Full version: En fråga
Nina.B
Hej! är ny här på forumet och jag har en fråga angående herpes som man får i munnen det bildas en massa blåsor, min dotter på 10 år har fått det och jag tänkte om det fanns någon ört man kunde tilllaga med en läkande effekt samt att det kunde lindra lite. sad.gif
Virgo
Är det inte bättre att gå till farbror doktorn?
Nina.B
Har varit hos doktorn men det finns inget att göra säger dom, bara att ge smärtstillande det blir lite för mycket tycker jag, hon har inte ätit sedan i fredags. sad.gif
Nina H
Det låter fruktansvärt plågsamt, kan hon inte få i sig soppor via nappflaska med stort hål? (eller något liknande - det behöver ju inte heta "napp"flaska)
Du skriver "i munnen". Är det verkligen Herpes? Jag trodde man fick munsår av det. Det finns något som heter Afte som man får blåsor i munnen av.
Om det är det så har jag hört om några som gick till en "klok gumma" med sitt barn - fick något kolijox och blev bra.
När mina barn var små och fick torskinfektion i munnen så penslade BVC med gentianaviolett. Tror att det har en lite uttorkande effekt.
När mina barn fått andra blåsor i munnen (OBS! enstaka) har vi kört med C-vitamin, det har funkat.
Tycker hur som helst du skall gå till fler doktorer, alla har inte samma åsikt.
Du kan läsa här:
http://www.helhetsdoktorn.nu/afte.htm
och här:
http://www.praktiskmedicin.com/sjukdom.asp?sjukdid=532
och här:
http://www.orebroll.se/oll/lakemedelskommi...-00sid_1p65.pdf
och här:
http://tand.primavi.com/nyheter/showNyhet1...fm?nyhetsID=151
ännu mer:
http://www.tandvardsguiden.com/munslemhinn...ska+f%F6r%E4ndr
om du orkar:
http://www.vardguiden.nu/Article.asp?ArticleID=3195
Kort sagt; det verkar finnas mer än smärtstillande mediciner
LYCKA TILL!
Ingrid på Västkusten
Det finns ett mkt bra preparat i Tyskland - finns kanske här med? Som heter Kamilosan - det är alltså kamomillextrakt som man gurglar med. Mkt bra emot tandinflammationer, blåsor mm som dyker upp i munnen.

Blåsor imunnen kallas också afte - gör en sökning på det. Inte säkert det är afte - blåsor i munnen finns det många olika sorters. Det är inte på själva läpparna det bildas utan i munnen?

Hälsar Ingrid
kryddan
Finns också ett medel på apoteket man kan smörja på - Kenacort. Det är receptfritt, men vet inte om det kanske är någon "åldersbegränsning" på det. Jag använder det en del mot blåsor i munnen + bedövningssalva i tub (minns inte vad den heter just nu - också receptfri) Den smakar ju rätt illa men bedövar bra så att man kan äta. Jo xylocain är det väl tror jag wacko.gif Fråga apotekspersonalen, de vet säkert.

Lider med henne - jag hade mängder av blåsor i munnen som liten och då fanns det bara något klet man fick hos doktorn och som egentligen var avsedd för munsår.
kerstin z5-6
Kenacort. rek inte ! då det får blåsorna att öka ..om det är Herpes vilket är mkt möjligt -de kan finnas var som helst , i näsan på hud läppar i munnen osv .
Huskurer ..nja , mkt skeptisk särskilt när det gäller barn
herpesvirus bor i nervändarna och är svåråtkomligt

bedövande tablett innan kan hjälpa att svälja -typ bafucin

har man vätskande blåsor på hud hjälper kalkpasta att torka ut
låt immunförsvaret göra sitt i stället
Går det dåligt att få i dryck -gå till doktorn igen unsure.gif
Ingrid på Västkusten
Mitt bästa hemtrix för blåsor på läpparna är två - det ena är rå vitlök som hålles emot, det andra är tandkräm, får torka in och gärna över natten. Vansinnigt uttorkande är det.

Visst är det virus i nerändanra ( herpes) - och det smittar oftast via mamma till barn :-(
men det bruakr bli bättre när man blir äldre,

Hälsar Ingrid
kryddan
Ok, visste inte att Kenacort fick herpesblåsor att öka - tror det är afte jag har, eller nå´t. Många blir de i allafall och ont gör de sad.gif
Hannele
Barnen köper detta på Apoteket. Fråga den kunniga personalen där.

Mot vätskande blåsor i tandköttet hjälper att doppa
bomullspinnar i munvatten och badda. Svider lite, men ger snabb hjälp.
Annki
Det här låter nog inte riktigt klokt! Men när jag någon enstaka gång drabbas av blåsor i munnen, på tungan etc (dock ej herpes - har aldrig haft det) botar jag det med att äta tomater. Svider så in i döden! Men blåsorna försvinner! Och det är ju huvudsaken. Vet dock inte om man ska plåga små barn med denna metod...
Towanda
Viruset smittar via hud- och slemhinnekontakt. De flesta har fått munherpes som små av sina föräldrar eller av någon kompis.
Det som är lurigt med herpes är att många inte vet att de bär på viruset. De har aldrig fått utslag, men de kan ändå smitta andra.
Man räknar med att upp till 80% av oss svenskar bär på någon sorts herpesvirus. Men det är bara en tredjedel som någon gång får utslag.

Källa: www.harduherpes.nu

Läkaren (en bekant, väldigt trevlig) på siten säger:

Dock är det ovanligt med herpes i munnen. Den vanligaste orsaken till återkommande sår inuti munnen är ett tillstånd som kallas afte, orsaken till dessa återkommande sår är inte känd. Ibland kan behandling med ett antiviralt läkemedel ha viss effekt varför man misstänker att herpes kan vara en bidragande orsak hos vissa patienter men vanligtvis hjälper varken aciclovir eller motsvarande mot afte. Det finnes en för munslemhinna speciell salva, Kenacort T munsalva, som ibland hjälper. Symtomlindring kan man få genom att använda lokalbedövning i någon form.
Virgo
läste lite om eteriska oljor och i nämnd ordning ska de vara"läkande, lindrande"
citron,geranium, myrrha, eucalyptus, kamomill och lavendel.
hur man tillreder eteriska oljor vet jag inte och kan därför heller inte ge nåt tips.

Jag förstår att man blir desperat när läkarna inte kan hjälpa och barnen lider. Men det borde ju finnas nån hjälp, så ge dig inte och gå till nån annan läkare.
Nina.B
Tack snälla ni för alla svar jag har fått, det lutar till att jag tar med henne till en ny läkare och ser vad han säger. I går fick hon i sig en yoggi ialla fall och det är ju alltid en liten förbättring, men vi går till doktorn igen. sad.gif

Varför får jag en penna uppe i hörnet? gör jag något galet när jag svarar er
Ingrid på Västkusten
CITAT (Virgo @ 15-10-2003, 00:54)
läste lite om eteriska oljor och i nämnd ordning ska de vara"läkande, lindrande"

Huj huj hujs - en hel del av dem Du räknar upp skall man vara extremt försiktig med vid hudkontakt då de är sensibiliserande och allergiframkallande. Mkt av det som ansågs bra förr av eteriska oljor har moderna tester visat vara riktiga hemskingar.
Ingrid på Västkusten
CITAT (Nina.B @ 15-10-2003, 01:04)
Varför får jag en penna uppe i hörnet? gör jag något galet när jag svarar er

Näää - det innebär att Du har behörighet att gå in och ändra inlägget - d v s Ditt eget inlägg.

Ingemar webmaster har antagligen en penna intill alla inlägg och säkert fler knappar ändå ;-)

Hälsar Ingrid
Virgo
CITAT
Ingemar webmaster har antagligen en penna intill alla inlägg och säkert fler knappar ändå ;-)

ja han har en radera knapp laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Virgo
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 15-10-2003, 07:02)
CITAT (Virgo @ 15-10-2003, 00:54)

Huj huj hujs - en hel del av dem Du räknar upp skall man vara extremt försiktig med vid hudkontakt då de är sensibiliserande och allergiframkallande. Mkt av det som ansågs bra förr av eteriska oljor har moderna tester visat vara riktiga hemskingar.

