April
Är det ngn som har specialskuggväven från WillabGarden?

Vi undrar vart och hur man ska fästa plastkrokarna som medföljer?

Ska dom hakas i i listen i taket eller ska man borra hål för krokarna?

Hoppas ngn kan hjälpa oss. Det är stekhett i huset och vi för inte upp skuggväven sweatingbullets.gif

Digger
Man fäster linor med hjälp av vinkeljärn längs med långsidorna. En lina vid nock, en lina halvvägs mot väggen och en precis där väggen möter taket. Sen hakar man fast plastkrokarna i gardinen och sen hakar man fast alla krokar i linorna. Följde det inte med linor? Det ska vara plastlina som ser ut ungefär som jättetjock metrev, dvs nån sorts nylonlina.
April
Tack. jo det följde med lina, den satte vi upp som man skulle. Vi visste bara inte hur plastkrokarna skulle sitta. Men vi gjorde precis som du skriver. Ha´kade i krokarna i gardinen och sedan hakade vi i krokarna i översta linan. Gick jättebra MEN nu stötte jag på nästa problem sweatingbullets.gif . Gardinen är för lång och hänger i backen och för kort för att täcka hela långsidan -cry-.gif . Har jag vänt gardinen fel?

Men på bilden som finns på Willabs sida så ska ränderna/aluminiumremsorna gå från taket och ner till golv. Enligt bilden ska inte ränderna gå vågrätt men måtten på våran gardin skulle passa bättre på andra ledden. Blir så trött på knapphändiga monteringsbeskrivningar. Det står ju inte ens hur man ska göra. Jag har kollat på bilden och tagit förgivet att ränderna ska gå som på bilden. Jag provade att haka ur en krok och det är ju hulllingar som fastnar och förstör gardinen.

Har du den skugggardinen? Har du ngn bild i så fall?

Den här gardinen har jag:
http://www.willabgarden.se/main/frameset_vaxthus.asp

CITAT (Digger @ 31-05-2009, 18:52) *
Man fäster linor med hjälp av vinkeljärn längs med långsidorna. En lina vid nock, en lina halvvägs mot väggen och en precis där väggen möter taket. Sen hakar man fast plastkrokarna i gardinen och sen hakar man fast alla krokar i linorna. Följde det inte med linor? Det ska vara plastlina som ser ut ungefär som jättetjock metrev, dvs nån sorts nylonlina.

Anja Danmark
Hej!

Jeg havde præcist samme problem med at gardinet "vendte forkert" - og Willab kunne ikke hjælpe.... På trods af, at jeg havde købt gardinet på deres anbefaling - ikke så imponerende!

Jeg ringede til en dansk forhandler af samme produkt og fik at vide, at man kunne klippe i gardinet uden problemer, så jeg har klippet det i stykker, som er 1 meter brede, og hængt dem op.

Det giver mulighed for kun at trække noget af gardinet for, og det er en god, fleksibel løsning.

Mvh
Anja
April
Menar du att du också hade din gardin "felvänd" att ränderna blev åt fel håll?

Jag vill ju att ränderna ska gå från tak till golv och inte vågrätt. Jag tror att aluminiumet blir slitet om man drar gardinen åt sidan och att ränderna ligger vågrätt.

Har du bilder på hur det ser ut med din gardin?

CITAT (Anja Danmark @ 31-05-2009, 23:28) *
Hej!

Jeg havde præcist samme problem med at gardinet "vendte forkert" - og Willab kunne ikke hjælpe.... På trods af, at jeg havde købt gardinet på deres anbefaling - ikke så imponerende!

Jeg ringede til en dansk forhandler af samme produkt og fik at vide, at man kunne klippe i gardinet uden problemer, så jeg har klippet det i stykker, som er 1 meter brede, og hængt dem op.

Det giver mulighed for kun at trække noget af gardinet for, og det er en god, fleksibel løsning.

Mvh
Anja

Anja Danmark
Jeg forsøger lige med lidt billeder....

mvh
Anja

[attachment=35673:gardin3lille.jpg]

[attachment=35672:gardin4lille.jpg]

April
Ok, men su har ju ränderna åt rätt håll. Har du klippt av gardinerna på längden också? Ser att dom inte går ända upp i taket.

Mina gardiner är för långa trots att jag har hängt gardinen högst upp i taket, släpar i backen. Och så blir gardinen för kort så den inte täcker hela långsidan.
Anja Danmark
Nej - jeg har kun klippet på den ene led.

Havde jeg vendt gardinet på den anden led, så havde jeg også kun haft gardin nok til 2/3 af drivhusets længde, og det havde været alt for langt.

Jeg har ikke sat det helt op under taget, fordi jeg ikke har automatiske vinduesåbnere i den side, og så ville jeg jo ikke kunne komme til vinduerne. Og også fordi gardinerne så var blevet for korte...

Jeg havde ellers tænkt mig at købe de gardiner, som i kataloget hører til Euro-Serres drivhuse, men Willab anbefalede mig at købe dette i stedet - og så passede det slet ikke til drivhuset! Temmelig dårlig rådgivning, synes jeg.

De fungerer dog fint nu - men de var et stort arbejde at få dem klippet til.

mvh
Anja

Digger
Ajdå, jag måste ha satt upp dom 90 grader fel! Mina ränder går vågrätt... Ajdå, du har nog rätt i att aluminiumet blir slitet om det är vågrät... Hm måste jag göra om? Hur blir det nu med passningen, jag har redan klippt i dom?
April
Hej! Hur stort hus har du?

Pratade med Willab idag, en trevlig kille som försökte hjälpa mig. På Willab bekräftade dom först det jag sa att ränderna ska gå från tak till golv. Men sedan pratade han med leverantören som säljer gardinen till willab och det verkar som att när du har ett hus på 14 m2 så går ränderna vågrätt. Gardinen är visst ngt som klipps till från rullle och beroende på växthusets storlek så blir ränderna olika. Men jag tycker fortfarande att det inte kan vara lika hållbart att ha ränderna vågrätt, det är ju som vanlig a.folie som är i gardinen.

Hur och varför behövde du klippa till din gardin? Har du bild på hur det ser ut i ditt hus?

CITAT (Digger @ 01-06-2009, 21:49) *
Ajdå, jag måste ha satt upp dom 90 grader fel! Mina ränder går vågrätt... Ajdå, du har nog rätt i att aluminiumet blir slitet om det är vågrät... Hm måste jag göra om? Hur blir det nu med passningen, jag har redan klippt i dom?

Anja Danmark
jeg synes, at det er uprofessionelt af Willab, at de ikke ved mere om de varer, som de sælger.

De bør da kunne rådgive ordentligt - og jeg synes ikke, at det kan være rigtigt, at gardinet skal vende forskelligt, alt efter drivhusets størrelse.... Det lyder som en lidt dårlig forklaring på noget, som de ikke ved nok om.

Jeg prøvede at få hjælp fra dem, da jeg fik mit gardin, som overhovedet ikke passede til drivhuset - men det kunne de ikke. Jeg var nødt til selv at kontakte et dansk firma, som arbejder med produktet, for at få at vide, om det var OK at klippe i gardinet - det kunne Willab lige så godt have undersøgt for mig.

Så havde de måske bedre kunnet hjælpe jer nu - ikke?

Mvh
Anja

April
Det är konstigt att dom rekommenderade den gardinen till dig om den inte passade alls.

Vad tråkigt att dom inte försökte hjälpa dig när du behövde hjälp. Nu när jag har ringt så är dom faktiskt snälla och försöker att ta reda på det dom inte själva vet.

Men jag är besviken på att jag ska behöva ha ränderna vågrätt, tycker inte att det blir bra.

Om jag svarar konstigt så är det jag som har tolkat danskan fel. Säg till om jag missförstår något som du skriver flirting.gif

CITAT (Anja Danmark @ 01-06-2009, 22:13) *
jeg synes, at det er uprofessionelt af Willab, at de ikke ved mere om de varer, som de sælger.

De bør da kunne rådgive ordentligt - og jeg synes ikke, at det kan være rigtigt, at gardinet skal vende forskelligt, alt efter drivhusets størrelse.... Det lyder som en lidt dårlig forklaring på noget, som de ikke ved nok om.

Jeg prøvede at få hjælp fra dem, da jeg fik mit gardin, som overhovedet ikke passede til drivhuset - men det kunne de ikke. Jeg var nødt til selv at kontakte et dansk firma, som arbejder med produktet, for at få at vide, om det var OK at klippe i gardinet - det kunne Willab lige så godt have undersøgt for mig.

Så havde de måske bedre kunnet hjælpe jer nu - ikke?

Mvh
Anja

Anja Danmark
jeg kan ikke se, at det kan fungere med gardinet på den måde - tror at det vil være svært at få til at hænge ordentligt, når striberne er vandrette!

Og du svarer helt fint, så jeg tror, at du har styr på det danske... biggrin.gif
April
Vad bra att jag inte svarat knasigt rolleyes.gif

Nu är det läggdags. Hej då för idag

CITAT (Anja Danmark @ 01-06-2009, 22:37) *
jeg kan ikke se, at det kan fungere med gardinet på den måde - tror at det vil være svært at få til at hænge ordentligt, når striberne er vandrette!

Og du svarer helt fint, så jeg tror, at du har styr på det danske... biggrin.gif

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon