Jag har inte hört att det skulle finnas fler sorter av fransk dragon, men man vet ju aldrig.

Mina försök att odla fransk dragon i zon 2-3 har resulterat i små patetiska plantor på max 20 cm i höjd. I sandig jord i zon 1 växte den bättre, men jag tror inte den nånsin blev en hel meter hög.
Jag kanske ska prova en annan växtplats... 20 cm får kanske ändå räknas som bottenrekord
Angående torkning så tycker jag att dragon blir bättre om man repar av bladen. Stjälkarna är så tjocka att det tar alldeles för lång tid för dem att torka. Dragon ska inte hänga framme på tork för länge. Så fort bladen är så torra att de går att smula sönder så ska de läggas i en glasburk och förvaras mörkt. Om de förvaras ljust så tappar de både färg och smak mycket fortare.
Prova även att göra dragonvinäger, det är jättegott till salladsdressingar mm. Lägg ett par kvistar färsk dragon i en flaska med vitvinsvinäger. Se till att kvistarna täcks helt av vinägern. Ställ flaskan i ett soligt fönster och smaka på vinägern då och då. När den har fått tillräckligt med dragonsmak (kanske efter ett par veckor) fiskar du upp dragonkvistarna.