Ojdå!

som barn blev jag tvingad att dricka kamomillte när jag var sjuk och det var det värsta jag visste på den tiden näst levertranolja.
Ingemar
CITAT (Virgo @ 15-10-2003, 13:05)
CITAT

ja han har en radera knapp laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

smile.gif
Ann-Marie på Dal
För att återgå till Munherpes så kan jag rekommendera salva Vectavir som finns receptfritt på apoteket. Har dålig koll på om man skall behandla små barn med den men fråga på apoteket.

Det eländiga med munherpes är ju att de små blåsorna ofta kommer tillbaka, isamband med andra infektioner som förkylningar eller att man är nedsatt allmänt.

Så vet man om att man har denna åkomma så är det bra att ha en liten tub hemma, och börja behandla när de första symtomen kommer, ofta en pirrande sovande känsla. Ju tidigare och intensivare man behandlar ju snabbare går det över Detta är min erfarenhet i alla fall.

Herpes virus är mycket smittsamt och det är sekretet i blåsorna som är värst.
MadeleineB
Stackars din flicka, jag vet hur ont det gör...

Själv har jag testat att smörja försiktigt med aloe vera (bryt ett blad och fukta en topz med gelé) eller använd ren aloe vera-juice, finns tex på hälsokostaffären.

För min del har det gjort mycket stor nytta, ibland känner jag av effekten efter bara en kort stund, men man måste förstås fortsätta badda tills blåsorna är borta.

Det verkar som om läkningen påskyndas. Åtminstone lindrar det och gör att man känner sig litet bättre tills blåsorna är borta.

Aloe vera skall lägga sig som en skyddande hinna över såret/blåsan och ge det skydd mot mekanisk nötning (det är en av orsakerna till att det gör så ont) samt dessutom faktiskt påskynda läkningen. Det görs försök inom sjukvården med aloe vera mot svåra brännsår, och man har också påvisat effekt.

Man kan också skölja munnen med avkok (men inte eterisk olja) av lavendel, kamomill, citron, timjan, salvia,rosmarin eller någon annan av våra adstringerande och antibakteriella örter. Citronavkok svider men det brukar inte de andra göra. De här örterna kan man också dricka som te, de brukar inte heller göra så ont att svälja (bortsett kanske från citron).

Lycka till och hoppas din dotter snart är bättre!
Hälsningar
MadeleineB
MadeleineB
Jag kanske ska berätta hur du gör örtavkoket (ett vanligt örtte):
Koka upp vatten, slå det över ca 1 tsk av örterna, låt stå och dra 2-3 minuter (prova först med 2 om din dotter är känslig för smaker). Inte längre för då kommer det fram en viss beskhet, som barn inte brukar gilla.

Aloe vera kan smaka litet beskt i munnen, men den svider inte i såren/blåsorna.

Hej igen
MadeleineB
MadeleineB
Tredje gången gillt:
Jag vill absolut inte bombardera forumet med inlägg, men när jag läste igenom vad jag skrivit såg jag att jag måste klargöra:

Du måste fortsätta badda blåsorna med aloe vera tills de försvinner. Men givetvis ska du inte badda hela tiden! Tre till sex gånger per dag kan vara lagom.

MadeleineB
eva-louise, S-Halland
Det bästa medlet heter Longovital, en tablett man brukar hitta i hälsokosthyllan, efter två dagar brukar de vara puts väck. Rekomenderas
Eva-Louise
MRLINDELL
Det finns Vectavir 1% i 2g tuber att köpa receptfritt på apoteken för behandling av munsår.
Man skall dock vara 12 år eller äldre för att använda det.
De gånger jag själv har haft blåsor eller liknande precis innanför läppen så har det fungerat med en bit av en servett med mycket lepsyl och en mindre hårklämma ohmy.gif) Man ser för H*ä*l*g ut men man kan sova om det svider. Det torkar också ut såret/blåsan. Svedan kan vara hemsk.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon