Hej,
Jag tänker anlägga ett litet trädgårdsland i form av ett par odlingsbäddar om c:a 2 x 2,5 m vardera. Jag har läst lite här på Odla.nu om det och funderar på att göra dem till vattenbäddar, som finns beskrivet i en artikel under Fakta -> Bra att veta.
Anledningen till att jag fastnat för just vattenbädd är att den inte ska kräva så flitig vattning, vilket passar bra eftersom den plats jag har att tillgå ligger i en rätt torr backe och mitt liv är sånt att jag tidvis har svårt att springa och vattna precis när det behövs.
Men det kan ju vara lite svårt att prova något nytt utifrån bara en kort artikel så jag undrar om det är någon som har provat odling i vattenbädd och har lite erfarenhet och tips att dela med sig av?
Kanske också svar på några frågor som jag inte hittade i artikeln:
- Enligt artikeln bygger man vattenbädden i tre lager: 1) Kvistar och annat grovt; 2) Grovkompost och löv; 3) Jord. Men den säger inte hur tjocka lagren kan/bör vara, så hur är det med det?
- Om man gör varianten med en presenning underst, sedan dräneringsslang som man vattnar genom och sedan jord - hur brett vattnar då en dräneringsslang? Jag menar, om man har en bädd som en meter bred räcker säkert en slang kan man vara säker på att vattnet räcker ända ut mot kanterna om bredden är två meter..? Artikeln säger ju inget om lämpliga mått.
- Hur vet man hur mycket vatten man ska hälla i slangen vid varje bevattningstillfälle? Vattnet sprids ju nere under jorden så man kan inte se resultatet på ytan?