carin1964
Jag skulle vilja ha råd om hur många dörrar man bör ha i ett växthus för att det inte ska bli för varmt att även sitta där. Det kommer att vara ihopbyggt med huset i norrläge, ca 16 kvm. Växthuset har tre takluckor. Räcker det att ha en dörr väster ut och en norrut? Eller bör man kunna ha korsdrag så att vi också ska ha en dörr österut? Eller kanske ha ett till takfönster. Mycket tacksam för svar.

/Carin
carin1964
Puffar lite. Hur har ni som har fristående växthus gjort. Har ni bara en dörr och satsar på takluckor? Kan ni då sitta i växthuset även varma dagar?
Chamomille
Hej!
Vi har en dubbeldörr samt 4 takluckor, varav 2 automatiska. Det går knappast att sitta en längre tid därinne på dagen, men vid 5-6 på kvällen så har vi satt oss där och myst senaste veckorna. Vi har gardiner som skuggar då. Enligt vår termometer så var det som varmast igår 61.2 grader wacko.gif . Låter inte klokt. Men växterna frodas i alla fall smile.gif
carin1964
Tack för svar. I vilket vädersträck ligger ditt växthus?

Vi har vårt i norrläge (mot husväggen) så jag hoppas det inte ska bli fullt lika varmt. Jag hade nästan bestämt mig för att bara ta en dörr och lägga till en taklucka så att vi får fyra, men det är kanske inte tillräkligt. Är det någon annan som kör med korsdrag via två dörrar och hur varmt blir det då i så fall?
Chamomille
CITAT (carin1964 @ 02-06-2009, 11:34) *
Tack för svar. I vilket vädersträck ligger ditt växthus?

Tja, Dörrarna (ena kortsidan då) ligger i sydväst ungefär. Växthuset står fritt. Grannens höga björkar skuggar sporadiskt fram till klockan 11 ca.

Edit: Menar du att växthuset kommar att hamna norr om huset eller tvärtom?
carin1964
Jo, växthusen kommer att sitta ihop med husets norra vägg. Man kommer att gå ut i det från vardagsrummet.. Så förmodlingen kommer det att till en del i alla fall skuggas av huset mitt på dagen. I och med att det ligger i anslutning till huset vill jag att det ska kunna användas dagligen.
Chamomille
Jag skulle nog inte tacka nej till ett dörrpar på andra kortsidan på mitt växthus. Det blir som sagt oerhört varmt därinne. Nu har inte jag ordentligt med skuggväv än, men det ska upp snarast smile.gif
Lycka till med bygget smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon