Full version: Körsbärsträdet dog
octachoron
Ett sötkörsbärsträd började blomma så fint i vår men just efter att de första blommorna slagit ut så dog hela trädet. Trädet var över 10 år.
Är det vanligt att ett så pass gammalt träd dör?
Vi har inte sett några tecken på sork eller gjort någonting med trädet.

Ska man klippa ner trädet?
Kan det komma ett skott från rötterna?
Jan af Lisö
Sötkörsbär är inte rotäkta, å rotskott kommer inte att ge några söta bär.

Gräv upp trädet och kolla vad har hänt med rötterna.

octachoron
Jag ska nog ta en titt på rotsystemet senare i år.

Fick höra på en handelsträdgård att äldre träd kunde vara rotäkta, alla moderna sötkörsbär är dock ympade, har dock inte kollat upp det.
Eva 33c
Jag tror inte man kan betrakta ett 10 år gammalt träd som "äldre" utan det är nog snarare ett modernt träd, om det nu inte är en stickling eller så från ett ännu äldre träd.
Huggorm
Hade ni det väldigt torrt förra sommaren? Det kan göra att trädet förbrukar för mycket av sina krafter. Sedan kan det finnas så lite kvar att det bara räcker för lövutspring eller blomning, sedan är det tvärslut och trädet dör till synes utan anledning. Var det inte Cilla som skrev om detta i fjol, eller var det någon annan?

Om trädet är ympat på sötkörsbär så kan bär från rotskott mycket väl bli goda trots att dom inte blir samma som på det inympade. Åtminstone jag tycker att vildkörsbär är goda, även om dom varierar mycket i smak mellan olika träd
octachoron
Sensommaren/hösten var extremt blöt här så det var ingen brist på vatten den tiden på året:-(
Det numera döda sötkörsbärsträdet blev dock ganska högt, för högt till slut. Och fåglarna ÄLSKAR sötkörsbär så de tog 95% av bären så ett ev framtida körsbärsträd kommer att bli surkörsbär!
Ezereht
Bryr sig fåglarna om att det är surkörsbär? Jag tror dom äter lika glatt de bären med nämligen. Körsbär kallas ju fågelbär.
Huggorm
Jag tror också surkörsbären kommer gå åt lika fort. Skillnaden är att man inte själv kan äta de bär som fåglarna eventuellt lämnar biggrin.gif
octachoron
Min erfarenhet från barndomen är att fåglarna inte är lika fanatiskt intresserade av surkörsbär som sötkörsbär.
Med sötkörsbärsträden måsta man vara ute i gryningen eller använda nät för att få någon mängd körsbär att tala om.
När jag plockade surkörsbär som barn var det inte alls lika stort svinn från fåglarnas sida. Då kunde man plocka in större mängder bär.
Dock är det ju några år i mellan så jämförelsen är inte så bra...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon