Lady Q
Hej,
Min rosenpraktry som planterades förra hösten tog sig inte i år. Den var fin och blommade så gott som hela sommaren. Har ingen aning om varför den inte trivdes.
Nu har i allafall min nya rabatt fått ett hål som jag skulle vilja fylla med något. Det får gärna vara lång blommande, rakväxande (alternativt inte för bred och hög).
Utrymmet är förtillfället kanske 1,5m i bredd. När liggande växter är en japansk lönn (rödbladig) och en blodfläder. Tror att jag skulle vilja att busken var grönbladig med rosa, lila eller purpurfärgade blommor.
Syftet med busken är att den ska delvis täcka våra fula soptunnor.
Läget är öst och det är soligt fram till sen eftermiddag.

Tacksam för tips!
ängsvädd
Vilken zon är det?
Lady Q
Hej Mimmi,
Tack för ditt svar.
Jag bor i Huddinge, söder om Stockholm, dvs zon 2-3 (tror jag). Det är tyvärr väldigt blåsigt. Kanske var det vinden den inte tyckte om.
Jag här ännu inte hunnit bli någon trädgårdsfantast utan har precis börjat lära mig. Jag är lite försiktig för att ta mig vatten över huvudet och bör nog busken inte kräva allt för mycket omvårdnad och inte heller bli för skräpig.
Rabatten är upphöjd med mur och jorden är ny matjord från förra året. Verkar dock ganska hård och ser lätt torr ut trots jordförbättring.
Aqvakul
Dvärgsyren kanske...

andersen
Mitt förslag är en Ölandstok.
Aqvakul
"Dvärgsyren
Vetenskapligt namn: Syringa meyeri
Familj: Oleaceae
Typ av växt: Lövfällande buske

Beskrivning: Som namnet antyder är denna buske en mindre variant av den populära syrenen, ger liknande blommor och används på mer eller mindre samma sätt.
Höjd: 1,5-2,5 meter
Växtsätt: Runt
Växtzon: 1-4
Blomtid: Maj-juni
Blomfärg: Lila
Jord: Anpassar sig till de flesta väldränerade jordar
Ljusbehov: Full sol
Bevattning: Klarar sig bra utan extra vatten
Beskäring: Ytterst lite för att bibehålla formen
Lämplig för: Insynsskydd, häckar, bäddar och avgränsningar
Övrigt: Hjortsäker
"

citerat från Trädgårdsväxter.com
Lady Q
Den var ju jätte fin!
Hur länge blommar den?

Jätte fin, men fel färg.
Rabatten går i rosa, purpur och lila. Är en färgslav nono.gif
Lady Q
Tack för tipset,
Jag ska kolla upp det.
Åsa, mälardalen zon 2
+Dvärgsyrenen är urlätt att föröka med sticklingar i maj-juni så man kan lätt få flera, mina föräldrar har nu en häck på några meter av dvärgsyren på framsidan.
Loobaman
Fläckflockel eller rosenflockel är perenner som nog skulle passa färgmässigt men också på det ståndorten.
Lady Q
Ja, den är ju jätte fin!
Kanske i högsta laget.
Tack för tipset!
Snöflinga

Skulle kanske vara snyggt med något i limegrönt som harmonierar med dina rabattfärger ... Kan inte komma på någon lite högre annat än barrväxtarter som har den färgen g.gif
Lady Q
Ja, lime är ju en favoritfärg, men det är svårt att hitta växter med just den färgen-
Det finns en jättefin limefärgad lönn, men tyvärr blir den väldigt stor, även om den i början är långsamväxande.
Hm, barrväxter är jag inte speciellt förtjust i...
Och så vill jag ju att den ska blomma :-)!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon