Nila
Vi hade en firma hos oss i höstas som flyttade en grusgång och sådde gräsmatta där den gamla gången hade varit. Det började växa lite smått i höstas, stod förstås stilla under vintern, och de sa att det skulle komma igång ordentligt till våren. Tyvärr har ogräset kommit igång bra mycket bättre än gräset! Plätten är just nu mer en "ogräsmatta". Det ser helt för jäkligt ut!! tongue.gif

Vad tusan ska jag göra? Är väl inte så bra att klippa redan antar jag?? Gräset har ju inte alls kommit igång särskilt bra, så jorden är fortfarande ganska "lös". Så mer gräs?? I så fall hur? Och när??

Hjääääälp!!
renate
Tyvärr händer det ofta att ogräset kommer före gräset,det är ingen fara.När du kan börjar klipper försvinner ogräset av sig själv och gräset kommer fram.
Nila
CITAT (renate @ 31-05-2009, 22:07) *
Tyvärr händer det ofta att ogräset kommer före gräset,det är ingen fara.När du kan börjar klipper försvinner ogräset av sig själv och gräset kommer fram.

Men när kan jag börja klippa då???
Källtorpet L&T
har du möjlighet att välta/packa till jorden på något sätt så gör det..
annars är det bara att klippa innan örtogräsen hinner blomma över, då minimerar du fröspridningen..

jag skulle nog, utan att ha sett din gräsmatta klippa den en vända nu och sen klippa kanske varannan vecka tills man ser att gräset kommer ordentligt, då är det bara att klippa som vanligt.
det är väl det här som är det tråkiga med en sådd gräsmatta, att det tar så "förbannat lång tid" innan den blir fin jämfört med gräsmatta på rulle..

angående vältningen så är det bara att ta en tunna som man rullar runt, går det att försluta den så fyller du lite vatten i den så den blir tyngre. annars kan det räcka att rulla runt ett bildäck med fälg..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon