Desjardin
31-05-2009, 10:38
Köppte ett prydnadskörsbär förra året och då blommade det fint, det här året har det fått kala grenar här och var, dessutom så finns det små bruna (3mm) bulor på bladstjälkarna och grenarna, bladen blir uppätna men jag kan inte se några insekter eller löss, däremot är det fullt med svartmyror som ser ut att suga på de här bruna bulorna.
Vet inte vad jag ska göra för jag hittar inget i mina böcker som liknar det här problemet. Tacksam för svar.
[attachment=35632:myra.jpg]
Huggorm
02-06-2009, 18:19
Vad det än är för "vårtor" så har jag samma på mitt körsbärsträd. Inga myror dock, men dom har väll bara inte upptäckt det ännu
Desjardin
03-06-2009, 17:29
Blir nyfiken om ditt träd också har kala grenar och blommar dåligt precis som mitt körsbärsträd? Kanske det inte beror på de där "vårtorna" för nu har jag också sett fler körsbärsträd med sådana på sig.
Huggorm
03-06-2009, 17:52
Nej, mitt träd är fullständigt friskt, åtminstone kan man inte se några tecken på skador
Huggorm
12-06-2009, 15:22
Råkade hitta info om vad det är för något. Tydligen använder körsbärsträdet dessa bölder för att locka till sig rovinsekter som skall hålla undan bladätande insekter. Helt normalt med andra ord, och också normalt att myrorna tycker om att tugga på bölderna.
CITAT
Wild cherries have an obvious pair of red glands on their petioles: these are extrafloral nectaries. Whereas floral nectaries evolved to attract insects (and other creatures) to assist in the pollination process, certain plants have evolved extrafloral nectaries to attract predatory insects; these mercenaries keep down the populations of plant-eating insects.
http://www.treeblog.co.uk/archive.php?month=jun09
Kan det vara så att plommon också kan ha något liknande?
På mitt Experimentfältets sviskon så har jag hittat bruna små vårtor som myrorna verkar vakta.
/Sara
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.