Kittie
Jag har en brudorkidé som det nedersta bladet har blivit gult på och flera ovanför är helt rynkiga och lite hängiga, men det översta bladet ser ut som det ska. har jag vattnat för mycket/lite eller vad har hänt? någon som vet och kan hjälpa mig?
tack smile.gif
ängsvädd
Jag skulle gissa att du vattnat för lite - men säker är jag inte.

Hur mycket vattnar du och i vilket väderstreck står den/hur mycket sol får den?
Sofiia
Du har nog antingen vattnat för mycket eller för lite, eller så har den dåliga rötter (p.g.a. för vått eller för torrt). I vad har du den planterad och hur ofta vattnar du?

Oftast är det nog övervattning som brudorkidéerna utsätts för, men klart att de inte klarar sig utan vatten heller.
Crazy4Flowers
Hur ser barken ut?
Hur är det med rötterna?
Är dom gröna eller silver?
Har den fått näring?
När planterades den om senast?
Kittie
CITAT (MimmiH @ 01-06-2009, 10:02) *
Jag skulle gissa att du vattnat för lite - men säker är jag inte.

Hur mycket vattnar du och i vilket väderstreck står den/hur mycket sol får den?

jag brukar vattna den ca var 14 dag, den står i sydost tror jag, och får en liten del sol vid middagstid, men annars inget direkt solljus.
tack för hjälp smile.gif
Kittie
CITAT (Crazy4Flowers @ 04-06-2009, 08:39) *
Hur ser barken ut?
Hur är det med rötterna?
Är dom gröna eller silver?
Har den fått näring?
När planterades den om senast?

oj, mycket frågor smile.gif
barken ser väl bra ut, tror jag tongue.gif
vissa rötter ser lite torra och ljusbruna ut, men det har dom gjort hela tiden. och de flesta luftrötterna är silverfärgade.
har inte gett den någon näring, eller planterat om den, har haft den i ca två år, det kanske är det den behöver?
tack smile.gif

CITAT (Sofiia @ 01-06-2009, 20:01) *
Du har nog antingen vattnat för mycket eller för lite, eller så har den dåliga rötter (p.g.a. för vått eller för torrt). I vad har du den planterad och hur ofta vattnar du?

Oftast är det nog övervattning som brudorkidéerna utsätts för, men klart att de inte klarar sig utan vatten heller.

jo, jag tänkte ju med att jag har vattnat för mycket eller lite, men jag gör som jag har blivit rådd att göra, dvs vattnar var 10- 14 dag. jag har den planterad i sin genomskinliga plastkruka som den va när jag fick den, och den har jag satt den i en lite större ytterkruka, som jag tar upp den ur när jag vattnar den.
tack för hjälp smile.gif
hallonrosa
Testa att vattna mer, det vanligaste verkar vara en gång i veckan och det kör jag med. Du kan också sätta lite vitmossa runt rötterna, det ska vara bra. Har du testat att söka på internet, kanske du kan hitta nåt mer tips?
Sofiia
Mera vatten behöver den! Vintertid är 10-14 dagar okej, sommartid är en gång i veckan bättre. Det är ju varmare och den torkar ut fortare sommartid. Vitmossa är också bra, det håller ju fukten lite längre.
pejori
Är det bara dom undre bladen som är rynkiga, kan det vara att dom är gamla och vissnar helt änkelt. tummenupp.gif
Men lite mera vatten sommartid om det är varmt, skadar nog inte.
Vattna på fatet och häll bort överblivet vatten efter en halvtimma.
Mindre risk för övervattning då. tummenupp.gif
Biggan_
När man vattnar brudorkidén så blir rötterna gröna. När den gröna färgen försvunnit och rötterna blivit ljust silverfärgade är det dags att vattna igen. Det är en fördel att man kan se rötterna genom de genomskinliga krukorna.
En vanlig anledning till rynkiga och slappa blad, är gammal och sunkig kompost. Är komposten sådan så kvävs rötterna eftersom det tar för lång tid för den att torka upp. Uteslut först detta, och är komposten fräsch bra så beror det nog på för sällan vattning.
Att nedersta bladen gulnar och faller av, är helt naturligt men då är det bara dom bladen som blir slappa och rynkiga, inte längre upp i plantan.
Om du inte har alldeles för hårt vatten så kan du spola igenom plantan under kranen med ljummet vatten ordentligt och sedan låta den rinna av innan du sätter den i fönstret i sin ytterkruka. Fördelen med detta är att du spolar bort salter som satt sig på rötterna och i komposten. Det blir nämligen skadliga salter efter ett tag när man göder sina plantor. Doppar man sina plantor som många gör i samma vatten, så sprids lättare ohyra, t.ex bomullslöss.
Kittie
hej alla! tack för alla bra svar smile.gif jag ska testa att vattna den lite oftare ett tag och se om det blir bättre.
tack så mycket för hjälp och tips ! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon