sjöbäcken
Ja, frågan är den; när är det för sent att sätta potatis? Det blir väl bara så att jag får skörda senare om jag sätter den nu? eller är det för sent helt och hållet? Hittade lite potatis i skåpet med groddar, så jag ger det nog ett försök. Men vad tycker du...?
KURT
Man kan sätta potatis fram till September utan problem.
Chamomille
September ohmy.gif Menar du det? Det hade jag ingen aning om. Intressant. Det där får du utveckla lite. Någon/några speciella sorter? Några andra tips? Eller är det bara att odla på som vanligt? Nu ska det odlas potatis!
Jag tyckte jag var sent ute som satte en laddning i förrgår wacko.gif
Chamomille
Är det ingen som kan svara på denna fråga?

Kurt kanske?
blomkronan
Var är KURT???? jag vill oxå veta... flirting.gif
MariaS
Det finns många potatisodlare som sätter sina potatisar sent på hösten, för att få tidig skörd året därpå. Ligger bara potatisen tillräckligt djupt och i sandjord, förfars den inte av tjälen.

Alltså, detta gäller för odling på sandjord. Skulle kunna fungera i sand i pallkrage också... g.gif attans, nu måste jag ju testa själv också bara för det... Har bara vetat ju, aldrig tänkt... rtfm.gif
Chamomille
Ja! Djä..a KURT. Kort och koncist svar gav du. Sen dess har jag legat sömnlös och funderat över dessa potäter g.gif

blomkronan
Det är inte lätt... att vara odlingstok!!! Hoppas dom har en trädgård på psyket naughty.gif annars kan vi inte bli friska... wacko.gif
Chamomille
Ja. Snart hamnar jag där blink.gif Och jag kommer nog bli kvar en längre tid när jag börjar prata om potatis wacko.gif
MariaS
CITAT (Chamomille @ 05-06-2009, 00:08) *
Ja. Snart hamnar jag där blink.gif Och jag kommer nog bli kvar en längre tid när jag börjar prata om potatis wacko.gif

rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif Särskilt om den man sätter i september rotfl.gif
KURT
Skall man ha färskpotatis till nyår, så sätter man lämpligen i Aug-Sept.

http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=56615
Chamomille
CITAT (MariaS @ 05-06-2009, 00:43) *
rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif Särskilt om den man sätter i september rotfl.gif

Jaa... Och förmodligen kommer jag att nämna att KURT skrev faktiskt så. Särskilt i september.
*Skulle behöva lite syrgas och prata med någon*

Nämen, se där ja. KURT har vaknat. Då så tjejer. Då sätter vi potäter i höst och kokar dom i jul smile.gif
MariaS
CITAT (Chamomille @ 05-06-2009, 07:46) *
Jaa... Och förmodligen kommer jag att nämna att KURT skrev faktiskt så. Särskilt i september.
*Skulle behöva lite syrgas och prata med någon*
Nämen, se där ja. KURT har vaknat. Då så tjejer. Då sätter vi potäter i höst och kokar dom i jul smile.gif

tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon