henriavecunk
31-05-2009, 19:37
Hej,
Jag tänker bygga en spaljé (1,5x1.5 meter) som insynsskydd till min radhustomt. Jag söker tips på en tät spaljéväxt som kan täcka denna spaljé. Växtzon 3. Den får gärna vara vintergrön, men det är inte ett krav. Tänkte först på murgröna, men den är bara härdig till zon 2 om jag förstått det hela rätt.
Tacksam för tips.
Tulipanaros
31-05-2009, 20:24
Vildvin är vackert. Inte vintergrönt men vackra höstfärger!
Humle och vindruva.....och titta på den här...jag vet inte vad det är men täcker gör den! [attachment=35658:P1010374_1_.JPG]
Klätterhortensia är också ett alternativ
henriavecunk
01-06-2009, 19:23
Tack för svaren.
Jag hade själv funderat på klätterhortensia och vildvin. Men klätterhortensian är lite för yvig för en radhustomt. Vildvin har flera grannar och det blir verkligen vackert på hösten.
ängsvädd
01-06-2009, 19:55
Taggfria björnbär - vore inte det nå´t? Eller som någon annan föreslog - vindruvor. Då får ni ju något ätbart på köpet
ingrids
02-06-2009, 09:01
Det finns murgrönor som är härdiga i zon 3, säger jag som är uppväxt med en urgammal och urfrisk murgröna i i zon 4 (antagligen i zon 3 läge på sin västervägg). Kolla olika namnsorter, det är nämligen olika.
CITAT (henriavecunk @ 01-06-2009, 20:23)

Tack för svaren.
Jag hade själv funderat på klätterhortensia och vildvin. Men klätterhortensian är lite för yvig för en radhustomt. Vildvin har flera grannar och det blir verkligen vackert på hösten.
Mamma o Pappa har klätterhortensia som insynsskydd...och de bor i radhus...man kanske får tukta den ibland förstås...Den är ganska långsam i början, men när den väl sätter fart...så växer den bra.
Jag ska ta ett skott av dem för att dela av min trädgård med hjälp av två armeringsmattor....
diva&hero
02-06-2009, 18:25
CITAT (henriavecunk @ 01-06-2009, 20:23)

Tack för svaren.
Jag hade en klätterhortensia mot ett plank och den hade blivit jättestor och stack ut åt alla håll! Förra året tuktade jag den hårt, visste inte alls om det skulle bli nåt av den i år.. Men det kommer massor med "knoppar" på den och den går verkligen längs med planket. Blir nog snyggt när den blommar.
susanneedgren
02-06-2009, 20:13
Silverregn (Arkitektens tröst) Kan det vara något?
blomkronan
02-06-2009, 20:36
klätterhortensia och vindruva tappar sina blad på vintern. Men då kanske du inte behöver insyns skyddet.
blomkronan
02-06-2009, 20:49
[attachment=35778:DSC01956.JPG]
Jag hade en bild på min klätterhortensia, så här kan det se ut efter 10år...
Jag har inte klipps så mycket upptill jag har bara ansat den på planket, För jag vill ha en sittplats under.
Jag ska stadga upp den mera så det blir som ett "tak" över lilla bordet. Nu hänger "kronan" ner.
[attachment=35781:DSC01675.JPG]
Hittade ingen annan bild på hortensian... då bladen är av...
(Uppstammad rosmarin står på bordet)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.