroende på jord såklart...)?
Åsa, mälardalen zon 2
Kompostjord + ko i påse brukar det bli. Och jag gödslar vid behov med sånt som gräsklipp, nässelvatten och liknande, ofta räcker näringen i planteringssubstratet i ganska många veckor så ofta blir det inte gödning förren en bra bit in i sommaren..
Preussen
gör som åsa ovan skriver men eftersom jag har bra tillgång till grus/småsten slänger jag i det oxå för att jorden ej ska bli för kompakt i spannen/hinken.
Chamomille
Tack för era svar. Kompost har jag ingen (än), vad tror ni om 1/2 plantjord och 1/2 ko samt leka (8-19)? Gräsklipp har jag tillgång till i massor.

Edit:Skrivfel
Preussen
beroende av vad det är för plantjord men jag hade hoppat över den om det är sort av 5 för 100 och bara satt i kogödsel.
Chamomille
CITAT (Preussen @ 31-05-2009, 11:27) *
beroende av vad det är för plantjord men jag hade hoppat över den om det är sort av 5 för 100 och bara satt i kogödsel.

Nä, det var 4 för 135 (48kr st), så det var nog en jord av lite bättre kvalitet kan jag tro wink.gif
Betty
CITAT (Chamomille @ 31-05-2009, 09:50) *
Tack för era svar. Kompost har jag ingen (än), vad tror ni om 1/2 plantjord och 1/2 ko samt leka (8-19)? Gräsklipp har jag tillgång till i massor.

Edit:Skrivfel

Det där blir bra Chamomille. yes.gif
Marla5
Hej
Jag brukar använda 2/3 terassjord och 1/3 plantjord till tomaterna och bara terassjord till paprikorna och gurkorna. tummenupp.gif
Lycka till
Marianne
rbn
Vi kör i år riktig lyx jord. Yrkesodlarjord med små leca (blomsterlandet) och sedan ca 1 liter vermikulit för att hålla fukt och jorden luftig. Hittils så ser dom ut att älska den. Plantorna är lika höga som jag redan nu (185cm) och vi har redan små tomater, ca 2 cm på en del av dom. La på lite gräsklipp i förrgår så det blir nog ingen näring på ett bra tag nu!

//rbn
Chamomille
Terassjord. Det har jag aldrig hört talas om. Vad är det confused.gif

Jag tog i alla fall mest ko på påse och lite plantjord samt en hel del lekakulor. Å plantorna ser glada ut biggrin.gif Vermekulit hade ju varit smart att lägga i också... Det glömde jag wacko.gif
Marla5
Terass jord finns att köpa ex på granngården och används ofta till blomkrukor och balkonglådor ute på sommaren, det är en bättre planteringsjord som är fullgödslad för hela säsongen.
Marianne
Chamomille
CITAT (Marla5 @ 02-06-2009, 10:21) *
Terass jord finns att köpa ex på granngården och används ofta till blomkrukor och balkonglådor ute på sommaren, det är en bättre planteringsjord som är fullgödslad för hela säsongen.
Marianne

Ahaa. smile.gif Då vet jag.
myskmadra
Jag funderar också över min tomatplanta, vad den ska ha i sin hink. Har fått rådet; 20 literskruka med 1/3 kogödsel och 2/3 plantjord.
Har hemma plantjord, lite dyr och lite billig samt färdigbränd kompost. Kan det funka tro med det jag har?
Har även flytande biobact hemma.
Jag vill gärna ha goda, smakrika tomater! Sorten är "Gardeners delight".
Jag har nästan gett upp att odla tomater då jag inte tycker att de utvecklat nån bra smak. Brukar ha dem i soliga lägen ute eller i litet drivhus eller växelvis. Har provat olika jordblandningar men inte med kogödsel?
Vad säger ni där ute, ska jag skaffa hem "ko på påse"? smile.gif wink.gif
Chamomille
Jag tror efter alla tips jag fått att det går utmärkt med den jord du har hemma. Men du måste gödsla dina tomater.
Jag satte tomater för några år sen i gamla växthuset och hade då köpt plantjord och fyllt ut bäddarna med. Efter några veckor gulnade alla plantor p.g.a näringsbrist. Jag drog upp alla plantor (kansle lite överilat) och bytte jorden mot ko på påse. Sen blev det tomater.
Jag odlar nu i 20-liters rullar och har i hinkarna som skrivet mest ko, lite plantjord samt leka. Både tomater och gurka ser glada ut smile.gif
Täck med gräsklipp, vattna med svag näringslösning varje gång du vattnar... Tipsen är många. Lycka till!
Lady Hamilton
Jag fyller mina 20L hinkar med kopåpåse och planterar både tomater o gurka direkt i. Har gjort så i flera år och det fungerar utmärkt. Och jag får massor med goda tomater och gurkor. Kan tillägga att gurkplantorna planterar jag genom att plantera ner hela krukan 2-3 cm ner i "myllan", botten på krukan är bortklippt. På detta vis slipper att plantorna drabbas av rothalsröta. Första dagarna vattnar jag direkt i krukan men sedan vattnar jag bara i hinken fungerar utmärkt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon