Fny
Tjoho!
I helgen fick jag två nyavklipta grenar av en änglatrumpet, med instruktionerna "klipp av en bit, stoppa ner i en kruka med jord och vattna". Nån som har erfarenhet av änglatrumpeter, och har fått upp en blomma från en liten gren på det viset? Finns det något speciellt att tänka på gällande skötseln, för att den ska börja sätta rötter, eller är det så simpelt som det verkar vara?

/fny
Anita R

Hej!! Jo det är så enkelt, men det skall helst vara ett "toppbit", sätt i jord och en plastpåse över till den rotat sig. Har själv gjort så här i många år och fått fina änglatrumpeter.
Lycka till Anita sweatingbullets.gif
Nauti
Det kvittar om det är en toppbit eller inte, änglatrumeter rotar sig riktigt lätt. Lättast rotar de sig om du tar en bit av stammen d.v.s. en pinne, helt utan blad. Jag tog ett tiotal sådana i våras och nu har alla rotat sig och växt på bra(förutom en som glömdes ute under en frostnatt).

Det är så simpelt som det verkar vara. Men när den börjar växa får du vattna ganska ofta, de är väldigt törstiga och tappar bladen lätt om de torkar ut.
Fny
gudars vad bra! så här ser mina små änglatrumpeter ut nu:

1juni09 007.jpg

1juni09 006.jpg

Jag väntar spänt på att de ska börja växa! biggrin.gif
Mariette
Lite hjälp på traven kan vara att spraya lite vatten på stammen emellanåt. Det ska tydligen göra så att växten lättare får sidoskott.
Lycka till!

Tillägg: så fort de börjar ta sig måste du plantera om dem. Änglatrumpeter kräver stooora krukor.
Nasse_
Ängla trumpet är så simpel att ta hand om. vattna vattna vattna det ändra som behövs....och spreya lite vatten så sido skotten lättare kommer....ta ind en innan frosten kommer
Fny
ja det har gått riktigt bra med mina små änglar! Den största har jag nu precis planterat om till en större kruka, den har fått ett helt gäng blad och börjar se fin ut.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon