|
 Buskpionen, Lou Yuong Hong blommar första ggn med lite fler blommor. Köpt av Rockdala 2003, rotäkta. Förra påsken frös alla knopparna bort trots vinterväv, själva växten fryser aldrig ner men knopparna är ömtåliga då dom startar så tidigt, det är först nu den fått fart. Växer omgiven av vita rosor.
Vilken fin buskpion! Det är visst en mäktig upplevelse när buskpionen blommar, det måste man nästan se "live"! Bilden gör den oftast inte riktigt rättvisa...
Underbart vackert! Det är en kort blomningstid på buskpionerna men den är häftig!
Min blommar nu också men bilderna är kvar i kameran. Den är 160 cm hög men inte så bred och frodig som din, Kajsa.
Hade jag vetat att knopparna är så ömtåliga på våren hade jag valt ett " snällare läge " än denna fick. Har en buskpion en vit Fågel fenix på baksidan mera skyddat, det blir enklare.
Heidi24
02-06-2009, 18:45
Den är jätte vacker! Doftar den?
Ljuvlig! Snart, mycket snart är det dags för besök igen Krupke. De säljer både vanliga örtartade pioner och buskpioner. Och det är verkligen en syn att se alla pioner stå i blom! Fält efter fält efter fält efter fält.... Ja ni fattar.... Åk dit!
Aqvakul
02-06-2009, 21:24
Underbart!
Helen i Piteå Zon 5
02-06-2009, 22:40
Sååå vacker!
AnnammA
03-06-2009, 08:42
Härliga bilder Kajsa! Jovisst är det ngt andligt, med att se sin(a) buskpion(er) blomma! Jag har tre som blommat/blommar just nu. Först var det en rosa(onamnad)där blommorna frös bort förra året, och sedan en vit"Papillon"(där knopparna också frös bort förra året) och så min största/äldsta(onamnad) som blommar just nu, med talltriksstora ceriserosa blommor. Fler bilder finns att se på http://annama-trdgslivannatliv.blogspot.com/ Där finns även bilder på en fantask gul luteapion, som jag fotograferat i en annan trädgård.
Så vi har inte bara rosor då Anna, vad fina buskpioner du har, visst känns det lite högtidligt och man får ju vänta ganska länge på blommorna, tur man kan fota så vi kan njuta i vinter. Igår impulshandlade jag en trädpion på Coop av alla ställen, en fylld gul 149 kr ( blir så i bästa fall ) och jag kunde inte avgöra om den var ympad ? Plantan var kraftig med pigga rötter och den har fått en bra plats, satte ner den så djupt det bara gick, om den nu är ympad. Någon frågade i tråden om min doftar, nja bra lite då.
 Och i eftermiddag slog Buskpionen Vita fågel fenix ut. Köpt av Hortogreen för tre år sedan, får tre blommor i år. Vad rosa den var i mitten.
stennie
03-06-2009, 14:15
CITAT (Kajsa @ 03-06-2009, 15:04)   Och i eftermiddag slog Buskpionen Vita fågel fenix ut. Köpt av Hortogreen för tre år sedan, får tre blommor i år. Vad rosa den var i mitten. Jösses va' snygg!
Kajsa: det är samma pion som jag köpte (också av Hortogreen, 2006). Men min är helt vit.
[attachment=35871:peonia.JPG]
Och den doftar mycket starkt och gott!
Christer i Falköping
04-06-2009, 09:46
Vackra pioner allihopa! Mina höll i lite mer än tre dagar, sedan föll kronbladen. Nu väntar jag på de två gula. Christer.
CITAT (oliv @ 04-06-2009, 09:25)  Kajsa: det är samma pion som jag köpte (också av Hortogreen, 2006). Men min är helt vit.
[attachment=35871:peonia.JPG]
Och den doftar mycket starkt och gott! Min var mer vit förra sommaren, då jag fick en blomma. Kanske att det varit lite för kyligt i år, rosor kan bli rosa av lite kyla och kanske är det så även för andra blommor ? Annars har pionerna från Hortogreen alltid varit stora och fina, blev Coral Sunset, Lilla medecinmannen i år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|