Hej!
Jag undrar varför jag inte får några blommor på min slanggurkor. Platorna växer och är gröna och fina. Har fått gurkor längst ner på plantorna men sedan har de växt säkert 1 meter men de kommer inga fler blommor.
Jag gödselvattnar med nässelvatten.
Tacksam för svar.
Blommorna kommer säkert. Om du kollar noga, så ser du nog en liten grön stjärna längst ut på gurkämnet och det blir en blomma. Jag har också 2 gurkplantor som inte blommar och de är 1-1,5 m höga, men alla gurkämnen har en liten stjärna längst ut och det verkar vara blomman.
Hej
Jag satte slanggurkor i början på februari och de har kommit i omgångar med 3 åt gången och då har de som skulle blivit gurkor längre upp skrumpnat bort, de orkar inte ge näring till hur många som helst, läste på en planta i en plantskola att man skulle ta bort hälften av alla gurkämnen på stammen för att de andra skulle utvecklas.
Lycka till
Marianne
GunnellF
01-06-2009, 07:50
Möjligen kan nässelvatten ge allt för mycket kväve vilket ökar bladmassan. Du kanske ska komplettera med en gödning som innehåller mer fosfor och kalium.
Hittade denna tråd:
http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...&pid=859906Dessutom ska man pincera en del av gurkämnena dvs plocka bort, som nån skrev i ett annat svar. Har jobbat i gurkodling och om jag minns rätt lämnade vi vart tredje gurkämne (i höjd alltså) plus att man plockar bort ev dubbla gurkämnen på samma plats när man ser vilken gurka som är kraftigast (den lämnar man alltså).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.