Full version: Vattenbädd
Ingo
Hej,

Jag tänker anlägga ett litet trädgårdsland i form av ett par odlingsbäddar om c:a 2 x 2,5 m vardera. Jag har läst lite här på Odla.nu om det och funderar på att göra dem till vattenbäddar, som finns beskrivet i en artikel under Fakta -> Bra att veta.
Anledningen till att jag fastnat för just vattenbädd är att den inte ska kräva så flitig vattning, vilket passar bra eftersom den plats jag har att tillgå ligger i en rätt torr backe och mitt liv är sånt att jag tidvis har svårt att springa och vattna precis när det behövs.

Men det kan ju vara lite svårt att prova något nytt utifrån bara en kort artikel så jag undrar om det är någon som har provat odling i vattenbädd och har lite erfarenhet och tips att dela med sig av?
Kanske också svar på några frågor som jag inte hittade i artikeln:
- Enligt artikeln bygger man vattenbädden i tre lager: 1) Kvistar och annat grovt; 2) Grovkompost och löv; 3) Jord. Men den säger inte hur tjocka lagren kan/bör vara, så hur är det med det?
- Om man gör varianten med en presenning underst, sedan dräneringsslang som man vattnar genom och sedan jord - hur brett vattnar då en dräneringsslang? Jag menar, om man har en bädd som en meter bred räcker säkert en slang kan man vara säker på att vattnet räcker ända ut mot kanterna om bredden är två meter..? Artikeln säger ju inget om lämpliga mått.
- Hur vet man hur mycket vatten man ska hälla i slangen vid varje bevattningstillfälle? Vattnet sprids ju nere under jorden så man kan inte se resultatet på ytan?
Ingrid på Västkusten
Blötbädden är en svensk uppfinning utav Lennart & Jutta Öman. Om telnumret fingerar vet jag itne men jag ahr ett papper med hanses adress å telnummer, maila mig så skickar jag Dig det. De bor i Långgölet 1, Björkvik om Du vill leta själv på www.gulasidorna.se
Beskrivningen som jag ahr innehålelr mått och allt :-D
djupet skall annars vara 20 cm. Stockar eller stenar i en fyrkant med pressening.

Jag ahr inte testat själv, den står på min önskelista för rhododendron då :-)) men vad hindrar att man odlar vadsomhelst i den och anlägger den varsomhelst i torra backar :-))

Hälsar ingrid
Susanne i Linköping
Bäddar om 2 x 2,5 m låter väldigt stort. Hur ska du nå in till mitten för att så, rensa, gallra och skörda? Grejen med bäddar brukar väl vara att man inte ska trampa i dem. Den traditionella bredden på odlingsbäddar är 1,20 meter, så om du gör en smal gång i mitten, 30 cm, delar du upp varje 2,5-metersbädd på två stycken 1,10-bäddar som du slipper trampa i (kan du gräva upp 20 cm till får du två fullbreda bäddar). På köpet får du fyra bäddar istället för två, perfekt att planera växtföljd i.
Fast du hade kanske tänkt ha potatis på halva landet? rolleyes.gif Men även då är det bra att inte trampa i bäddarna.
Ingo
Tja...man kommer att kunna gå runt om bäddarna så det blir inte mer än en meter att sträcka sig för att nå in till mitten och det tycker jag inte är så mycket...men när du säger det så skulle det nog se trevligt ut med fyra bäddar i stället och precis som du säger praktiskt för växtföljden.

Jag har förresten kommit fram till att jag nog inte ska göra vattenbädd. Jag borde skaffa mig erfarenhet av enklare sorters bäddar innan jag ger mig in på sånt. Det är ju inget som hindrar att jag gör om dem (eller en eller två av dem) till vattenbädd om ett par år eller så. Det kommer att bli ett mellanting mellan upphöjd bädd och djupbädd eftersom platsen sluttar - ett slags "suterrängbäddar", om man så vill. Jag håller på och lurar på hur jag ska bygga kanterna med tanke på diskussionen om tryckimpregnerat som pågår under "Trädgårdsbygge".
Ingrid på Västkusten
Tja Ingo - jag ahr sutterängbäddar - kika gärna in i mitt album på AoT =>

http://www.alltomtradgard.se/forum/user_al...30&albumid=2867

Hälsar Ingrid
Ingo
Ja Ingrid, jag kollade - något i den stilen tänker jag fast jag har mycket svagare lutning. Och inget berg, bara massor av sten så fort man kommer under grästorven...
Ingrid på Västkusten
Upphöjda bäddar är kalas för alla sorters jord och stenproblem!
Jag ahr int egjort blötbädd själv ännu men det kommer :-))

Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon