Har försökt mig på att föröka lavendel med sticklingar men av mina sex sticklingar är det bara en som ser OK ut Att jag gjort något fel förstår jag men hur ska jag göra för att det ska bli rätt och är det gör sent på växtsäsongen nu?
Kanske för mycket fukt, dom brukar ju gilla mer torrt och väldränerad växtplats.
Försök få tag på den plantsort du vill ha färdiguppdragen så ska du se att du snabbt får fler små plantor runt omkring på växtplatsen. Mina har självsått sig i rabatten, i gräsmattan invid rabattkanten och även i gruset straxt intill och jag flyttar dom bara till nytt växtställe och toppar dom (har tre sorter 1 vit och två blå).
Det gäller att ta sticklingen på rätt ställe. Man ska sticklingen ganska långt ner där den inte är grön, sen repar man av hälften av det gröna och ser till så två tredjedelar av sticklingen är i jord (inget grönt i jorden!) Jorden bör vara väldränerad, mer sand än torv!
Blöt upp ordentligt, trä en plastpåse över och ställ i konstant skugga utomhus. Lavendel gror fort om man gör rätt.
lavendelgården
16-06-2009, 19:02
Du behöver inte ha gjort fel - den här våren har det varit extremt kallt och lavendelsticklingarnasticklingarna har varit svåra att få att rota sig. Även de jag har haft i växthus har blivit ganska ynkliga!!!
Men skam den som ger sig!
Åsa
Ps. Sticklingar kan man ta hela sommaren. Ta bara inte blommande "kvistar"!
Åsa.
Alexander-VG-zon3
16-06-2009, 19:08
när jag tar sticklingar tar jag dom med en ''klack'' och placerar dom i väldräneradjord i kruka och ett soligt och varmt läge. dom rotar sig 90-95%. vattnar lite om det är torrt. annars gör jag inte alls mycket det brukar fixa sig av sig själv.
Tidningen Allers trädgård har den här månaden tips om hur man tar sticklingar från olika typer av växter...
Susalusa
19-06-2009, 14:24
CITAT (Ywonne @ 17-06-2009, 10:07)

Tidningen Allers trädgård har den här månaden tips om hur man tar sticklingar från olika typer av växter...
Det har Allt om trädgård också!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.