Full version: Till alla häxor
Nina H
Ja, vilken del av röd solhatt är det man använder till förkylningsmedicin? Jag har alltid trott att det varit blomman, men någonstans stod det något om roten. Någon som vet? Hur gör man? Kokar? Drar ut i alkohol?
Finns det grundkurser för "Wannabe"häxor?
Ingrid på Västkusten
Ja det finns kurser för wannabies :-) menar Du örtmedicin antar jag ;-)
inta paganism :-D
Örtagårdar anordnar kurser - det största utbudte inom t ex den homepoatiska medicinen finns ju annars utomlands t ex Tyskland och Norge då ju vi är av traditionen hemskt skeptiska till sådant här i Sverige. Kolla t ex vad Du betalar för johannesört i hälsokosten när detta faktiskt är något Du kan göra helt själv. Kapselsystem finns faktiskt att köpa på postorder fast DET är dyrt.

Här är en bra site att kika på om örter;

http://www.ibiblio.org/herbmed/
och här är en bra site om paganism;
http://www.paganfed.demon.co.uk/

Hälsar Ingrid
Nina H
Johannesört har jag faktikst aldrig köpt, odlar egen och drar ut i alkohol och får en riktig "Lyckodryck". I alla fall blir min svärmor så nöjd av den. Spär man ut den med lite annat får man dessutom en underbar snaps.
Trodde därför att man gjorde likadant med Echinea-blommorna, men nu undrar jag... Vi som tycker den hjälpt så bra. Men tron hjälper ju!
Tack för sajterna, skall kika på dem lite senare när mitt huvud inte är fullproppat med bomull och värker. (Ta lite mer Echinea kanske?)
Ingrid på Västkusten
Prova med ingefärste för förkylning annars - det värmer och driver ut det mesta.
Tag 'slantar' av ingefära och låt dra i varmt vatten med valfria teblad.

Honung åsså njut!

Hälsar Ingrid
Nina H
Ja, ingefärste hör till favoriterna, fast jag kokar upp ingefäran med vattnet och låter dra ett tag för att få riktig styrka. Gott är också att blanda i torkade äppelskal (bara från egna, obesprutade äpplen).
Ingenting verkar hjälpa mot den här virussorten - bara att uthärda.
Nutten
Ett litet tips till alla häxor; ni kan låna eller köpa boken Naturläkemedel (kommer ut en ny upplaga varje år). Den ingick i min kurslitteratur när jag läste om medicinalväxter.
Boken tar upp hur det går till när man tillverkar naturläkemedel, den nämner olika preparat, det finns ett trevligt parti om medicinalväxter, de olika användningsområdena, hur man vet vilken del av växten som har använts osv Dessutom tar den och tipsar om en massa bra böcker, som ex. "Örtmedicin och växtmagi" (mysig bok).
sanna
Haudi Nutten!

Snälla du, kan du inte titta på vad förlaget heter som ger ut boken "Naturläkemedel" så får jag ringa och beställa. Hittar du någon mailadress eller hemsida till förlaget får du GÄRNA skriva ned den också!

Skulle nog vilja ha "Örtmedicin...etc" också. ALLA nämner ju den! Den verkar vara den örtintresserades bibel! Men, jag har faktiskt inte sett den i bokhandeln (fast det säger nog mer om min perception iofs...) men kan den ha några år på nacken? Har du möjlighet att titta på förlaget även där så vore jag väldans tacksam! smile.gif smile.gif smile.gif

Risken är ju förstås att om jag börjar förkovra mig så missar ni alla mina dumma frågor här på forumet...

Sanna smile.gif
Nutten
Sanna!

Boken "Naturläkemedel 2002/2003" (ISBN nr: 91-86170-89-9) är utgiven av Hälsokostrådets Förlag. De har en egen hemsida! http://www.halsokostradet.se/default.aspx?...?SelSidID=10064

"Örtmedicin och växtmagi" ( ISBN: 9146173978) har i varje fall min Bokia-affär haft inne för jämnan smile.gif Boken ges ut av förlaget AB Wahlström & Widstrand!

Tips till alla som vill handla böcker billigt; titta in på Bokfynd De jämför priserna!
sanna
Thanx!

Den första är beställd!

Trevlig helg önskar Sanna smile.gif
Christoffer
Den smått lokalbedövande roten!
Ingrid på Västkusten
Har sett nånstans att det egentligen är E pallida man använder håhåjaja...och dte är roten....

http://www.heilpflanzen-welt.de/monographi.../texts/0087.htm

Hälsar Ingrid
ung kolonist
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 18-11-2003, 07:17)
Har sett nånstans att det egentligen är E pallida man använder håhåjaja...och dte är roten....

http://www.heilpflanzen-welt.de/monographi.../texts/0087.htm

Enligt samma källa så KAN man göra verksamma extrakt av just E. purpureas ovanjordiska delar. Men är det kanske extrakt av E. pallida som återfinnes i hälsokostextrakten?
Vissa kallas ju bara "echinaforce" t.ex..
yla
jag läser

förutom E.angustifolia och E.purpurea används även E.pallida för naturläkemedelsändamål

först o främst använder man den torkade roten samt extrakt från hela växten
the
koka upp 1-2 tsk finfördelad rot i 2,5 dl vatten.låt dra 10 minuter o sila
drick 3-4 koppar mellan måltiderna

solhatten gör nåt med immunförsvaret fast man vet inte riktigt hur

lycka till nu e de ju förkylningstider smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon