Jag behöver hitta en växt som passar i ett "hål" vid staketet. Till vänster växer en spireahäck, sedan kommer en rosenbåge, och därefter en schersmin. De här växterna utgör ett väldigt bra insynsskydd, men just mellan spirean och rosorna har det blivit ett hål. Nu behöver jag ta bort några andra växter som står längre in, som just nu täcker linjen mellan hålet i häcken och den plats där jag sitter och solar. Eftersom jag inte vill att hela grannskapet + alla besökare till ålderdomshemmet som ligger bredvid ska se rakt in, behöver jag nu hitta en lösning för att täppa till det där hålet.
Så här ser det ut:
[attachment=35678:insynsbuske.jpg]
För att hålet ska täppas till behöver busken vara ca 1,5m hög, och max 1m i diameter. Och så får den inte ha för kraftiga rötter så den riskerar att gräva sig in i lyktstolpen som står precis vid staketet. Helst skulle jag vilja ha en rhododendron, för jag tycker de är så himla fina, men jag vet inte om det passar där. Jag har hittat en sort på Plantagen som beskrivs som "upprättväxande", rhododendron är ju annars ganska breda.
http://www.plantagen.se/Produkter/Planter/...eorge-reynolds/
Men den kanske är jättebred? Går det i så fall att beskära den så att den blir mindre bred, eller blir det att göra våld på den? Det bästa är ju om man kan hitta en buske som trivs med att vara 1,5m hög och 1m bred. Den får gärna ha blommor. Spireahäcken tycker jag visserligen mycket om, men det kanske är idé att fundera på om man ska ersätta den helt? Det kanske blir alldeles för rörigt att sätta in en växtsort till på den lilla ytan?
Alla bra tips, kommentarer och funderingar mottages tacksamt! Jag har haft det här problemet i många år nu, men inte kommit på någon bra lösning. Det är svårt att få det bra när man har en så liten yta att röra sig på..!
Jag bor i Göteborg, så det är zon 2 som gäller (väl?).