anna.
Nu var det år och dar sedan jag senast skrev på Odla, men jag minns att jag alltid fick så bra svar så jag hoppas att ni kan hjälpa mig med ett lite klurigt problem! smile.gif

Jag behöver hitta en växt som passar i ett "hål" vid staketet. Till vänster växer en spireahäck, sedan kommer en rosenbåge, och därefter en schersmin. De här växterna utgör ett väldigt bra insynsskydd, men just mellan spirean och rosorna har det blivit ett hål. Nu behöver jag ta bort några andra växter som står längre in, som just nu täcker linjen mellan hålet i häcken och den plats där jag sitter och solar. Eftersom jag inte vill att hela grannskapet + alla besökare till ålderdomshemmet som ligger bredvid ska se rakt in, behöver jag nu hitta en lösning för att täppa till det där hålet.

Så här ser det ut:

[attachment=35678:insynsbuske.jpg]

För att hålet ska täppas till behöver busken vara ca 1,5m hög, och max 1m i diameter. Och så får den inte ha för kraftiga rötter så den riskerar att gräva sig in i lyktstolpen som står precis vid staketet. Helst skulle jag vilja ha en rhododendron, för jag tycker de är så himla fina, men jag vet inte om det passar där. Jag har hittat en sort på Plantagen som beskrivs som "upprättväxande", rhododendron är ju annars ganska breda.

http://www.plantagen.se/Produkter/Planter/...eorge-reynolds/

Men den kanske är jättebred? Går det i så fall att beskära den så att den blir mindre bred, eller blir det att göra våld på den? Det bästa är ju om man kan hitta en buske som trivs med att vara 1,5m hög och 1m bred. Den får gärna ha blommor. Spireahäcken tycker jag visserligen mycket om, men det kanske är idé att fundera på om man ska ersätta den helt? Det kanske blir alldeles för rörigt att sätta in en växtsort till på den lilla ytan?

Alla bra tips, kommentarer och funderingar mottages tacksamt! Jag har haft det här problemet i många år nu, men inte kommit på någon bra lösning. Det är svårt att få det bra när man har en så liten yta att röra sig på..!

Jag bor i Göteborg, så det är zon 2 som gäller (väl?).
ängsvädd
Jag tycker inte det blir rörigt med en ny, avvikande växtsort - det blir fint - biologisk mångafald, spänning, variation biggrin.gif

Jag tycker rhododendron verkar vara ett mycket bra val. Den kan man väl frisera lite om det skulle behövas?

Vad sägs om en buskros? Vissa blir i o för sig 1,5 m breda. Men det finns ljuvliga sorter som blommar långt in på hösten.

http://www.mobackes.se/Produkter/rosnyheter.htm
Jan Lindgren
Hej!
Har du lämplig jord så kan du mycket väl sätta en rhododendron. Rhododendron växer lite långsamt så det tar tid innan du får ett insynsskydd. Egentligen kan du sätta vad du vill. Det är i allmänhet lätt att hålla efter buskar med sekatören. Jag roar mig mycket med ätbara buskar så varför inte prova honungsbär( blåbärstry, bärtry, Lonicera caerulea var kamtschatika ) Goda bär på en lättodlad buske. Nackdelen eller fördelen är att fåglarna också tycker att bären är goda. Smaken varierar med sorten. En del smakar som syrliga blåbär andra som välsockrade svenska blåbär eller som blåbär med en antydan av hallon. Vi har fått lite bär för första gången och går omkring och provsmakar olika sorter.
MVH
Jan Lindgren
ängsvädd
Det står att blåtry är giftig: http://linnaeus.nrm.se/flora/di/caprifolia...ic/lonicae.html

Men den variant du rekommenderade är inte giftig - men är den inte lägre än 1,5 m?

http://www.eplanta.com/Lonicera_caer._v._k...ica_ANJA_E_.asp
Jan Lindgren
Hej!
Utan att titta på din länk så tror jag att det är Anja du syftar på. Anja är inte utvald för att den har goda bär utan för att den är låg och bra till offentliga planteringar. Balsgård har goda sorter som inte är släppta. Jag testar en del av dem. Jag gillade exempelvis nr 0655 men jag får inte föröka upp den och sälja. Det finns också den rena vilda arten, oftast är det fröplantor. Smaken där är sannolikt mycket varierande. Jag har ett par plantor som kommer från vildinsamlat frö. Bären är inte mogna ännu men är någon god så ska jag föröka den. Det finns en massa ryska sorter på marknaden. De är delvis lätta att få tag på i Europa. Morena och Fialka säljs ofta parvis. Andra sorter kan vara lite svårare att få tag på.
Gillar man fåglar i trädgården så är några av dessa lämpliga buskar. Vill man ha en stor egen skörd så får man antingen ha många buskar eller använda nät för att skydda mot fåglar.
I Kanada har man satsat stort på förädling De godast sorterna kallas haskap efter det japanska namnet. Sök på haskap för att finna mer information.
MVH
Jan Lindgren
ängsvädd
Här ser man båda varianterna av blåbärstry:

http://www.rydlingeplantskola.se/index.php...alla&sort=L

Den Jan tipsade om blir 1-1,5 m.
anna.
Tack för bra tips! Ska en sväng till plantskolan idag och kika på vad som finns. smile.gif
ängsvädd
CITAT (anna. @ 02-06-2009, 09:15) *
Tack för bra tips! Ska en sväng till plantskolan idag och kika på vad som finns. smile.gif

Håll oss uppdaterade om vad du väljer smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon