Full version: Dragon
Chamomille
Har en fransk dragon som är 1 meter hög snart och nästan lika vid. Den har en otrolig växtkraft! Ska jag klippa av den så den inte går i blom? Hur mycket? Vi har ju knappt hunnit skörda något än sleep.gif

Nån som gillar dragon.... wink.gif
Preussen
jodå, visst gillar jag dragon. ta vad du hinner skörda och låt resten vara. mer svar på frågor om kryddväxter kan du hitta på forumet för kryddväxter kryddväxter
Red Top
Har själv flirting.gif

Det är väl allmänt så att man inte ska låta kryddörter gå i blom. De lär ju förlora i smak då. När det gäller fransk dragon, brukar den ju inte blomma färrän till hösten.
Chamomille
CITAT (Preussen @ 01-06-2009, 10:34) *
jodå, visst gillar jag dragon. ta vad du hinner skörda och låt resten vara. mer svar på frågor om kryddväxter kan du hitta på forumet för kryddväxter kryddväxter

duh.gif Det finns ju en sån avdelning också... blush.gif

CITAT (Red Top @ 01-06-2009, 10:35) *
Har själv flirting.gif

Det är väl allmänt så att man inte ska låta kryddörter gå i blom. De lär ju förlora i smak då. När det gäller fransk dragon, brukar den ju inte blomma färrän till hösten.

Nä, fast min planta är nog tokig. Det ser faktiskt ut som det är knoppar i toppen redan wacko.gif

När jag ändå har börjat skriva i fel avdelning så kan jag ju fortsätta. Ska jag hänga upp hela kvistar på tork elller repa dom tycker ni?
noora
Är du säker på att det är fransk dragon (och inte rysk) om den redan är så stor?

I så fall vill jag veta hur du gör för att få den att trivas så wink.gif

Skörda innan den går i blom. Jag tycker att det är synd att ta bort blommorna på kryddväxterna, däremot kan man se till att skörda innan blomningen.
Chamomille
CITAT (noora @ 01-06-2009, 11:41) *
Är du säker på att det är fransk dragon (och inte rysk) om den redan är så stor?

I så fall vill jag veta hur du gör för att få den att trivas så wink.gif

Skörda innan den går i blom. Jag tycker att det är synd att ta bort blommorna på kryddväxterna, däremot kan man se till att skörda innan blomningen.

Det är garanterat Fransk dragon. Har en rysk också (fick med i en fröbeställning vare sig jag ville eller inte). Den smakar och luktar som att räcka ut tungan. Den franska fick jag av en granne. Hon hade den i växthuset och höll på bli galen för att den växte så mycket och fort. Hon slet upp stycken av den titt som tätt och jag fick en bit. Den är lika galen den. Jag grävde bara ett hål i gräsmattan och la dit planteringsjord och stoppade ner den där. Sen har jag inte gjort så mycket mer. Lite ko på påse nån gång. Det är allt.
Finns det olika sorter av fransk dragon unsure.gif

Jag har en sambo som gör den goaste bearnaisen i världen.... yes.gif
noora
Jag har inte hört att det skulle finnas fler sorter av fransk dragon, men man vet ju aldrig. smile.gif

Mina försök att odla fransk dragon i zon 2-3 har resulterat i små patetiska plantor på max 20 cm i höjd. I sandig jord i zon 1 växte den bättre, men jag tror inte den nånsin blev en hel meter hög.

Jag kanske ska prova en annan växtplats... 20 cm får kanske ändå räknas som bottenrekord rolleyes.gif

Angående torkning så tycker jag att dragon blir bättre om man repar av bladen. Stjälkarna är så tjocka att det tar alldeles för lång tid för dem att torka. Dragon ska inte hänga framme på tork för länge. Så fort bladen är så torra att de går att smula sönder så ska de läggas i en glasburk och förvaras mörkt. Om de förvaras ljust så tappar de både färg och smak mycket fortare.

Prova även att göra dragonvinäger, det är jättegott till salladsdressingar mm. Lägg ett par kvistar färsk dragon i en flaska med vitvinsvinäger. Se till att kvistarna täcks helt av vinägern. Ställ flaskan i ett soligt fönster och smaka på vinägern då och då. När den har fått tillräckligt med dragonsmak (kanske efter ett par veckor) fiskar du upp dragonkvistarna.
Chamomille
Va mysko att du inte får större plantor noora. Jag kan skicka dig en rugge ifall du vill, men frågan är hur jag får den att överleva unsure.gif
Bor själv i zon 2-3 så den borde växa hos dig också.

Edit: Tack för tipsen tummenupp.gif
noora
Tack för erbjudandet smile.gif Men jag måste tänka ut en bättre växtplats (och gräva en ny rabatt på denna plats), innan jag kan tacka ja wink.gif Det är ju ingen idé att plantera mer dragon på samma ställe som förut no.gif
Chamomille
CITAT (noora @ 01-06-2009, 13:37) *
Tack för erbjudandet smile.gif Men jag måste tänka ut en bättre växtplats (och gräva en ny rabatt på denna plats), innan jag kan tacka ja wink.gif Det är ju ingen idé att plantera mer dragon på samma ställe som förut no.gif

Säg bara till. Jag har min planta soligt, och jorden runt den är hård (lerig). Grävde som sagt bara en grop och hällde i plantjord. Lycka till i alla fall smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon