Full version: Första rosen ut här
Kajsa

Mary Queen of Scots, Pimpinell en liten buske nu tre år, blir ca 1.20 x 1 m en alldeles lagom sötnos.
Detta är trädgårdens första ros som slår ut, doftar svagt och får rödbruna/svarta nypon.
Okänd ålder.

I år en massa blommor, växer i full sol. Frisk inge krångel, zon 6
svennis
Kajsa!
Där var du värst.
Mary Queen of Scots blommar ju inte här ännu...
Kajsa
Växer den i full skugga då ? Svennis har du LÅG, vi har diskuterat denna ros på Rosforum/AOT och det finns en annan med starkare färger, se LÅG. Du har bild i Roslistan, den ser mörkare ut än min. Min är köpt på Rosenposten men dom säljer också Queen Mary som mer liknar den LÅG beskriver, har du funderat på skillnaderna ? Har du ev. båda du är ju glad i pimpineller.
svennis
Den står inte bra, har inte varit snäll mot den. Kommer från Roskraft.
Får passa den bättre när jag snart är pensionär.
Queen Mary kom från Knud, är nog trevligast
Christina i Taxinge~
Även här blommar 'Mary Queen of Scots' - en av de allra vackraste pimpinellerna enligt mitt tycke wub.gif

Men Kajsa.....min är över 2m och kanske lika bred. Ser inte bredden riktigt för där står ett antal pimpineller som "går in i varandra".
Du får vara flitig med sekatören om du ska hålla den nere på 1,20m smile.gif

Kajsa
Nej men vad säger du Christina 2 x 2 m, det kommer inte på fråga, hm jag tycker inte den visat dom takterna, 1.20 x 1 m skriver LÅG ?
Ser din ut som min eller har du den med stark färg och " grå baksida "
Christina i Taxinge~
Min ser ut som din i färgerna.
Men jag köpte den mer starkfärgade förra året(?) tror jag.....?
Hmmmm, vart gjorde jag av den wacko.gif

Nåväl, den ljusare & underbart vackra varianten blommar som sagt här också och jag vet vad LÅG skriver..... sleep.gif tongue.gif smile.gif
Du kanske kan få bildbevis nån dag när jag får tid att be maken fota mig bredvid rosen biggrin.gif
Kajsa
Det ser vi fram emot dig och busken. Till hösten ska jag beställa Queen Mary av Rosenposten, dom här tidiga blir man visst extra glad åt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon